در برنامه بازدید شهردار تهران از شهرری، هریک از معاونان او مهمان یکی از نواحی ۷‌گانه منطقه ۲۰ بود.

سيد مجتبي شفيعي

همشهری آنلاین_مریم قاسمی:  بر این اساس، «سیدمجتبی شفیعی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، «مهدی گلشنی» مدیرکل حمل‌ونقل عمومی امور مناطق شهرداری تهران، «علی وفقی» مدیرکل مهندسی ترافیک شهرداری تهران و «محمد امیرآبادی» سرپرست اداره کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در برنامه محله‌گردی این هفته در محدوده ناحیه ۲ حاضر شدند و در جریان اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های شهرداری منطقه ۲۰ قرار گرفتند. البته در این برنامه «ابوذر ریاضی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۰ و «مهدی فرجی» شهردار ناحیه ۲ منطقه ۲۰ نیز، به رسم میزبانی، آنها را در این برنامه مشایعت کردند.  

  •  خدمات رایگان ایستگاه‌های دوچرخه  به شهروندان ری 

مسئولان شهرداری تهران که در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک فعالیت می‌کنند، به استفاده از دوچرخه در رفت و آمدهای درون‌شهری و کمک به کاهش آلودگی هوا و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی تأکید می‌کنند. بر همین مبنا، در نخستین محله‌گردی که در محدوده ناحیه ۲ منطقه ۲۰ برگزار می‌شود، دوچرخه‌سواری در محله‌ها را به‌عنوان بهترین گزینه انتخاب می‌کنند.

وقتی با خودرو حامل مسئولان شهرداری به نزدیکی ایستگاه مترو جوانمرد قصاب می‌رسیم، «سید مجتبی شفیعی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، از مدیران شهرداری منطقه ۲۰ ‌می‌پرسد که آیا در این ناحیه ایستگاه دوچرخه وجود دارد و امکان دارد که با این وسیله نقلیه سبک و کم‌هزینه در خیابان‌ها و معابر محدوده رکاب بزنیم؟ «ابوذر ریاضی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۰ در پاسخ می‌گوید که در نزدیکی این محل ایستگاه دوچرخه‌سواری وجود دارد و می‌توان با دوچرخه‌هایی که در این محل نگهداری می‌شود به دل محله‌ها رفت. او ادامه می‌دهد که منطقه ۲۰ تنها منطقه‌ای است که خدمات ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری آن برای عموم شهروندان رایگان است و از هیچ‌کس ریالی دریافت نمی‌شود.  

  •  اول خودمان باید به شعارهایی که می‌دهیم عمل کنیم 

تکلیف پروژه پل موازی روشن شود، فوراً!

شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران می‌گوید: «دیگر زمانه شعار دادن تمام شده و باید به گفته‌هایمان عمل کنیم. اگر در برنامه‌های مختلف از شهروندان می‌خواهیم که در رفت و آمدهای داخل شهری کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و به جای آن از وسیله نقلیه سبک و کم هزینه و پاک بهره‌ببرند، ابتدا باید خودمان به این گفته عمل کنیم. بنابراین، وقتی شهروندان می‌بینند که مدیران و مسئولان در گشت‌ها و بازدیدهای محله‌ای فقط از دوچرخه استفاده می‌کنند، به انجام این کار تشویق می‌شوند.» 
 مدیران باید ماهانه ۱۲۰ کیلومتر 

  •  در محله‌ها رکاب بزنند

از شفیعی سؤال می‌کنیم که آیا در شهرداری‌ها و نواحی تحت نظارت، الزامی برای استفاده از دوچرخه وجود دارد یا خیر؟ پاسخ جالبی می‌دهد: «بله، از سازمان ترافیک شهرداری تهران به همه شهرداری‌ها ابلاغ شده تا به انجام این کار اهتمام ورزند. در این ابلاغیه آمده که هرکدام از مدیران باید در طول ماه حداقل ۱۲۰ کیلومتر در محله‌ها رکاب بزنند و از این طریق عملکردشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطه ۲۰ عقیده دارد که برای نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری در جامعه باید از مشوق‌های اقتصادی و غیراقتصادی بهره‌بگیریم. مثلا، برگزاری همایش دوچرخه‌سواری خانوادگی در محله‌ها و اهدای جایزه به نفرات برگزیده یکی از این مشوق‌هاست.  
 شفیعی عنوان می‌کند که هر چند در ظاهر، دوچرخه‌سواری نسبت به استفاده از خودرو زحمت بیشتری دارد، اما از نظر مصرف سوخت و انرژی کاملاً به‌صرفه است.  

  •  امکانات پایانه اتوبوسرانی جوانمرد قصاب  افزایش می‌یابد 

به محض ورود مهمانان ویژه منطقه ۲۰ به داخل محوطه پایانه اتوبوسرانی، تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین جلو می‌آیند و از کمبودها و مشکلاتی که در این محل با آن مواجه‌اند، حرف می‌زنند. یکی از آنها، «صبورباقی»، که از همه راننده‌های اتوبوس قدیمی‌تر است، می‌گوید: «آقای مهندس، از شهرداری متشکریم که این پایانه را برای ما ساخته است، اما در اینجا هیچ امکانات رفاهی، از جمله سرویس بهداشتی و نمازخانه، نداریم.»

شفیعی که در بازدید میدانی از محوطه پایانه اتوبوسرانی متوجه کمبودهای دیگری شده است، تأکید می‌کند که در مراحل بعد محله‌گردی این مشکلات باید برطرف شده باشد. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۰، پایانه اتوبوسرانی جوانمرد قصاب که در جوار ایستگاه مترو به همین نام راه‌اندازی شده با برخورداری از ۱۲ خط اتوبوس داخل شهری و ۱۱ خط تاکسیرانی به نقاط مختلف شهر تهران، از جمله قرچک، تورقوزآباد، شوش، افسریه و...، یکی از مراکز پررفت‌وآمد و شلوغ شهرری به شمار می‌آید. این پایانه اتوبوسرانی با مساحت ۳۰ هزارمترمربع در سال گذشته راه‌اندازی شده است. چون پایانه اتوبوسرانی جوانمرد قصاب در نزدیکی ایستگاه مترو قرار گرفته، روزانه به‌طور میانگین بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این محل‌ تردد می‌کنند.  

  •  تعیین تکلیف پروژه پل موازی

بازدید از دسترسی بزرگراه آزادگان به میدان مادر، که یک پل موازی نیمه‌کاره و رهاشده است، بخش پایانی محله‌گردی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۰ به شمار می‌آید. وقتی شفیعی متوجه می‌شود که ساخت این پل سواره‌رو که قرار بود در کاهش ترافیک و تسهیل‌ تردد خودروها تأثیرگذار باشد، حدود ۱۰ سال به تعویق افتاده و جز ایجاد منظر و جلوه بصری زشت و نامناسب برای اهالی فایده‌ای نداشته است، تأکید می‌کند که خیلی زود باید تکلیف این پروژه روشن شود. شفیعی در این‌باره راهکاری ارائه می‌دهد و می‌گوید: «اگر پیمانکار مربوطه برای اجرای پروژه کوتاهی می‌کند و کار را پیش نمی‌برد، باید این پل نیمه‌کاره به‌طور کامل جمع‌آوری شود و این قسمت به کاربری سابقش، که فضای سبز بوده، تبدیل شود.» ناگفته نماند که این بخش از محلی که پل نیمه‌کاره در آن قرار گرفته سال‌هاست که به محل‌ تردد معتادان و خلافکاران تبدیل شده و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.  

  • «کریم وهابی»، دبیر شورایاری محله جوانمرد قصاب /نگذارید پروژه ورودی آزادگان به میدان مادر از بین برود

تکلیف پروژه پل موازی روشن شود، فوراً!


«حدود ۱۰ سال قبل، شهرداری منطقه ۲۰ اجرای پروژه‌ای را آغاز کرد که اگر به‌موقع به بهره‌برداری می‌رسید، باعث افزایش رفاه و آسایش شهروندان می‌شد.» «کریم وهابی»، دبیر شورایاری محله جوانمرد قصاب، با بیان این مطلب می‌افزاید: «زمان زیادی است که این پروژه روی زمین مانده و کسی پاسخگو نیست. از آنجا که برای ساخت دومین پل موازی و ایجاد ورودی مناسب به میدان مادر کلی هزینه شده و کار را تا ۵۰‌درصد پیش برده‌اند، از مسئولان شهرداری تهران تقاضا داریم که نگذارند این پروژه از بین برود. چون این کار مساوی است با هدر رفتن بیت‌المال.» 

  •   «غلامرضا بیات»، شهروند فعال منطقه ۲۰ /سال‌هاست منتظر چراغ قرمز هستیم!  

تکلیف پروژه پل موازی روشن شود، فوراً!

«درخیابان شهدا که یکی از معابر مهم و پررفت‌وآمد در محله جوانمرد قصاب است، هیچ چراغ قرمز چشمک‌زنی وجود ندارد.» 
«غلامرضا بیات»، شهروند فعال منطقه ۲۰، با بیان این مطلب اضافه می‌کند: «سال‌هاست منتظر نصب چراغ قرمز چشمک‌زن راهنمایی و رانندگی در این محل هستیم، چراکه برخی راننده‌ها سرعت مطمئنه و قوانین را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل شاهد وقوع تصادفات رانندگی و گاهی دعوا بر سر حق تقدم رانندگان هستیم.»

کد خبر 635737

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha