یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال جمع‌آوری و تکمیل صورت‌های مالی و اطلاعات ۲۲ شرکت زیرمجموعه خود برای واگذاری است.

که مجوز خصوصی‌سازی آنها سال گذشته از سوی هیات عالی واگذاری صادر شده است.

 پرویز راحت، عضو کمیته مرکزی اجرای اصل ۴۴ وزارت نفت با اعلام این خبر به همشهری گفت:هیات عالی واگذاری از جمع ۴۰ زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجوز واگذاری 24شرکت را صادر کرده بود که از این میان ۲ شرکت پتروشیمی رازی و فن‌آوران، اولی از طریق مزایده و دومی از طریق عرضه در بورس به بخش خصوصی واگذار شد و به این ترتیب هیات عالی واگذاری جواز خصوصی‌سازی ۲۲ شرکت دیگر را برای یکسال دیگر تمدید کرد.

به گفته راحت، حسابرسی و تهیه صورت‌های مالی و جمع‌آوری اطلاعات مدارک این ۲۲شرکت کماکان ادامه دارد، بنابراین هنوز نمی‌توان اولویت‌  اول وزارت نفت را از میان این شرکت‌ها پیش‌بینی کرد، هرچند به نظر می‌رسد پتروشیمی زاگرس که سال گذشته در مزایده فروش نرفت به‌عنوان اولین اولویت امسال دوباره شانس خود را برای واگذاری امتحان خواهد کرد. 

او تصریح کرد: برای اعلام فهرست واگذاری و اولویت‌بندی شرکت‌های قابل واگذاری پتروشیمی باید منتظر تکمیل اطلاعات تهیه مدارک لازم ماند.

با این حال عضو کمیته مرکزی اصل ۴۴ وزارت نفت پیش بینی کرد:خردادماه ۸۷ خبری از واگذاری شرکت‌های پتروشیمی نخواهد بود چون تمام تمرکز وزارت نفت بر عرضه سهام شرکت‌های پالایش نفت تبریز و اصفهان است.

راحت درخصوص واگذاری زیرمجموعه‌های شرکت ملی گاز هم گفت: برای تعیین تکلیف این شرکت‌ها منتظر اعلام نظر هیات عالی واگذاری درخصوص واگذاری هلدینگی هستیم.

به گفته او، وزارت نفت در حال مذاکره با وزارت دارایی است تا درصورت حصول توافق ۲ وزارتخانه نسبت به دریافت مصوبه‌ای برای شفاف‌سازی یارانه گاز اقدام کنند.

عضو کمیته مرکزی اصل ۴۴ وزارت نفت ادامه داد: سال گذشته وزارت نفت تمام تلاش خود را به کار بست تا محصولات پتروشیمی از سبد حمایتی دولت خارج شود و فروش موادخام به این شرکت‌ها و خرید محصولات از آنها براساس قیمت‌های جهانی صورت گیرد.

با به ثمر نشستن این تلاش‌ها هم امسال تمام معاملات صورت گرفته با شرکت‌های پتروشیمی باتوجه به قیمت‌های بین‌المللی انجام می‌شود، به جز کودشیمیایی که هنوز در فهرست اقلام مورد حمایت دولت قرار دارد.

راحت تاکید کرد: آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی شرکت‌های تولید‌کننده را به شرکت‌های سودآوری تبدیل کرد که آمادگی واگذاری را دارند. 

باتوجه به همین تجربه هم وزارت نفت سعی دارد با شفاف سازی یارانه در بخش گاز شرکت‌های تابعه شرکت ملی گاز را به مرحله سودآوری برساند.  او گفت: درصورت ایجاد چنین شرایطی زیرمجموعه‌های شرکت ملی گاز،  از جمله شرکت‌های گاز استانی امکان واگذاری را به دست خواهد آورد.

راحت درخصوص زمان به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها تصریح کرد: در حال حاضر وزارت نفت فهرست بلند بالایی از شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفت برای واگذاری در اختیار دارد و در تلاش است در مرحله اول واگذاری این مجموعه را محقق کند ضمن اینکه بازار سرمایه هم کشش و قدرت جذب محدودی دارد و امکان عرضه بیشتر وجود ندارد.

۲۲ شرکت در فهرست واگذاری

وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون سهام ۳ شرکت زیر‌مجموعه پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: براساس برنامه های هماهنگ شده با مصوبات هیات دولت، ۲۲ شرکت دیگر پتروشیمی نیز در فهرست واگذاری قرار گرفته است. 

به گزارش خبرگزاری‌های مهر، فارس و ایسنا، غلامحسین نوذری در هشتمین همایش صنعت پتروشیمی در تهران افزود: وزارت نفت با پیروی از مفاد اصل ۴۴ قانون اساسی و نیز چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه کشور تاکنون اقدام‌های مؤثری را در زمینه خصوصی سازی فعالیت‌ها انجام داده و تلاش می‌کند تا با تداوم تحولات ساختاری ایجاد شده مشوق‌ها و حمایت‌های گسترده‌ای را در جهت جذب سرمایه‌های خارجی مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فراهم آورد.

وزیر نفت با بیان اینکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری برخی شرکت‌ها و صنایع دولتی به بخش خصوصی به عنوان یک ضرورت راهبردی مطرح است، توضیح داد: در صنعت پتروشیمی نیز طبق برنامه‌های هماهنگ شده با مصوبات هیات دولت و هیات عالی واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی ۲۲ شرکت در فهرست واگذاری قرار گرفتند که تاکنون سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ۳ شرکت تابعه به بخش خصوصی واگذار و اقدامات لازم برای واگذاری بقیه شرکت‌ها نیز در حال انجام است.

خصوصی‌سازی به‌صورت مطلوب

رئیس‌کل بانک مرکزی هم در این همایش تاکید کرد: خصوصی‌سازی در بخش پتروشیمی با برنامه‌ریزی انجام شده برای واگذاری و فروش واحدهای موجود و همچنین ایجاد فضای مناسب برای به وجود آوردن سرمایه‌گذاری‌های نو و جدید به‌صورت مطلوبی انجام شده است.

طهماسب مظاهری اعلام کرد: ایجاد فضای مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی لازمه توسعه‌ اقتصادی است که هم اکنون در بسیاری از صنایع از جمله پتروشیمی ایجاد شده است. 

استقبال شرکت‌های خارجی

غلامحسین نجابت مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در همایش بین المللی پتروشیمی با بیان اینکه نرخ همه محصولات پتروشیمی به جز کودهای شیمیایی آزاد شده است،  اظهار داشت: با تصمیم مجلس و دولت نرخ کودهای شیمیایی نیز شناور می شود.

او گفت: براساس بند ج ابلاغیه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مکلف به‌خصوصی سازی شده و با اجرای این امر سهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی در شرکت های تابعه ۲۰ درصد کاهش یافته است.

نجابت تصریح کرد: تاکنون ۲۵ شرکت از شرکت‌های تابعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خصوصی شده‌اند و ۲۲ شرکت نیز در فهرست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند، ضمن اینکه تاکنون ۳ شرکت مشمول این فهرست نیز واگذار شده‌اند.

کد خبر 52128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز