مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

ارتقای کیفی عملکرد شبکه حمل‌ونقل شهری همزمان با بهبود خدمات‌رسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.


اين در حالي است كه اگر چند سالي به عقب برگرديم به خوبي به ياد خواهيم آورد كه زماني در همين شهر اتوبوس‌هاي شركت واحد كيفيت و آسايش مناسبي براي شهروندان نداشتند. مترو هم هنوز زير پوست شهر گسترده نشده بود. تاكسي‌هاي قديمي و فرسوده هم بار سنگيني از مسافران درون شهري را به دوش داشتند. اما همه اين تصاوير در سال‌هاي اخير تغيير كرده است و حالا در تهران اتوبوس‌هاي مناسب با امكانات قابل‌قبول مسافران را جابه‌جا مي‌كنند. اگر اعتبارات دولتي هم به موقع برسند مي‌توان اميدوار بود كه شبكه مترو، تاكسي‌ها و اتوبوس‌هاي فرسوده و به‌طور كلي حمل‌ونقل عمومي در تهران و شهرهاي ديگر نيز جاني بگيرد.

البته با وجود امكانات فعلي مديريت شهري تهران تلاش مي‌كند تا همانطور كه گفته شد كيفيت خدمات‌رساني ناوگان حمل‌ونقل عمومي ارتقا يابد. سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در اين‌باره گفت: براي بهبود خدمات رساني ناوگان حمل‌ونقل عمومي تمام تهران بايد تحت پوشش شبكه حمل‌ونقل شهري در آمده و خدمات وسايل نقليه عمومي از شريان‌هاي اصلي به شريان‌هاي فرعي و به‌عبارتي به تمامي مناطق، نواحي و محله‌هاي شهر تسري پيدا كند. به گفته وي طراحي شبكه حمل‌ونقل شهري به نوعي خواهد بود كه خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومي به 2شكل درون‌منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي ارائه شود. به‌عبارت ديگر نظام يكپارچه حمل‌ونقلي متشكل از شبكه به هم پيوسته‌اي از خطوط و ايستگاه‌هاي مترو، اتوبوس و تاكسي خواهد بود.

باري بر زمين نمي‌ماند

حمل‌ونقل عمومي فقط در خطوط مترو يا اتوبوسراني شهر خلاصه نمي‌شود. شبكه حمل‌ونقل شهري و ساماندهي آن بخش‌هاي ديگر چون جابه‌جايي بار را نيز در بر مي‌گيرد. اين مسئله به‌خصوص در منطقه مركزي تهران و اطراف بازار و ديگر مراكز تجاري و خدماتي تهران نمودي ديگر مي‌يابد. معاون شهردار تهران درباره ساماندهي ديگر بخش‌هاي حمل‌ونقل شهري به مسئله برقي‌كردن موتورسيكلت‌هاي بنزيني اشاره كرد كه در هفته‌هاي اخير نيز خبرهاي اميدوار كننده‌اي درباره آن به گوش رسيده است.

تشكري هاشمي درباره ساماندهي بخش نقل و انتقال بار در شهر نيز گفت: با توجه به تأثير اين موضوع بر ترافيك تهران، نياز به الگوي جديدي در جانمايي مكاني، زمانبندي فعاليت و نحوه خدمات‌دهي مراكز توزيع بار و كالاست.

هر تحول بزرگي در عرصه حمل‌ونقل وترافيك شهري مانند تهران نمي‌تواند يك شبه محقق شود. براي اين امر نياز به زمان و البته اعتبارات مالي است. شايد اگر دولت‌هاي قبل به وظيفه خود در قبال حمل‌ونقل عمومي تهران و ديگر شهرها عمل مي‌كردند امروز مشكلات ترافيكي در شهرها كمتر به چشم مي‌آمد. معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران نيز با اشاره به اين معضل تأكيد كرد: مسائل و مشكلات امروز تهران نتيجه عارضه 100ساله‌اي است كه به مرور زمان تشكيل و تشديد شده است. بديهي است مشكل ترافيك تهران را يك شبه نمي‌توان برطرف كرد و بايد با برنامه‌ريزي و تدبير، گام به گام در مسير حل و فصل آن حركت كنيم.

تشكري هاشمي با بيان اينكه با وجود ناديده گرفتن افزايش نرخ سوخت در هزينه‌هاي حمل‌ونقل شهري، سعي مي‌كنيم همچنان به كمك دولت به حمل‌ونقل عمومي خوشبين باشيم و كماكان منتظر اختصاص كمك‌هاي دولتي بمانيم، تصريح كرد: البته اين خوشبيني و انتظار، اندازه‌اي دارد و بيش از اين نمي‌توانيم فرصت را از دست بدهيم. وي با تأكيد بر اينكه مديريت شهري به‌رغم افزايش قيمت سوخت و تعرفه برق، نرخ كرايه‌ها را به سبب افزايش قيمت سوخت گران نكرد، تصريح كرد: اين در حالي است كه متأسفانه دولت در قبال تعهداتي كه در رابطه با جبران آثار اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه بر افزايش هزينه‌هاي حمل‌ونقل شهري در قالب نظام جبراني متعهد به انجام آنها بود، عمل نكرد. به گفته وي محقق نشدن اعتبارات مورد نياز از سوي دولت موجب شده است تا مديريت شهري نيز مجبور شود از اعتبارات ساير بخش‌هاي عمراني، فرهنگي و خدماتي براي توسعه و بهره‌برداري از ناوگان حمل‌ونقل عمومي استفاده كند.

پيگيري وصول سهم شهرداري از جرايم سال93

مديركل برنامه‌ريزي و توسعه شهري معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه از محل بودجه جرايم رانندگي پايتخت در سال گذشته، 37ميليارد تومان به‌حساب ذي‌حساب طرح‌هاي عمراني شهرداري ريخته شده بود، گفت: خوشبختانه با توجه به اجراي پروژه‌هاي ايمن‌سازي‌ شبكه معابر مندرج در توافقنامه‌هاي اين بودجه، طي روزهاي آتي بودجه 37ميلياردي وصول خواهد شد. مسعود رنجبريان با بيان اينكه پيگير سهم شهرداري از جرايم سال 93نيز هستيم به مهر گفت: براساس قانون جديد راهنمايي و رانندگي مقرر شده 42درصد از جرايم راهنمايي و رانندگي در محدوده شهري به شهرداري‌ها پرداخت شود كه خوشبختانه دولت يازدهم همكاري لازم را براي پرداخت سهم شهرداري از جرايم رانندگي دارد. وي ادامه داد: در سال 92مجموع جرايم وصولي شهر تهران 200ميليارد تومان بوده كه بايد 42درصد از اين رقم به شهرداري تهران پرداخت مي‌شد. رنجبريان تصريح كرد: در بودجه سال 93نيز سهم شهرداري‌هاي كل كشور از جرايم رانندگي بالغ بر 250ميليارد تومان پيش‌بيني شده كه اميدواريم امسال هم براساس قانون بتوانيم سهم شهرداري تهران از جرايم رانندگي را دريافت كرده و اين بودجه را صرف توسعه زيرساخت‌ها، ايمن‌سازي‌ و توسعه حمل‌ونقل عمومي پايتخت كنيم.

 

کد خبر 267401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha