گروه شهری: صحن علنی شورای شهر تهران دیروز مانند هر سه‌شنبه با اخبار، حاشیه‌ها و تذکرات مهمی همراه بود.

تشریح روند تصویب برنامه ۵ساله شهرداری در شورای شهر

اجرای مراسم تحلیف علی صابری عضو جدید شورای شهر که به‌دنبال استعفای مسعود سلطانی‌فر از شورا و عضویت وی در هیأت دولت به‌عنوان عضو علی‌البدل جایگزین وی شد، به‌دلیل غیبت فرماندار تهران با انتقاد همراه بود. گزارش شورای شهر درباره سانحه آتش‌سوزی خیابان جمهوری به تأیید اعضا رسید و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گزارش مفصلی از روند تصویب برنامه 5ساله دوم شهرداری تهران ارائه کرد.

دیروز علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در هنگام ارائه گزارش از روند تصویب برنامه 5ساله عملیاتی شهرداری گفت: برنامه 5ساله دوم شهرداری نخستین برنامه عملیاتی کشور است که در آن پیش‌بینی اتاق پایش شده که می‌تواند به تدوین هرچه بهتر و به روز‌تر شدن برنامه 5ساله سوم منجر شود.

دبیر درباره جهت گیری‌های حوزه ماموریتی حمل‌ونقل و ترافیک در لایحه برنامه 5 ساله با اولویت توسعه جهشی تسهیلات حمل‌ونقل عمومی گفت: اتمام خطوط هفت‌گانه مصوب مترو با افزایش 100درصدی خطوط و ناوگان مترو تا پایان برنامه، پایش و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از سیستم حمل‌ونقل و افزایش طول مسیر پیاده راه ازجمله جهت‌گیری‌های این حوزه ماموریتی است.

وی با اشاره به تردد حدود 700هزار موتورسیکلت در شهر تهران که هر کدام 3برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کنند، تأکید کرد: در این حوزه ماموریتی پیش‌بینی شده تا شهرداری تهران با هزینه 40میلیارد تومانی سهم حمل‌ونقل با موتورسیکلت را کاهش دهد و موتورسیکلت‌های برقی را جایگزین موتورهای بنزینی کند. چابک‌سازی‌، کاهش تصدیگری، هوشمندسازی و تحقق شهرداری الکترونیکی، خصوصی‌سازی‌ وبهره مندی از نهادهای مردمی در انجام وظایف شهرداری و اصلاح رابطه مالی دولت و شهرداری ازجمله جهت‌گیری‌های دیگر برنامه 5 ساله است.

به گفته علیرضا دبیر افزایش مساحت روددره‌ها، توجه ویژه به آموزش و فرهنگ‌سازی‌ شهروندان، کاهش میزان دفن پسماند به 20درصد و اصلاح الگوی مصرف ازجمله موارد تأکید شده دربرنامه شهرداری برای 5سال آینده است. دبیر با اشاره به ضرورت افزایش سرانه کل فضای سبز به 17مترمربع از توجه به معماری اسلامی - ایرانی و احیا ونوسازی سالانه 10درصد از بافت‌های فرسوده سخن گفت که ازجمله ماموریت‌های شهرسازی شهرداری برای 5سال آینده است.

در پایان این گزارش محمد حقانی با اشاره به اینکه نخستین برنامه شهر تهران مربوط به سال 80بود بابت اوضاع ناگوار زیست‌محیطی شهرتهران اظهار نگرانی کرد. محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی نیز از لزوم نظارت درباره برنامه 5ساله سخن گفت و تأکید کرد: شورای شهر تهران با جدیت کار نظارت و سنجش تحقق پذیری اهداف برنامه 5ساله دوم را دنبال می‌کند. بخش دیگر اظهارات سالاری به درخواست کمک از دولت برای احیای سالانه 10درصد از بافت‌های فرسوده، کمک به توسعه حمل ونقل عمومی و یکپارچه شدن مدیریت بر اراضی عباس آباد اختصاص داشت. ابوالفضل قناعتی نیز گفت: با توجه به این همه حساسیتی که نسبت به وضعیت آلودگی هوا وجود دارد چرا دولت در بودجه سال آینده خود تنها 5هزار میلیارد تومان برای کمک به توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی کشور پیشنهاد داده است؟

از سوی دیگر محسن سرخو ضمن تشکر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون برنامه و بودجه برای تصویب برنامه 5ساله و بودجه 93گفت: متأسفانه هنگام بررسی عملکرد بودجه سال 92و متمم آن یک جاهایی مشاهده می‌شود که در تخصیص و پرداخت‌ها مغایرت‌هایی با برنامه وجود دارد و بودجه در مسیر پرداخت به درستی پیش نرفته است. به همین دلیل وی خواستار آن شد تا اندیشیدن سازوکارهایی به‌گونه‌ای عمل شود تا از سال‌های بعد بودجه سرجای خود هزینه شود. نظر پرویز سروری هم همین بود که با نظارت و پایش شورای شهر برنامه‌های شهرداری در مسیراصلی حرکت کند و انحراف از مسیرنداشته باشد.
غیبت فرماندار برای مراسم تحلیف

اما حضور نیافتن فرماندار تهران در مراسم تحلیف عضو جدید شورا نیز دلخوری‌هایی را به‌وجود آورد. در این‌باره احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گفت: حرمت شورای شهر اینقدر بالاست که لازم بود آقای فرماندار شخصا درمراسم تحلیف عضو جدید شورای شهر حاضر می‌شد.

احمد مسجد جامعی نیز با تأیید اظهارات دنیا مالی حضور فرماندار تهران در جلسه تحلیف عضو جدید شورای شهر را اقتضای ادب اداری دانست وگرنه به گفته مسجد جامعی اشکالی ندارد که آقای مصلحی به‌عنوان نماینده فرماندار مراسم تحلیف را به جا آورد. به گزارش همشهری، علی صابری عضو روشندل شورای شهر تهران که فارغ التحصیل رشته حقوق و عضو کانون وکلاست پس از ادای سوگند به‌عنوان یکی از اعضای 31نفره شورای شهر فعالیت خود را آغاز کرد.

شورای شهر پیش از ورود به دستور جلسه اصلی ماجراهای دیگری نیز پشت سرگذاشت. ازجمله آنها تذکر رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری بابت حضور برخی اعضای شورا در ترکیب هیأت مدیره شرکت‌های تابعه شهرداری بود. از نظر حافظی این امر با وظیفه نظارتی شورا در تعارض بوده غیرقابل‌قبول است.

حافظی در ادامه تذکر دیگری را نیز مطرح کرد و گفت: در بودجه پیش‌بینی شده برای 40شرکت و سازمان تابعه شهرداری 2ردیف بودجه هزینه‌ای در مناطق ٢٢ گانه و ستاد شهرداری و معاونت‌ها پیش‌بینی شده است. الهه راستگو عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز در موافقت با حافظی درباره اهمیت نقش نظارتی شوراها سخن گفت. مسجدجامعی رئیس شورای شهر اما در پاسخ گفت: آنچه مورد اشاره آقای حافظی است هنوز مصوب نشده و در حد لایحه است پس ملاک عمل نیست. دنیامالی اما معتقد بود از 8سال پیش تا‌کنون موضوع عضویت درهیأت مدیره‌ها و دریافت حق جلسه و پاداش یک انضباطی گرفته مثلا قرار شده کسانی که عضو هیأت مدیره چند مجموعه هستند تنها از یک جا حق جلسه و پاداش دریافت کنند. علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز نگرانی حافظی را بی‌مورد دانست و گفت: ما هنوز وارد بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها نشده‌ایم.

تذکر بعدی از سوی عبدالحسین مختاباد مطرح شد وی از خطر تخریب برج آزادی به‌عنوان نماد ملی و یک اثر ارزشمند از معماری ایرانی اسلامی سخن گفت از نظر این عضو شورای شهر باید یک اقدام عاجل از سوی شورای شهر برای نجات این ساختمان انجام شود.

مسجد جامعی نیز در تأیید اظهارات مختاباد گفت: مشکل برج آزادی 3 مدیریتی بودن آن است که بین شهرداری، میراث فرهنگی و وزارت ارشاد تقسیم شده با این همه شهرداری تهران تلاش کرده فضاهای اطراف برج را بهسازی کند و هرتغییری که در آن اعمال می‌کند مطابق با ضوابط استانداردهای میراث فرهنگی باشد.

طرح استعفا در نخستین جلسه

دیروز در ادامه تذکرات نوبت به احمد حکیمی پور رسید. اعتراض وی به استناد ماده 11و 12آیین‌نامه اجرایی شورای شهر بود مبنی براینکه استعفای هر عضو شورای شهر بلافاصله پس از وصول باید در نخستین جلسه شورای شهر به رأی گذاشته شود اما درمورد استعفای دنیا مالی یک هفته بلا تکلیف مانده است. در پاسخ مرتضی طلایی که از اواسط جلسه ریاست شورا را به جای مسجد جامعی برعهده گرفته بود گفت:‌ استعفای دنیامالی در جلسه یکشنبه آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین گزارش دلیل استعفای دنیا‌مالی مربوط به مخالفت وزارت ورزش و سازمان بارزسی کل کشور با حضور همزمان وی به‌عنوان رئیس فدراسیون قایقرانی و عضویت در شورای شهر تهران است و در این‌باره نیز شورای اسلامی شهرتهران از مجلس تقاضای استفساریه کرده و منتظر پاسخ است تا متعاقب آن تکلیف استعفای دنیامالی نیز معلوم شود. در این‌باره محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت شورای شهر گفت: اگر توسط استعلام و استفساریه مشکل حل شود اما وزیر ورزش در این خصوص پافشاری کند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست خواهیم کرد که وزیر را به مجلس خواسته از ایشان طرح سؤال کنند.

رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر دردفاع از دنیا مالی گفت: وی کار درستی کرد که استعفا کرد و سپس کاندیدای ریاست فدراسیون قایقرانی شد و به اتفاق آراء هم رأی آورد. در اینجا اگر خلأ قانونی هست مسئولیتش برعهده وزارت ورزش است. در پاسخ به این اظهارات هادی ساعی و عباس جدیدی زبان به اعتراض گشوده و خطاب به تقی پور و پیر‌هادی گفتند: چرا زمانی که ما کاندیدای ریاست فدراسیون بودیم اینقدر محکم از حق ما دفاع نکردید؟

تقدیر از عملکرد شهرداری

در ادامه جلسه معصومه آباد رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: در این مراسم حضور ایستگاه‌های خدماتی شهرداری تهران بسیار چشمگیر بود به‌ویژه که لحظات پایانی راهپیمایی کارکنان خدوم شهرداری تهران ظرف یک ساعت شهر را نظافت کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

کد خبر 250206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز