گروه شهری- سیدمحمد فخار: چند سالی است که واژه «شهر» تصویری دیگر را در ذهن ما پایتخت‌نشینان تداعی می‌کند.

 نمایی که در ذهن ما از تهران نقش بسته، اگرچه متراکم و دودآلود و شلوغ است اما حتما نمایی از چند درخت و چند شاخه گل هم در گوشه‌ای از آن حک شده است. به لطف برنامه‌های پرشمار و متنوعی که در گوشه و کنار پایتخت انجام شده و می‌شود، درختکاری و فضای سبز به عنصری ثابت در همه محله‌های شمال، جنوب، غرب و شرق شهر تبدیل شده است. برای نمونه سرانه فضای سبز به‌عنوان شاخصی برای پیشرفت شهر در هفت سال اخیر برای هر شهروند شش‌مترمربع افزایش یافته و از 9 به 15مترمربع رسیده است.

در کلانشهری در حد و اندازه‌های تهران، هر میلی‌متر افزایش این سرانه منوط به هزینه‌های مالی و زمانی کلان است. در مسیر افزایش سرانه‌های محیط‌زیستی، نوروز و بهار اما فرصتی دوباره برای همه‌گیر‌شدن این منظره در جای‌جای محله‌هاست تا طبیعت و طراوت را مهمان کوچه‌ها و خیابان‌های تهران کند. در ماه‌های منتهی به نوروز92 شهرداری تهران برنامه‌ای فشرده برای گسترش طراوت در شهر پی‌ریزی کرد تا در سال نو تصویری ماندگار برای شهروندان رقم بزند.

بهره‌برداری از قطب‌های گردشگری

ایجاد قطب‌های گردشگری، تفریحی و فرهنگی در محدوده مناطق دارای حریم از برنامه‌های محوری مدیریت شهری در سال گذشته بود. در این زمینه یک‌هزار هکتار از مناطق چهار و 13به‌عنوان قطب گردشگری درنظر گرفته شد که به‌عنوان نخستین منطقه در روز طبیعت در اختیار شهروندان قرار گرفت. در این راستا، پروژه‌های گردشگری با عنوان قطب گردشگری در شمال شرق تهران و در اماکنی مانند سد ماملو، پارک خجیر و سرخه‌حصار تعریف شد تا این اماکن به‌عنوان بزرگ‌ترین قطب گردشگری کشور مورد استفاده قرار گیرند. همچنین اقدامات لازم در این زمینه با هماهنگی مشاور طرح و مناطق انجام شد تا در سال نو شهروندان بتوانند از این فضا به‌عنوان مجموعه‌ای تفریحی استفاده کنند. در منطقه پنج نیز مسیر امامزاده داوود به‌عنوان مسیر سیاحتی - گردشگری و زیارتی پیش‌بینی شد و اعتبارات مربوط به آن تخصیص یافت. منطقه 15نیز به‌عنوان یکی دیگر از مناطق دارای حریم برای ایجاد مجتمع گردشگری- تفریحی پیش‌بینی شد و مشکل آب که برای این کار در این منطقه وجود داشت، برطرف شد. استفاده از پارک‌های جنگلی و پارک آبشار تهران در منطقه22 نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در راستای استفاده از حریم مناطق تهران پیش‌بینی شد تا با ایجاد اماکن فرهنگی، ورزشی و تفریحی در محدوده حریم، شهروندان بتوانند اوقات خود را به بهترین شکل در این فضاها سپری کنند.

تداوم احداث فضای سبز بزرگراهی در نوروز

تداوم احداث فضای سبز بزرگراهی در نوروز

ایجاد فضای سبز حاشیه بزرگراه‌های امام علی و آزادگان که از سال91 آغاز شد، همچنان در تعطیلات نوروز انجام گرفت و متوقف نشد و برای این منظور طراحی ویژه‌ای برای فضای سبز، المان‌ها و آثار حجمی بزرگراه امام علی انجام شد. فضای سبز حاشیه بزرگراه نیز بعد از پایان احداث هر قطعه به انجام ‌رسید. محدوده بزرگراه امام علی در منطقه20 ازجمله نقاطی است که ایجاد فضای سبز، به‌دلیل آماده بودن بستر انجام آن انجام شد و حدود 300کارگر فضای سبز در این نقطه از بزرگراه، در تعطیلات نوروز مشغول فعالیت بودند. اجرای فضای سبز بزرگراهی البته تا افتتاح این بزرگراه در 13رجب، به اتمام خواهد رسید. درخصوص فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان نیز همزمان با افتتاح بزرگراه ترمیم و در نوروز تکمیل شد.

آموزش 500هزار شهروند در مراکز گل و گیاه

آموزش 500هزار شهروند در مراکز گل و گیاه

از دیگر اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، آماده‌کردن فضا برای افزایش فضای سبز درون منازل بود که به‌واسطه مراکز گل و گیاه پایتخت عملی شد. در این‌باره سال گذشته حدود 500هزار نفر مهمان این مراکز بودند که با شیوه نگهداری انواع گیاهان شهری و آپارتمانی آشنا شدند. تا‌کنون دوره‌های مختلفی برای آموزش و بازآموزی مهارت‌های لازم در این حوزه برای دست‌اندر‌کاران توسعه فضای سبز تهران برگزار شده و بیش از شش‌هزار و 700نفر در دوره کارشناسی و بالغ بر 12هزار و 350نفر در دوره‌های کارگری آموزش دیده‌اند.

جشنواره نوروزی بوستان آب و آتش

جشنواره نوروزی بوستان آب و آتش

برگزاری برنامه‌های فرهنگی عید نوروز یکی از اولویت‌های فرهنگی مدیریت شهری در اراضی عباس‌آباد است که جشنواره حیات شهر در همین راستا با حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و در بوستان حضرت ابراهیم یا آب و آتش برگزار شد. آموزش‌های شهروندی محور اصلی تولید برنامه‌های این جشنواره بود که در قالب مسابقه، گفت‌وگو‌ها و با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری دنبال شد. در کنار این جشنواره که با نام حیات شهر برگزار شد، جشنواره تخم‌مرغ‌های نوروزی نیز در بوستان‌های پهنه غربی اراضی عباس‌آباد برگزار شد تا حال و هوای سال نو و نوروز در این بخش شهر جریان داشته باشد.

آمادگی همه بوستان‌های شهر در روز طبیعت

آمادگی همه بوستان‌های شهر در روز طبیعت

یکی از محورهای فعالیت شهرداری تهران در نوروز92، آماده‌سازی‌ فضا برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر روز طبیعت بود. در این‌باره دوهزار بوستان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و جنگلی شهر تهران پذیرای شهروندان تهرانی در روز طبیعت شدند. به غیر از بوستان‌های شهر، حاشیه سبز بزرگراه‌ها نیز در روز طبیعت در اختیار شهروندان گذاشته شد. بهسازی بوستان‌ها، ترمیم قطعات فضای سبز و انجام عملیات به زراعی ازجمله تمهیدات صورت‌گرفته در راستای کاهش خسارت به فضای سبز بود. استقرار مخازن زباله در مقابل ورودی بوستان‌ها، نصب واحدهای بهداشتی سیار در بوستان‌های بزرگ جنگلی، آماده‌سازی‌ نمازخانه در بوستان‌های بزرگ جنگلی و فرامنطقه‌ای، نصب اجاق‌های سیار و تهیه هیزم در بوستان‌های جنگلی، استقرار اورژانس تهران و اورژانس شرکت شهر سالم شهرداری در بوستان‌های فرامنطقه‌ای و تأمین آب آشامیدنی در بوستان‌های جنگلی از دیگر تمهیدات لازم در روز طبیعت بود.

کاشت 01میلیون اصله درخت

در سال گذشته هفت تا 10میلیون اصله نهال مثمر و غیرمثمر در پایتخت تا نیمه اسفند‌ماه کاشته یا نهال آن در اختیار شهروندان متقاضی کاشت نهال رایگان در منازل قرار گرفت. در این طرح اولویت کاشت نهال مثمر به منازل مسکونی تعلق داشت و سایر نهال‌ها نیز برای واکاری و توسعه فضای سبز سطح شهر استفاده شد.

گشایش جشنواره لاله‌های بهاری

همزمان با آغاز فصل بهار جشنواره لاله‌های بهاری در بوستان‌های ملت، شریعتی و حاشیه خیابان ولیعصر افتتاح شد. در این طرح بیش از 850هزار پیاز لاله در 33گونه و طیف رنگی بسیار متنوع همزمان با فصل بهار در این نقاط شکوفا شد. در کاشت پیازهای لاله این مسیر از نظر زمان گل‌دهی از سه نوع لاله استفاده شده است، به‌گونه‌ای که لاله‌ها در سه مقطع زمانی مختلف شروع به گل‌دهی کنند.

پنج‌میلیون لاله مهمان بوستان‌های شهر

پنج‌میلیون لاله مهمان بوستان‌های شهر

در سه‌ماه اخیر شهرداری تهران اقدام به توزیع هفت میلیون نهال مثمر و غیرمثمر در شهر تهران کرد که از این میزان دو میلیون نهال مثمر در منازل شهروندان توزیع شد. همچنین مساحتی معادل 200هکتار جنگلکاری در بوستان شهدای گمنام واقع در شمال شرقی تهران انجام شده و متعاقب آن، کار توسعه جنگلکاری در سال‌گذشته به رقم 2400هکتار رسید. همچنین به مناسبت روز درختکاری بیش از یک میلیون نهال در 123بوستان شهر تهران به‌صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار گرفت. هم‌اکنون تعداد بوستان‌های پایتخت به مرز دو هزار رسیده است. همچنین در طرح استقبال از نوروز پنج‌میلیون پیاز لاله در بوستان‌های بزرگ و حاشیه بزرگراه‌ها کاشته شد.

41هزار بوته شب‌بو در بوستان جوانمردان

14هزار بوته شب‌بو در بوستان جوانمردان

بوستان جوانمردان ایران همزمان با اجرای طرح فصل همدلی در محدوده شمال غرب پایتخت، با شکفتن 14هزار بوته شب‌بو آراسته شد. این اقدام از سوی اداره فضای سبز حوزه معاونت امور شهری و محیط‌زیست منطقه 22به‌منظور گسترش فضای سبز، حفظ محیط‌زیست از آلودگی و تأمین و تکمیل سرانه فضای سبز در قطب تفریحی- گردشگری پایتخت صورت گرفت. فضای سبز بوستان جوانمردان ایران با کاشت حدود 14هزار بوته شب‌بوی زعفرانی معطر و آراسته شد تا مراجعه‌کنندگان به آن، بیش از پیش بتوانند از فضای زیبای فراهم شده استفاده کنند. عملیات کاشت حدود 350 اصله درخت و درختچه شامل درختچه شیرخشت و زیتون در بوستان جوانمردان ایران ازجمله اقداماتی بود که اواخر سال گذشته با هدف مقابله با آلودگی هوا و حفظ محیط‌زیست در پهنه شمال غرب پایتخت به اجرا درآمد.

بوستان نهج‌البلاغه؛ میزبان مسافران نوروزی

بوستان نهج‌البلاغه؛ میزبان مسافران نوروزی

بوستان‌نهج‌البلاغه‌ در تعطیلات 17روز عید نوروز میزبان مسافران نوروزی و شهروندان تهرانی و گردشگران پایتخت بود. فاز نخست بوستان نهج‌البلاغه که از دو سال پیش مورد بهره‌برداری شهروندان تهرانی قرار گرفته است، در ایام عید نوروز92 میزبان هزاران نفر از شهروندانی بود که این بوستان را برای اسکان و تفریحات روزانه خود انتخاب کردند. در این بوستان، غرفه‌های مختلفی از خدمات اجتماعی، فرهنگی، بازی‌های کودکان، مسابقات ورزشی، عکس یادگاری، فعالیت‌های هنری و. . . راه‌اندازی شده بود که با استقبال شهروندان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. واحدهای مختلف شهرداری منطقه دو تهران نیز از روز 29اسفند‌ماه گذشته به خدمات‌رسانی به شهروندان در بوستان نهج‌البلاغه پرداختند.

بوستان نوروز؛ عیدی شهرداری به مردم تهران

بوستان نوروز؛ عیدی شهرداری به مردم تهران

بوستان نوروز 12فروردین همزمان با سالروز گرامیداشت روز جمهوری اسلامی ایران با حضور شهردار تهران، رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار و رئیس مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید که تا پایان فصل جاری نیز پایتخت شاهد افتتاح پروژه‌های بزرگ‌تری از اراضی عباس‌آباد خواهد بود. یکی از مسائلی که در مورد اراضی عباس‌آباد و بوستان نوروز وجود داشت، خطر تصاحب دولت بر همه اراضی این منطقه که ریه تنفسی شهر محسوب می‌شود بود که با تدبیر و دستور رهبرمعظم انقلاب منتفی و به نفع مردم پایتخت از آن استفاده شد. در طرح دولت برای این منطقه بنا بود همه این تپه‌ها تا بزرگراه شهید حقانی به ساختمان‌های دولتی اختصاص یابد اما مقام معظم رهبری تأکید کردند که این تپه‌ها تمامی سرمایه‌ای است که برای شهر تهران باقی مانده است و نباید در این زمین‌ها ساخت‌وساز صورت بگیرد.

بوستان تفریحی فرهنگی نوروز با دریاچه 12هزار مترمربعی براساس طرح دریاچه مازندران ساخته شده و باغ گل، اسکیت پارک، آسمان‌نما، پهنه دوستدار کودک و مسیر‌های کالسکه و دوچرخه‌رو در آن طراحی شده است. بخشی از بوستان نوروز نیز به‌عنوان سایت کشورهای حوزه نوروز درنظر گرفته شده است که این کشورها می‌توانند مراسم و آداب خاص خود در بزرگداشت نوروز را در بوستان نوروز به نمایش بگذارند. بوستان نوروز یکی از بوستان‌های مفهومی با کارکرد فرهنگی و تفریحی در پهنه 65هکتاری غرب اراضی عباس‌آباد است که نقطه آغاز تکمیل پروژه‌های شاخص در اراضی عباس‌آباد بود که با توکل به خداوند متعال در ماه‌های ابتدایی سال شاهد تکمیل و افتتاح پروژه‌هایی نظیر پل طبیعت، مجموعه پلانتاریوم(آسمان نما) و فضاهای تفریحی و گردشگری متعددی خواهیم بود.

003هزار لاله در قطب تفریحی گردشگری غرب

بیش از 300هزار پیاز لاله با فرارسیدن بهار طبیعت در محدوده شمال غرب پایتخت به گل نشستند تا این منطقه به‌عنوان قطب تفریحی گردشگری تهران شاهد زیبایی‌های طبیعی لاله‌های رنگارنگ باشد. کاشت پیازهای لاله در رنگ‌بندی‌های متفاوت و زیبا چند سالی است که پیش از فرا‌رسیدن نخستین فصل سال، از سوی منطقه22 با نگاه ویژه‌ای دنبال شده است. بیش از 110هزار پیاز لاله طی سال گذشته در عرصه‌های فضای سبز شهری و جنگلی شامل بوستان‌های منطقه، میادین و لچکی‌ها کاشته شد و امسال این تعداد، به بیش از 300هزار پیاز لاله افزایش پیدا کرد. عملیات کاشت پیازهای لاله با توجه به استقبال شهروندان از کاشت لاله در فضاهای سبز شهری و جنگلی موجود در منطقه طی سال‌های گذشته و به‌منظور ایجاد جلوه‌های بصری زیبا و درخور توجه با استفاده از کاشت گل و گیاه، پاییز سال پیش اجرا شد.

هزار هکتار پارک جنگلی در شرق

هزار هکتار پارک جنگلی در شرق

پارک جنگلی تلو جزو سرمایه‌های ملی شهر تهران است که به مساحت 1000هکتار در شمال شرق تهران قرار دارد. موقعیت و شرایط اقلیمی و گونه‌های گیاهی موجود در این پارک تنوع بسیاری دارد. همچنین شهرداری تهران بیش از هزار نیمکت و مبلمان پارکی برای این پارک تأمین کرده است. تأمین روشنایی، کمپ‌های نشیمن، سرویس‌های بهداشتی و امکانات اولیه ازجمله امکاناتی است که در حال آماده‌شدن در این پارک است تا شهروندان بتوانند از این مجموعه استفاده کنند. مساحت قابل‌توجه جنگل‌کاری در اطراف سد لتیان که جزئی از جنگل تلو محسوب می‌شود، در گذشته در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان تهران بود که طبق توافقنامه‌ای تحویل شهرداری تهران شده است. شهرداری تهران نیز در زمینه بازسازی پارک جنگلی تلو و اجرای عملیات واکاری و به‌ویژه تاسیسات آبرسانی آن فعال است. تاکنون حدود 38هزار هکتار جنگلکاری در قالب کمربند سبز پیرامون شهر تهران اجرا شده که تلو نیز تکمیل‌کننده این کمربند است. مدیریت شهری، این بوستان را برای استفاده مردم در روز طبیعت به سرعت آماده کرد تا همزمان با روز طبیعت، بوستان جدید تلو در منطقه چهار برای نخستین‌بار، ‌آماده پذیرایی از شهروندان باشد. همچنین‌ اکیپ‌های آتش‌نشانی در 362 نقطه در بوستان‌ها و نقاط پرتردد و حادثه‌خیز در روز طبیعت مستقر بودند تا درصورت بروز هرگونه حادثه‌ای سریع‌تر به محل اعزام شوند. در اقدامی جدید برای نخستین بار در روز طبیعت در 20بوستان بزرگ و جنگلی تهران، غرفه‌های سازمان میوه و تره‌بار شهرداری دایر شد. سازمان مدیریت پسماند نیز در روز طبیعت 12تن کیسه زباله در بوستان‌های شهر توزیع کرد تا شهروندان زباله‌ها و پسماندهای خود را درون این کیسه‌ها قرار دهند و در نظافت بوستان‌ها همکاری کنند. به‌منظور جلوگیری از بروز آتش‌سوزی در بوستان‌ها نیز منقل‌های سیار تعبیه شد. همچنین در بوستان‌های جنگلی سرویس‌های بهداشتی پرتابل نیز برای رفاه حال مردم تعبیه شد.

کد خبر 209137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز