یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

وجود مشکلات شهری در کوچه‌پسکوچه‌های مناطق و محله‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است.  مسائلی که باید از سوی شهروندان و شورایاری‌ها به گوش مسئولان برسد تا زمینه رفع آنها فراهم شود. همشهری محله، فضایی برای انعکاس مشکلات مردم در محله‌های مختلف است و در این شماره پای درد دل اهالی ۳ محله از ۲ منطقه ۱۱ و ۱۲ نشستیم و این مشکلات را با مدیران شهری در میان گذاشتیم.

مشکل

  1.  سردرگمی‌ شهروندان  در طرح پیاده‌راه میدان امام خمینی(ره)

نوروز امسال بود که طرح اصلاح هندسی میدان امام‌خمینی(ره) در قسمت شمال میدان آغاز شد تا به گفته مسئولان شهرداری‌ تردد وسایل نقلیه در این بخش کمی ‌سر و سامان یابد. اما شورایار محله بهارستان می‌گوید اجرای این طرح با نارضایتی‌هایی از سوی شهروندان مواجه است. شورایار محله بهارستان می‌گوید: «با اجرای طرح اصلاح مهندسی میدان امام خمینی(ره) و مسدود کردن بخشی از میدان به بهانه ایجاد پیاده‌راه در قسمت شمال، شهروندان تهرانی دچار سردرگمی‌ و مشکلات بسیار شده‌اند. » «احمد شریفان» می‌افزاید: «با توجه به اینکه بخشی از ایستگاه‌های پایانی شرکت اتوبوسرانی در میدان امام خمینی(ره) واقع شده، اجرای این طرح مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده است. شهروندان مجبورند برای دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی مسیر زیادی را به‌صورت پیاده طی کنند که این کار برای سالمندان و معلولان با توجه به محدودیت‌های حرکتی و وسعت زیاد میدان با مشکلات زیادی همراه شده است. »

  • پاسخ مسئول : مردم همراه مدیریت شهری باشند

شهردار منطقه ۱۲ در پاسخ به این مشکل می‌گوید: «قطعا هر تغییری با اختلاف‌نظرهایی همراه است. در طرح اصلاح هندسی میدان امام خمینی نیز ما با این مسئله روبه‌رو هستیم. طرح اصلاح وضعیت ترافیکی و عبور و مرور در میدان امام خمینی واقع در مرکز شهر تهران با هدف ساماندهی حمل‌ونقل موتوری و خودرویی صورت گرفته است، ضمن اینکه با اجرای این طرح عرصه‌ای از میدان در اختیار عابران پیاده قرار گرفته است. «علی‌محمد سعادتی» می‌افزاید: «میدان امام خمینی یکی از مهم‌ترین میدان‌های تهران است. در واقع طرح اصلاح هندسی میدان امام خمینی معطوف به انتقال مسیر ترافیکی موتورها و خودروها از بخش جنوبی و افزایش ۴ هزارمترمربعی پیاده‌راه میدان است. ما در این طرح خواستار مشارکت مردم محلی هستیم و امیدواریم در کنار هم بتوانیم با احصای مشکلات و تلاش برای حل آنها در راستای شعار «تهران، شهری برای همه» گام‌های مفیدی برداریم. »

2. مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه نداریم

دو سالی از حضور دوچرخه‌های نارنجی رنگ در تهران می‌گذرد، اما به گفته اهالی منطقه ۱۱ استفاده از این دوچرخه‌ها در این منطقه تبدیل به آرزو شده است.  
اسماعیل بهرام‌پور، ساکن خیابان جمهوری، می‌گوید: «با وجود اینکه ساخت مسیرهای سبز در مناطق شهری تهران از سوی شهردار مورد تأکید قرار گرفته، این مسیرها هنوز در منطقه ۱۱ ایجاد نشده و به دلیل تراکم بالای خودرو و موتورسیکلت ما امکان استفاده از دوچرخه‌های بیدود را نداریم. » او از مسئولان شهرداری منطقه ۱۱ خواست به رفع این مشکل و ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه اقدام کنند.  

  • پاسخ مسئول :  ۲۳ کیلومتر مسیر دوچرخه در منطقه ۱۱

محمدعلی شاه‌حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۱، در این‌باره گفت: «۲۳ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در محور خیابان‌های حافظ، وحدت اسلامی‌، ولی‌عصر(عج)، کارگر و امام خمینی(ره) در دست اقدام است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. » او یادآور شد: «توسعه حمل‌ونقل سبز از اولویت‌های‌کاری ما در شهرداری منطقه ۱۱ است و امیدواریم با ساخت مسیر دوچرخه‌سواری در محورهای یادشده شاهد بهره‌مندی مردم ساکن در این منطقه از این امکانات شویم. » او همچنین با اشاره به روند اجرای پروژه‌های پیاده‌روسازی طی سال ۹۹ در منطقه ۱۱ خاطر نشان کرد: «تا پایان سال جاری ۱۶ کیلومتر از مسیر پیاده‌روسازی در اختیار نواحی ۴ گانه این منطقه قرار می‌گیرد. » 

3. رها شدن خانه‌های متروکه در محله 

محله فروزش یکی از محله‌های منطقه ۱۱ است که دارای بافت فرسوده است و وجود بناهای قدیمی‌ و بلاتکلیف در آن مسائل و مشکلات شهری و اجتماعی بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده است. کاظم‌پیرعبدی، دبیر شورایاری محله فروزش، در این‌باره گفت: «در کوچه‌پسکوچه‌های محله فروزش املاک زیادی وجود دارد که مالکان آنها با رها کردنشان مشکلات بسیاری برای شهروندان به وجود آورده‌اند. »
او با اشاره به حضور معتادان و افراد بی‌خانمان در این بناها اظهار داشت: «اغلب اوقات معتادان و بی‌خانمان‌ها از طریق پشت‌بام و پنجره‌ها وارد این خانه‌ها می‌شوند و موادمخدر مصرف می‌کنند. » این عضو شورایاری محله فروزش از شهرداری خواست به حل این مشکل در محله اقدام کند.  

  • پاسخ مسئول:  شهرداری حق دخل و تصرف در این املاک را ندارد

شهردار ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۱ در پاسخ به این مشکل گفت: «شهرداری نمی‌تواند در خصوص املاک بلاتکلیف و مخروبه موجود در محله که دارای مالک هستند، دخل و تصرفی داشته باشد. » لاله قیاسی افزود: «بارها و بارها در و پنجره و ورودی این املاک توسط مأموران شهرداری با آهن جوش داده شده تا از ورود و خروج معتادان جلوگیری شود، اما باز دیده می‌شود که معتادان از پشت‌بام خانه‌ها که‌گاه ریخته شده است، وارد این بناها می‌شوند. » او ادامه داد: «املاک رهاشده در محله فروزش به خانه‌ها خلاصه نمی‌شود و ما حتی شاهد وجود چند مدرسه با مالکیت بخش خصوصی هستیم که به‌رغم نیاز محله، به دلیل فرسودگی زیاد و رها شدن از سوی مالکان قابل بهره‌برداری نیست. »

کد خبر 509599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha