سرقت المان‌های ترافیکی و شهری، اتفاق تازه‌ای نیست که بخواهیم بگوییم تهران اخیراً با آن مواجه شده است.

رقابت معتادان

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی :  اقدامی است که از پیش‌تر هم در شهر رخ می‌داده و خاص یک منطقه هم نیست. اما رشد صعودی آن در چند ماه اخیر و آن هم به‌صورت سرقت‌های سریالی از بزرگراه‌های پر تردد منطقه ۱۴ باعث شده دردسرهای زیادی هم برای مسئولان شهری و هم شهروندان پیش بیاید. طبق آمار به دست آمده روزانه تعداد زیادی از المان‌های ترافیکی توسط کارتن‌خواب‌ها یا سرقت اولی‌ها سرقت می‌شود و همین امر علاوه بر هزینه سنگینی که بر دوش شهرداری می‌گذارد، سوانح رانندگی زیادی را رقم می‌زند. به خواسته شهروندان گزارشی از این موضوع تهیه کرده و پای صحبت آنها نشستیم.  

منطقه ۱۴ به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، پل ارتباطی بین شمال و جنوب شهر است و از سوی دیگر شرق تهران را به بازار وصل می‌کند. از این‌رو روزانه جمعیت زیادی به این منطقه سرریز می‌شود. نکته دیگر، وجود بزرگراه‌های پر ترددی است که به همین دلیل ایجاد شده و به نوعی منطقه ۱۴ را در حصار خود گرفته‌اند. یکی از آنها بزرگراه شهید محلاتی است که از تقاطع بزرگراه بسیج شروع می‌شود تا خیابان ۱۷ شهریور هم ادامه دارد. این شریان را می‌توان از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی منطقه ۱۴ به شمار آورد چراکه به بازار راه دارد و رفت‌وآمد از آن زیاد است.

در جای جای آن تابلوهای ترافیکی به چشم می‌خورد که مسیر درست را به رانندگان نشان دهد، تابلوهایی که نبودشان می‌تواند مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کند. تا چندی پیش همه‌شان سرجای خود نصب بودند و راننده‌ها به‌خصوص اهالی برای رفت‌وآمد دغدغه‌ای نداشتند اما حالا انگار وضعیت فرق کرده است. خیلی از پایه‌های تابلوها، سر ندارند یا اصلاً نیستند. «کامران تقوایی» ساکن خیابان فتح‌اللهی شمالی در این‌باره می‌گوید: «شبی نیست که صدای برخورد خودروها با جدول کنار خیابان یا تصادف خودروها را نشنویم. چند شب پیش یک راننده سمند که ساکن اینجا هم نبود راه را اشتباه رفته و با خودرو دیگری تصادف کرد. خودرو سمند خسارت زیادی دید. سارقان اغلب تابلوهای ورود ممنوع یا یکطرفه را از تقاطع بزرگراه محلاتی با خیابان‌های منتهی به آن سرقت می‌کنند. یا اینکه از حاشیه خود بزرگراه علائم راهنمایی و رانندگی را سرقت می‌کنند.» 

  • سرقت برای جور کردن هزینه زندگی 

رقابت معتادان و سرقت اولی‌ها 

البته سرقت‌های اخیر فقط منوط به المان‌های ترافیکی نمی‌شود، سارق‌ها حتی به نرده پل عابرپیاده و رفیوژ میانی هم رحم نکرده‌اند. نرده‌های رفیوژ میانی بزرگراه محلاتی در بعضی از جاها به‌طور ناشیانه‌ای بریده شده است. «هاشم سلمان‌زاده» ساکن خیابان مخبر در این‌باره می‌گوید: «سارقان معمولاً نیمه‌شب برای سرقت می‌آیند. با اره یا دیلم پایه‌های تابلو را قطع می‌کنند. اغلب‌شان کارتن‌خواب یا معتادند.

وجود زمین‌های بی‌دفاع شهری در منطقه باعث جولان این کارتن‌خواب‌ها شده است. برای تأمین موادمخدر به این کار رو می‌آوردند.» احمد خانی، همسایه اوست، گفته‌هایش را تأیید کرده و به نکته دیگری اشاره می‌کند. او که خود مأمور نیروی انتظامی است اطلاعات بیشتری در این‌باره می‌دهد: «در شرایط کرونا بسیاری از شهروندان شغل خود را از دست داده‌اند و باید خرج خانواده و اجاره خانه را تأمین کنند. چون سرمایه‌ای برای کار کردن ندارند لذا به سرقت از المان‌های شهری رو می‌آورند. خیلی‌شان از روی نیاز و به اجبار دست به چنین‌کاری می‌زنند. به قول معروف سرقت اولی هستند.» به گفته خانی افزایش قیمت آهن و فولاد از یک سو و نبود درآمد از سوی دیگر باعث شده بعضی از شهروندان برای تأمین مخارج زندگی‌شان اقدام به سرقت المان‌های ترافیکی کنند.  

  • فروش ضایعات آهن در محله هاشم‌آباد

تابلوهای ترافیکی و نرده‌های فلزی بعد از سرقت چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟ کجا برده و فروخته می‌شوند؟ سؤالی است که شاید در ذهن خیلی از ما شکل بگیرد. «مجتبی صدرایی» یکی از راننده‌های پایانه تاکسیرانی محلاتی در این‌باره می‌گوید: «محل تجمع مغازه‌های ضایعاتی در محله هاشم‌آباد منطقه ۱۵ است.

سارقان ضایعات آهن را معمولاً در آن جا می‌فروشند. نرخ ضایعات آهن کیلویی ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است و البته ضایعات اسقاطی شده را تا ۱۰ هزار تومان هم خرید و فروش می‌کنند. باید مسئولان به نحوه کار این مغازه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند و در صورت تخلف با آنها برخورد کنند. اگر آنها آهن نخرند سارق رغبت به این کار نمی‌کند.» افزایش آمار تصادف و ایجاد بی‌نظمی و ناامنی از موارد دیگری است که اغلب اهالی به آن اشاره می‌کنند.

آنها تقاضا دارند شهرداری اقدام به مرمت یا تعویض تابلوها کند. این موضوع درست اما باید توجه داشت تعمیر یا تعویض تابلوها یا المان‌های شهری هزینه سنگینی بر سر دست شهرداری می‌گذارد و خیلی عقلانی نیست این وسایل مرتب نصب و فردای آن شب دوباره کنده و به سرقت بروند.  

  • رئیس اداره نظارت و اجرای حوزه ترافیک منطقه ۱۴ تأیید می‌کند/افزایش ۶۰‌درصدی سرقت تابلوهای ترافیکی
رقابت معتادان و سرقت اولی‌ها 
مرتضی امانی/رئیس اداره نظارت و اجرای حوزه ترافیک منطقه

سرقت المان‌های شهری موضوعی نیست که به دیروز و امروز مربوط شود. پیش‌تر هم با آن مواجه بودیم و دلیلش هم حضور کارتن‌خواب‌ها و معتادان در این محدوده بوده است. آنها برای جور کرده هزینه موادمخدر دست به این کار می‌زدند. اما حالا این امر پررنگ‌تر شده است. چراکه در کنار معتادان بعضی از شهروندان به دلیل مشکلات معیشتی دست به این کار می‌زنند.

اما نکته حائز اهمیت اینکه آیا سرقت فقط در بزرگراه شهید محلاتی رخ می‌دهد یا دیگر معابر منطقه هم از وجود سارقان در امان نیستند. این موضوع را با «مرتضی امانی» رئیس اداره نظارت و اجرای حوزه ترافیک منطقه در میان گذاشتیم. او پاسخ داد: «سرقت المان‌های ترافیکی و شهری مختص بزرگراه شهید محلاتی نیست. در بزرگراه بسیج، هجرت، بزرگراه امام علی(ع) و خیابان گلشناس هم رخ داده است. اما در این معبر شریانی بیشتر به چشم می‌آید. با گشتزنی‌های که انجام داده‌ایم، نرده‌های رفیوژ میانی بزرگراه محلاتی تقاطع بزرگراه بسیج به طول ۸۰‌متر سرقت شده است. نرده‌های پل عابرپیاده تقاطع خیابان شاه‌آبادی هم با دیلم کنده شده است. در خیابان افراسیابی تعداد زیادی تابلو به سرقت رفته به‌خصوص تابلوهایی که در جزیره‌ها وجود داشته است.

موضوع سرقت در محدوده ناحیه ۵ بیشتر دیده می‌شود.» به گفته حوزه ترافیک منطقه، میزان سرقت در چند ماه اخبر ۶۰ تا ۸۰‌درصد افزایش پیدا کرده است. امانی بر این باور است، رفع معضل سرقت کمک همگانی می‌طلبد. او می‌گوید: «پلیس راهور، نیروی انتظامی و مسئولان شهری باید با هم همکاری کنند تا دیگر شاهد چنین ماجراهایی در محله نباشیم. البته شهروندان سهم زیادی در کاهش سرقت دارند. در صورت رؤیت موارد مشکوک موضوع را خیلی سریع با پلیس ۱۱۰ در میان بگذارند.» 
 

کد خبر 604721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha