اجرای ۲۱ طرح کوچک مقیاس که براساس نیازهای محله و مطالبه‌گری شورایاران پیش‌بینی شده، از برنامه‌های مدیریت شهری منطقه۱۷ در سال نو است.

منطقه 17

همشهری آنلاین- رابعه تیموری: ساخت نخستین باغ پروانه کشور، تبدیل ۳زیرگذر پیاده‌رو به سواره‌رو و ایجاد ۲خیابان کامل از جمله این طرح‌ها به شمار می‌آید. در گزارش زیر به جزئیات طرح‌های کوچک مقیاس پیش‌بینی شده در سال۱۳۹۹ می‌پردازیم.

  • بوستانی برای پروانه‌های ایرانی 

ساخت باغ پروانه‌های ایرانی از طرح‌های ملی و فرامنطقه‌ای است که امسال در محله وصفنارد اجرا می‌شود. این باغ در زمینی به مساحت ۸هزار مترمربع در حاشیه بوستان بهاران ساخته و انواع‌گونه‌های زنده و خشک پروانه‌های ایرانی نگهداری می‌شود و به نمایش درمی‌آید. ترکیه تنها کشوری است که تاکنون برای ایجاد باغ پروانه اقدام کرده است و ۶هزار و ۸۰۰متر مربع وسعت دارد.

  • اجرای طرح مدارس اجتماعی

در رویکرد انسان محور مدیریت شهری منطقه، مدارس و دانش‌آموزان جایگاه ویژه‌ای دارند و مدارس به‌عنوان بنیان طراحی و شکل‌گیری محله‌های اجتماع محور و مشارکت جو مورد توجه قرار می‌گیرند. براساس توافق مدیریت شهری و اداره آموزش‌وپرورش منطقه۱۷، امسال در مدارس شهید محمدزاده و حضرت‌علی‌اصغر(ع) طرح مدارس اجتماعی به اجرا درمی‌آید. ایجاد امکانات برابر تحصیلی و مناسب‌سازی حیاط مدرسه برای برنامه‌های ورزشی دانش‌آموزان از ارکان طرح مدارس اجتماعی است. در قالب این طرح نسل نو برای ایجاد محله و شهری مشارکت جو آموزش می‌بینند.

  • تقسیم عادلانه شهر میان سواره و پیاده


منطقه۱۷ در سال‌های اخیر در هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی جزو مناطق برتر شهر تهران بوده است. به گفته شهردار منطقه طرح‌های هوشمندسازی محور ابوذر، پایانه تاکسی و اتوبوس زمزم از طرح‌هایی است که در برنامه سال نو معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه گنجانده شده است. ساخت باغ‌راه در محور شهید نیک نفس هم پروژه‌ای است که برای توسعه انواع مدهای حمل‌ونقلی اجرا می‌شود. در این باغ‌راه مسیرهایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در نظر گرفته می‌شود. بازگشایی خیابان‌های حریم شمالی و جنوبی خط آهن تهران‌ـ تبریز هم از پروژه‌های ترافیکی دیگری است که در قالب طرح نیلوفری اجرا می‌شود.

  • ساماندهی ترافیکی خیابان شهید رشیدی جهان

محور ضلع شمالی خیابان شهید رشیدی جهان از معابر مهم منطقه به شمار می‌آید که تعریض آن در ساماندهی و نظم محورهای ترافیکی شمال به جنوب منطقه نقش مهمی دارد. به گفته شهردار منطقه۱۷ این مسیر امسال تعریض می‌شود. تملک ۵۲پلاک فرسوده خیابان از مقدمات اجرای طرح است که در سال ۱۳۹۹ انجام می‌شود.

  • اینجا قدم بزن


«خیابان کامل» شبیه بلواری است که برای عبور افراد مختلف از قبیل معلولان جسمی‌ـ حرکتی، نابینایان و... مناسب‌سازی می‌شود. در خیابان کامل به دلیل نداشتن اختلاف سطح، حرکت کالسکه کودکان و ویلچر معلولان به سهولت انجام می‌شود. وجود امکانات حمل‌ونقل عمومی و مسیر دوچرخه یکپارچه از ویژگی‌های خیابان کامل است. در سال نو، خیابان‌های سجاد شمالی و زمزم به خیابان کامل تبدیل می‌شوند.

  • خودروها آسوده‌تر می‌رانند

در حریم ریل راه‌آهن تهران‌ـ اهواز ۱۵زیرگذر وجود دارد که در طول محله‌های زمزم، زهتابی، بلورسازی و جلیلی گسترده شده‌اند. از این زیرگذرها فقط زیرگذرهای شهید آقایاری، شهید داود سلامت و عبدل‌آباد سواره‌رو هستند و کمبود معابر سواره‌رو سبب بی‌نظمی ترافیکی زیادی در این محله‌ها می‌شود. در سال جدید ۳زیرگذر محله‌های مقدم، بلورسازی و زهتابی تعریض و برای عبورومرور وسایل نقلیه مناسب‌سازی می‌شود.
 

  • باغ‌راه سلامت کامل می‌شود

بهمن سال گذشته کلنگ طرح «باغ‌راه سلامت جنوب تهران‌» در حاشیه بزرگراه شهید نواب صفوی بر زمین خورد و امسال این طرح عملیاتی می‌شود. باغ‌راه سلامت، مسیری برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی شهروندان است که بوستان‌های متوالی بومادران، جهاد، تلاش و ساحل را به هم متصل می‌کند. باغ‌راه سلامت در فاصله خطوط مترو ۳ و ۷ قرار گرفته و با استفاده از این مسیر می‌توان ۵ایستگاه بین مسیر را در مدت زمان کوتاه‌تری طی کرد.

  • ۱۱ بوستان تجهیز می‌شود

مرمت، بهسازی، نوسازی تجهیز و ساخت سرویس بهداشتی ویژه معلولان از اقدام‌هایی است که برای رفاه حال شهروندان در بوستان‌های فتح‌المبین، محمد(ص)، بوعلی سینا، صبا، برسام، فرنیا و فارس انجام می‌شود. تجهیز و توسعه بوستان‌های پامچال، شهید طباطبایی، صالحان و جهاد نیز از برنامه‌های مدیریت شهری در سال نو است.

کد خبر 491005

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha