همشهری آنلاین: وزیر نفت با اشاره به کمک دولت برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گفت: به شهرداری اعلام کرده‌ایم که هر تعداد واگن برای توسعه مترو نیاز است خریداری شود و هزینه‌ آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ بیژن زنگنه در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران، گفت: در جلسه هفته گذشته که آقایان قالیباف و مسجدجامعی به جلسه هیئت دولت آمده بودند، من با آقای مسجدجامعی صحبت کوتاهی در خصوص طرح‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا داشتیم که ایشان نیز از طرح‌های موجود استقبال کردند و درخواست کردند که این طرح‌ها و موضوعات در شورای شهر تهران برای اعضای ارائه شود.

وی افزود: دولت در خصوص مسئله آلودگی هوای شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور بسیار حساس عمل می‌کند و تصمیم دارد تغییرات جدی را در سه حوزه سوخت، حمل‌ونقل عمومی و اصلاح ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام دهد. همچنین در خصوص شهر تهران شخصا از اعضای شورای شهر تهران درخواست می‌کنم که در موارد مطرح شده کمک‌های لازم را انجام دهند.

زنگنه با اشاره به جلس خود با شهردار تهران گفت: در این جلسه توضیحاتی در خصوص طرح‌های پیشنهادی کاهش آلودگی هوای شهر تهران داده شد و با توجه به اینکه این کار یک کار ملی است باید شهرداری تهران و شورای شهر تهران مشارکت لازم را داشته باشند.

وی در خصوص ارائه سوخت پاک در شهر تهران گفت: یکی از مسائل مهم در بررسی طرح‌های کاهش آلودگی هوا کیفیت سوخت ارائه شده است، ولی مهمتر از این موضوع به نظر بنده کیفیت‌ خودروهای تولیدی کشور است که باید در خصوص آن وقت زیادی گذاشته شود تا به راه حل‌ها و راهکارهای مناسب دست پیدا کنیم چرا که در حال حاضر خودروهای تولیدی کشور به لحاظ کیفیت اصلا مناسب نیستند.

زنگنه با بیان اینکه قطعا در تهران بنزین پاک توزیع خواهیم کرد، گفت: در شهر تهران، کرج و چند کلان شهر دیگر بنزین پاک ارائه می‌کنیم و علاوه بر بنزین پاک نفت‌وگاز بدون گوگرد نیز توزیع می‌شود و از دولت درخواست کرده‌ایم خودروهای گازوئیلی نیز عرضه شود.

وی تاکید کرد: چند روزی است که بنزین پاک از پالایشگاه اراک برای عرضه در شهر تهران گرفته می‌شود. بنابه گزارش شرکت پالایش و پخش موادی که در بنزین پتروشیمی‌ها وجود دارد آلاینده و خارج از استاندارد هستند و قطعا در تهران دیگر این بنزین‌ها توزیع نخواهد شد و بر اساس توافقی که در دولت انجام شده برای سال 1393 دیگر بنزینی از پتروشیمی‌ها دریافت نخواهد شد. البته باید کارهای اداری برای وارد کردن بنزین پاک برای شهر تهران نیز دنبال شود، اما چیزی که به یقین آنرا اعلام می‌کنم این است که در تهران چیزی به نام اکتان 7 از سال 93 دیگر توزیع نخواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: دولت مصمم است وظایف خود را در خصوص کاهش آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور به خصوص تهران و کرج انجام دهد.

کمک وی‍ژه دولت برای خرید وسایل حمل و نقل عمومی

زنگنه درباره کمک به حمل و نقل عمومی شهر تهران توسط دولت گفت:‌با توجه به صحبت‌هایی که با آقای قالیباف انجام داده‌ایم به ایشان اعلام کرده‌ایم هر تعداد که امکان خرید و تامین اتوبوس، تاکسی و واگن‌های مترو دارند را انجام دهند و در بخش دیگر نیز دولت در این زمینه کمک‌های ویژه‌ای خواهد کرد. در لایحه بودجه سال 1393 کشور دولت در این زمینه به مجلس طرحی را ارائه کرد که خوشبختانه مجلس نیز علاوه بر قبول این طرح‌ها کمک‌های دیگری نیز به آن اضافه کرد و در حال حاضر یک امکان بزرگ برای توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی کشور در سال 1393 به وجود آمده است. به طوری که می‌توانیم تمام تاکسی‌های شهر تهران را تعویض و نوسازی کنیم.

وی به کاهش مصرف سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه که اثرگذار است و می‌تواند کمک بسیاری به کاهش مصرف سوخت به خصوص در شهر تهران کند این است که با توسعه ناوگان مترو شهر تهران بتوانیم در زمینه مصرف سوخت صرفه‌جویی کنیم و درآمد حاصله را برای توسعه و نوسازی بکار گیریم. همچنین باید ورود موتورسیکلت‌ها برقی و اتوبوس‌های هیبریدی را پیگیری کنیم، زیرا که موتورسیکلت‌ها امروز از مهمترین آلاینده‌سازهای شهر تهران هستند.

خروج وانت بارهای فرسوده

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وانت‌های قدیمی شهر تهران اشاره کرد و گفت:‌ در مرحله اول باید این وانت‌ها حداقل از شهر تهران خارج شوند و وانت‌های جدید با استاندارددهای لازم جایگزین آنها شوند تا از این طریق هم در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنیم و هم در خصوص کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری را انجام داده باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و سیاست‌های دولت یازدهم امکان همه نوع همکاری میان دولت و شهرداری و شورای شهر تهران وجود دارد. به شخصه روی مترو حساسیت ویژه‌ای دارم و مطمئن هستم که باید هرچه در توان داریم بگذاریم تا حداکثر مسافر را با امکانات فعلی توسط متروی تهران حمل کنیم و آمادگی لازم را برای بازپرداخت بدهی‌ها در خصوص توسعه ناوگان مترو داریم.

وی در خصوص سبد سوخت خودروها در شهر تهران گفت: باید سبد سوخت فعلی خودروها در شهر تهران را تغییر دهیم و در کلان شهر تهران CNG و LPG برای خودروها ارائه شود اما پیش از این نیازمند ساخت جایگاه‌های ارائه این دو سوخت در تهران هستیم که باید در این زمینه شهرداری تهران کمک کند تاضمن ساختن جایگاه‌های عرضه CNG و LPG‌ سبد سوخت متعادلی در شهر تهران به وجود بیاوریم.

باید جایگاه‌های سوخت افزایش یابد

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در حال حاضر جایگاه‌های عرضه بنزین نیز در شهر تهران مناسب نیستند و استانداردهای لازم را ندارند، افزود: باید تعداد جایگاه‌های عرضه بنزین در شهر تهران افزایش پیدا کند اما با توجه به اینکه در بعضی از مناطق قیمت زمین بسیار زیاد است و برای جایگاه داران به صرفه نیست باید از جایگاه‌های تک تلمبه‌ای به عنوان راهکار این موضوع استفاده کنیم.

زنگنه افزود: باید در حدود 200 تا 250 جایگاه تک تلمبه‌ای در شهر تهران ایجاد شود تا بتوانیم عرضه بنزین در شهر تهران را متعادل کنیم. اگر 200 جایگاه تک تلمبه‌ای در شهر تهران داشته باشیم هم از میزان ترافیک و هم از میزان هزینه‌هایی که بابت ایستادن مردم در صف‌های طولانی به کشور متحمل می‌شود کم کنیم.

وی تاکید کرد: تابحال در کشور در خصوص جایگاه‌های عرضه بنزین کمی ژیگولی برخورد کرده‌ایم. می‌توانیم با حفظ استانداردهای ایمنی لازم جایگاه‌های تک تلمبه‌ای را در شهر تهران ایجاد کنیم تا عرضه سوخت متعادل شود.

وی به مقررات ساخت و ساز در تهران اشاره کرد و گفت: اشکالات بسیاری در این خصوص وجود دارد که بخشی به نظام مهندسی و بخشی به شهرداری تهران برمی‌گردد. اگر بتوان از ابتدا ساختمان‌های شهر را درست و اصولی و با استانداردهای لازم بسازیم بسیاری از این مشکلات کاهش پیدا می‌کند. در ساختمان‌های فعلی رشد نرخ مصرف انرژی بسیار بالا است و نیازمند کنترل این موضوع هستیم. باید سیستم‌های فعلی را اصلاح کنیم و راندمان را بالا ببریم هدر رفتن انرژی در حال حاضر در شهر تهران بسیار زیاد است و باید کاری کنیم که در ساختمان‌های آتی سیستم‌های گرمایشی، برق و گاز تجمیع شوند. برای این کار باید از سیستم‌های CCHP استفاده کنیم.

وی افزود: در خانه‌های جدید در شهر تهران از شیشه‌های دو جداره استفاده می‌کنیم اما اکثر این شیشه‌ها به دلیل نداشتن استانداردهای لازم اثرگذاری مناسب را ندارند.

موزه نفت در راه آهن تهران

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افتتاح موزه برای نفت اشاره کرد و گفت: باید چند موزه برای صنعت نفت کشور در شهرهایی چون تهران و آبادان و چند شهر دیگر بسازیم. در حال حاضر در تهران در نزدیکی میدان راه آهن جایگاه بنزینی که به عنوان دومین جایگاه بنزین کشور بوده است زمینی را در نظر گرفته‌ایم و در تلاش هستیم در آنجا این موزه را بسازیم که در این راستا نیازمند کمک اعضای شورای شهر تهران هستیم.

وی تاکید کرد: مناسب نیست که در کشور ما موزه علوم و تکنولوژی نفت وجود نداشته باشد و می‌توانیم به سادگی در یکی از پارک‌ها حتی‌المقدور در جنوب تهران برای دسترسی بهتر زمینی را برای تاسیس این موزه اختصاص دهیم البته در حال حاضر در مرحله طراحی مفهوم‌ها برای موزه هستیم اما در مرحله بعد نیازمند کمک اعضای شورا در اختصاص زمینی برای این موزه هستیم که می‌تواند تبدیل به یکی از جایگاه‌های گردشگری شهر تهران شود.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهو در خصوص کاهش آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور گفت: ما هم به این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های خود نگاه ویژه‌ای داریم.

کد خبر 250982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز