درست است اکثر محله‌های تهران امروز درگیر مشکلات ترافیکی اند، اما این مشکل در مرکز پایتخت رنگ و بوی دیگری دارد.

کاغذ

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری‌نیا: هرچه به محله‌های حوالی بازار نزدیک‌تر می‌شویم، این مشکلات پررنگ‌تر و درگیری مردم با آنها بیشتر می‌شود. خیابان ظهیرالاسلام یا بهتر است بگوییم بورس کاغذ تهران، یکی از خیابان‌هایی است که در سایه شلوغی و تردد جمعیت در آن، این روزها جایی برای نفس کشیدن ندارد. از ترافیک سرسام‌آور موتورسیکلت‌ها در آن گرفته تا رهگذرانی که برای پیاده‌روی باید حواسشان به همه طرف باشد. در این گزارش بخشی از مشکلات این خیابان را روایت کرده‌ایم.  

خیابان ظهیرالاسلام به حدی شلوغ است که در آن نه راه برای وسایل نقلیه باز است، نه برای رهگذران. تا چشم کار می‌کند موتورسیکلت‌هایی دیده می‌شود که به ردیف در حاشیه خیابان پارک شده‌اند. خودروهای حامل بار هم برای تخلیه و بارگیری مقابل انبارها یا مغازه‌های بزرگ و کوچک صنف کاغذفروشان به‌صورت دوبل پشت سر موتورها ردیف شده‌اند و اصلاً پهنه خیابان به بارانداز راسته تجاری خیابان تبدیل شده است. ساکنان خیابانی که تا چند دهه پیش یکی از محله‌های آرام و دنج پایتخت بود، امروز به دلیل فعالیت‌های صنفی، آرامش ندارند.  

  •  کوچ اهالی به دلیل نابسامانی 

«سیدجواد غلامی» یکی از اهالی قدیمی ‌این خیابان است. او با حسرتی فراوان به وضعیت  پرآشوب خیابان می‌نگرد و می‌گوید: «ازدحام جمعیت سواره و پیاده چنان بازار شامی ‌در این خیابان ایجاد کرده که هر تازه واردی در ابتدای ورود به آن سردرگم و حیران می‌شود. » او با گلایه از قرق پیاده‌راه‌های خیابان ظهیرالاسلام توسط چرخی‌ها و موتورسیکلت‌ها می‌گوید: «در این خیابان حق عابران پیاده پایمال شده و کسی به فکر چاره‌ای برای ساماندهی به این وضعیت نیست. »
اهالی محله بهارستان نمی‌توانند برای دسترسی به خیابان جمهوری اسلامی از ظهیرالاسلام عبور کنند، چراکه نه پیاده‌راه جایی برای قدم زدن دارد، نه خیابان فضایی برای‌ تردد مردم. غلامی ‌با اشاره به این مهم می‌افزاید: «هرج و مرجی که در این خیابان حاکم است، مشابه دیگری ندارد. »

  • بوی زندگی در محله نمی‌آید

حرف‌های این شهروند سالخورده را یکی دیگر از اهالی محله بهارستان ادامه می‌دهد و می‌گوید: «اکثر خانه‌ها و واحدهای آپارتمانی واقع در کوچه‌پسکوچه‌های محله به انبار کاغذ، چرم، دفتر اداری یا کارگاه‌ غیرمجاز تبدیل شده‌اند. در این محله قدیمی‌ دیگر بوی زندگی به مشام نمی‌رسد. اکثر قدیمی‌های محله کوچ کرده‌اند، چراکه کارگاه‌های کاغذ و چرم در همسایگی هم حکم یک بمب ساعتی را دارد و هر لحظه ممکن است با کوچک‌ترین جرقه‌ای محله روی هوا برود. » او از اتراق اغلب کارگران افغان در خانه‌های کوچک و قدیمی‌ حاشیه ظهیرالاسلام برایمان می‌گوید: «زمانی این خیابان و محله جزء بهترین محله‌های تهران بود، اما الان دیگر خبری از همگرایی و همدلی قدیمی ‌محلی در آن نیست. »

  •  زندگی از قلب تهران فرار کرده 

نگرانی‌هایی را که شهروندان ساکن در محله بهارستان و حوالی خیابان ظهیرالاسلام دارند، شورایاری محله هم دارد و از بی‌سرانجامی ‌تمام مکاتبات و پیگیری‌های شورایاری از شهرداری منطقه گلایه می‌کند و می‌گوید: «وضعیت خیابان ظهیرالاسلام و نابسامانی‌های آن و ازدحام جمعیت و تردد وسایل حمل‌ونقل در آن، این نقطه از پایتخت را بلبشو کرده و آسایش و آرامش را از این خیابان ربوده است. »
«احمد شریفان» با اشاره به اشغال خانه‌های قدیمی‌ محله توسط صاحبان کارگاه‌های غیرمجاز کاغذ و چرم می‌گوید: «از خیابان ظهیرالاسلام گرفته تا کوچه مراغه‌ای‌ها، کوچه یوسف‌خان حکیم، کوچه سید علی قهوه‌چی و باغ سپهسالار تمامی ‌املاک مسکونی سابق به کارگاه‌های کاغذ و چرم تبدیل شده و این همسایگی کاغذ و تینر و چسب مثل بمب ساعتی هر ثانیه محله بهارستان را تهدید می‌کند. »
او از تبدیل آپارتمان‌های کوچک نوساز محله به دفاتر تجاری بورس کاغذ و کیف و کفش خبر می‌دهد و می‌گوید: «زندگی از قلب تهران فرار کرده است. ما حتی در بافت نوسازی‌شده محله هم نمی‌توانیم رنگ و بوی زندگی را حس کنیم. کاسبان بازار کاغذ، برای فرار از مالیات دفاتر تجاری خود را در دل محله و داخل آپارتمان‌های مسکونی مستقر کرده‌اند و این مسئله مشکلات زیادی برای اهالی ایجاد کرده است. »
شورایار محله بهارستان در ادامه از سرایت مشکلات خیابان ظهیرالاسلام به کوچه‌پسکوچه‌های محله بهارستان برایمان می‌گوید: «اغلب کاسبان فعال در خیابان ظهیرالاسلام در کوچه‌های اطراف این خیابان یا انبار دارند یا دارای کارگاه‌های تولیدی هستند و این وضعیت باعث شده تا ما در اغلب کوچه‌های محله شاهد بارچینی مقابل مغازه‌ها، خانه‌های قدیمی ‌و کارگاه‌های تولیدی باشیم. وجود چنین مسئله‌ای در کوچه‌های باریک و تنگ هر روز باعث ایجاد ده‌ها درگیری بین عابران پیاده و راکبان وسایل نقلیه می‌شود. »

کد خبر 527727

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha