اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس محلی در میان مناطق ۲۲‌گانه پایتخت از ابتدای سال جاری در دستورکارمدیریت شهری تهران قرار گرفته است.

مهران ماندگار

همشهری آنلاین_بهاره خسروی: این طرح‌ها و پروژه‌ها ارتباط مستقیم با شهروندان دارند و اجرای آنها نقش بسزایی در محقق شدن شعار «تهران، شهری برای همه» دارد. به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر با اولویت‌ها در اجرای پروژه‌های خردمقیاس محلی در نواحی سه‌گانه تکه دهم پایتخت با «مهران ماندگار» معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۰، گفت‌وگوکرده‌ایم که خبرهای خوشی برای اهالی به ارمغان داشت.  

  مهم‌ترین رویکرد شهرداری تهران در سال جاری اجرای پروژه‌های خردمقیاس محلی است. اجرای این پروژه‌ها را برای تأمین رفاه شهروندان چطور ارزیابی می‌کنید؟  
رویکرد شهرداری تهران از ۲۵ سال پیش نسبت به اجرای پروژه‌های شهری تغییر کرده است. در دوره جدید مدیریت شهری اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی که به‌صورت مستقیم با مردم ارتباط دارد، مد نظراست. تا پایان سال جاری در نظر داریم سراغ مشکلاتی برویم که دغدغه مردم و شورایاران برای تسهیل در زندگی شهری است. شاید برآوردن خواسته شهروندی که در یک کوچه ۴ متری زندگی می‌کند ومرمت نهرها و نصب انشعاب فاضلاب محله زندگی‌اش مهم‌تر از راه‌اندازی یک مجموعه ورزشی باشد؛ چون با نهر کوچه دائما در ارتباط است. همین‌طور وصل شدن به انشعاب فاضلاب که با محیط‌زیست ارتباط مستقیم دارد، بیشتر مورد توجه است. در واقع تهران از اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس غنی شده و حالا نوبت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های کوچک مقیاسی است که با شهروندان در ارتباط است.  
  چه میزان اعتبار برای اجرای پروژه‌های خردمقیاس در منطقه پیش‌بینی شده است؟  
منطقه ۱۰ با ۵۳‌درصد بافت فرسوده یکی از فرسوده‌ترین مناطق پایتخت است. با توجه به نوع بافت شهری، بیشترین فرسودگی را در ناحیه یک این منطقه داریم. هنوز انشعاب فاضلاب محله‌های سلیمانی و بریانک به دلیل تحریم‌ها و تغییر شرکت پیمانکار آب و فاضلاب به تصفیه‌خانه مرکزی متصل نشده است و بسیاری از خانه‌ها لوله‌های فاضلابشان را وسط خیابان رها کرده‌اند. حدود ۹۰ میلیارد تومان پروژه خردمقیاس برای تأمین رفاه حال شهروندان معرفی کرده‌ایم و اجرای آنها در ۳ فاز در دستور کار قرار گرفته است. اما با توجه به بافت جغرافیایی و میزان فرسودگی، اولویت اجرای پروژه‌ها در نواحی یک و ۲ است. جمع‌آوری نهرهای شرقی و غربی خیابان‌ها که به دلیل شیبدار نبودن خیابان باعث تجمع زباله و لجن داخل نهرها می‌شود، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های‌کاری در این دو ناحیه است.  
  عملیات پیاده‌راه‌سازی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در اجرای پروژه‌های خردمقیاس در تهران است. این عملیات در منطقه ۱۰ چگونه اجرا می‌شود؟  
خیابان‌های مرتضوی و امام خمینی(ره) ۲ محور مهم در منطقه است که عملیات پیاده‌راه سازی، مبلمان شهری، ساماندهی فضای سبز و نورپردازی در آنها اجرا می‌شود. تا پایان سال نزدیک ۱۵ کیلومتر در منطقه عملیات پیاده‌راه‌سازی داریم. خیابان رودکی حدفاصل خیابان آذربایجان، ضلع جنوب‌شرقی خیابان مرتضوی حدفاصل خیابان گلکار تا رودکی و خیابان آذربایجان حد فاصل بزرگراه نواب تا خیابان آزادی از جمله بخش‌هایی هستند که در آنها عملیات پیاده‌راه‌سازی انجام می‌شود. این پیاده‌راه‌سازی با سیستم جدید بتون درجاست که در آن از کفپوش استفاده نمی‌شود. برخی پروژه‌ها مانند پیاده‌راه‌سازی خیابان شهید دعوتی پشت معبر بزرگراه نواب را هم با کمک سازمان نوسازی اجرا می‌کنیم. البته یکسری کارها را در این پروژه به اداره‌های مربوط سپرده‌ایم. مانند جمع‌آوری تیرهای سیمانی برق که اداره برق را مأمور انجام آن کردیم و پایه جدید برق برای روشنایی مسیر نصب شد. تمام عوامل معارض مانند کافوی مخابراتی و برق از پیاده‌رو جمع‌آوری شد تا پیاده‌راه خیابان شهید دعوتی به یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری منطقه ۱۰ تبدیل شود.  
  راه‌اندازی مسیر سبز یا دوچرخه‌سواری برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک در همه مناطق تهران یکی دیگر از دستورالعمل‌های شهرداری تهران است. این عملیات در منطقه ۱۰ با توجه به بافت فشرده و جمعیت پرتراکم آن چطور اجرا می‌شود؟  
در واقع مشکل ترافیک تهران با ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و استفاده مردم از آن قابل حل است. در منطقه ۱۰ ساخت ۱۵ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری به موازات پیاده‌روسازی را در نظر داریم. قرار است در هر بخش از نواحی سه‌گانه ۴ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری ساخته شود. در حال حاضر در ناحیه ۳ حدفاصل خیابان ارومیه تا کلهر و خیابان کلهر تا بزرگراه نواب این مسیر راه‌اندازی شده است. در ادامه این عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های رودکی در ۲ سمت تا خیابان آزادی، خیابان امام خمینی(ره) و خیابان قزوین را هم تاپایان سال در دستور کار داریم. البته با توجه به بافت فشرده منطقه ساخت مسیر دوچرخه‌سواری در نواحی یک و ۲ سخت‌تر است. چون بافت فشرده‌تر و تراکم جمعیت بالاتر است. اما برای‌ ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری میان شهروندان ابتدا باید زیرساخت‌ها فراهم شود و چشم مردم با مسیر دوچرخه آشنا شود.  
  ساماندهی رفیوژ میانی خیابان امام خمینی(ره) یکی از اقدامات عمرانی انجام شده در منطقه از ابتدای سال جاری است. آیا این اقدام در ادامه تکمیل طرح تعریض خیابان امام خمینی(ره) صورت گرفته است؟  
ساماندهی رفیوژ میانی خیابان امام خمینی(ره) از نخستین اقداماتی بود که از ابتدای سال جاری در منطقه انجام شد. رفیوژ این خیابان نابسامان بود. بخشی از آن آسفالت و بخشی کفپوش داشت. ‌گونه‌های گیاهی فلاورباکس‌ها هم چهره چندان خوشایندی نداشتند. با همکاری معاونت خدمات شهری فضای سبز در رفیوژ میانی، ‌گونه گیاهی پیراکانتا و بربریس کاشته شد که مقاوم‌ترین‌گونه‌های گیاهی در برابر الودگی هواست و بعد از رشد هم عرض خیابان را اشغال نمی‌کند تا برای خودروهای عبوری مزاحمت ایجاد کند. برای تکمیل طرح تعریض این خیابان ۳۰ میلیارد ریال اعتبار لازم داریم تا چند ملک معارض باقیمانده در طرح تملک شوند.  
  بهسازی میدان جمهوری از دیگر اقدامات عمرانی منطقه بود. در این میدان که تقریباً هم خروجی و هم ورودی منطقه است، چه اقداماتی انجام شده است؟  
ورودی بزرگراه نواب، حدفاصل میدان جمهوری تا دور برگردان تونل به جنوب توحید، نزدیک ۳۰۰‌متر است. رفیوژ میانی این مسیر به وسیله گاردیل از خیابان جدا شده بود. برای زیبایی محیطی، گاردیل‌ها و نرده‌های این مسیر جمع‌آوری و به‌زودی در این مسیر فضای سبز زیبایی طراحی و ساخته می‌شود. درنگ‌گاه ایستگاه تاکسی کنار مترو نواب هم صاحب سرپناه می‌شودتا فضای ظاهری این ایستگاه از شکل نابسامانش خارج شود.  
 

کد خبر 546274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha