وقت‌کشی و فرصت‌سوزی نهادهای‌ آموزشی، دانش‌آموزی و دانشجویی تهران موجب محرومیت دانش‌آموزان و دانشجویان از تخفیف ۵۰ درصدی در بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی شده است.

مراسم بهره برداری از ۸۸ واگن متروی تهران و حومه

نظام يكپارچه بليت‌الكترونيك پايتخت از ابتداي مهرماه و آغاز سال تحصيلي درخصوص اقشار خاص به اجرا در آمده است اما عدم‌همراهي 2وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم و فناوري در ارائه فهرست دانش‌آموزان و دانشجويان موجب شده تا مديريت شهري نتواند بنابر تصميم شوراي شهر، تخفيف لازم به محصلان را ارائه دهد. شوراي اسلامي شهر تهران اسفند92 لايحه نظام يكپارچه بليت حمل ‌ونقل عمومي شهر تهران را تصويب كرد كه به موجب آن مقرر شد بليت‌هاي يكساله مجددا صادر شود و استفاده از اتوبوس و مترو براي والدين و همسران شهدا، جانبازان و معلولان رايگان و براي 2ميليون دانش‌آموز و دانشجو نيم ‌بها باشد.

مديريت شهري از ابتداي تابستان تعامل با آموزش و پرورش شهر تهران براي دسترسي به بانك اطلاعاتي دانش‌آموزان شاغل به تحصيل در تهران را آغاز كرد اما با وجود آغاز سال تحصيلي هنوز فهرست دانش‌آموزان به شهرداري اعلام نشده است. در مورد تخفيف‌هاي دانشجويي نيز شهرداري به ناچار با تك‌تك دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي پايتخت به‌طور جداگانه وارد مذاكره شد اما تاكنون فقط 8دانشگاه ليست دانشجويان براي بليت‌هاي تخفيف‌دار را اعلام كرده‌اند. ابوالفضل قناعتي رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران در اين‌باره اعلام كرد كه بدون همكاري دانشگاه‌ها بليت‌ها ارائه نمي‌شود.

به‌گفته وي، تخفيف 50درصد به تمامي دانش‌آموزان 10تا 18سال كه داراي كارت دانش‌آموزي بوده و يا معرفي‌نامه از مدرسه در اختيار داشته‌اند، تعلق گرفته و دانش‌آموزان مي‌توانند با مراجعه به مراكز معرفي شده با در دست داشتن شناسنامه و يا كارت ملي كه تأييدي بر سن آنهاست، اقدام به دريافت كارت‌هاي يكساله كنند. در مورد دانشجويان نيز تاكنون 8دانشگاه ليست دانشجويان خود را ارائه كرده‌اند اما بقيه دانشگاه‌ها نيز بايد ليست دانشجويان را در اختيار معاونت حمل‌ونقل شهرداري قرار دهند تا توزيع بليت‌هاي يكساله بلافاصله براي اين دانشجويان آغاز شود.

آنگونه كه قناعتي گفته، براي دانشجويان با مدارك شناسايي كارت تخفيف دار يكساله صادر نمي‌شود، زيرا امكان شناسايي دانشجويان از طريق سن مقدور نيست و مقاطع تحصيلي دانشگاه‌ها امكان تعيين رده سني را نمي‌دهد. از اين‌رو تنها با همكاري وزارت علوم و دانشگاه‌هاست كه دانشجويان مي‌توانند هر چه سريع‌تر از كارت‌هاي تخفيف‌دار بليت يكساله بهره‌مند شوند.

در اين صورت بي‌شك حجم بيشتري از محصلان از وسايل نقليه عمومي خصوصا مترو استفاده خواهند كرد كه تأثير بسزايي در كاهش حجم ترافيك معابر دارد. سيد جعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران نيز درخصوص اين موضوع تصريح كرد كه به محض دريافت و تكميل بانك اطلاعات دانش‌آموزي و دانشجويي از سوي دستگاه‌هاي مربوطه، فراخوان تكميل فرايند خريد و دريافت كارت‌ از طريق پيامك صورت خواهد پذيرفت.

کد خبر 273251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha