پروژه‌های عمرانی متعددی در منطقه ۲۱ در دست انجام است که هرکدام کارکرد و تأثیر خود را بر روی حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی و معماری و شهرسازی و خدمات شهری دارند.

طرح های انسان محور

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور: از میان ده‌ها طرح و پروژه‌ای که در این محدوده تعریف شده است و اجرا می‌شود، «رضا رجب‌زاده»، شهردار منطقه، در بازدیدی که از ۳ پروژه داشت، از آنها به‌عنوان پروژه‌های اولویت‌دار نام برد. این پروژه‌های اولویت‌دار، کندروی بزرگراه «فتح‌ـ آزادگان»، فاز دوم پروژه «دوگاز» و مسیر «دوچرخه‌سواری» بلوار «یاس» را شامل می‌شود. در ادامه، ضمن بررسی این موضوع که چه ویژگی و کارکردهایی این ۳ پروژه را از دیگر پروژه‌های منطقه متمایز و مهم‌تر می‌کند، گزارشی نیز از آخرین وضعیت و میزان پیشرفت آنها تهیه کرده‌ایم.

اولویت با طرح‌های انسان محور است

  •  افزایش ایمنی با ساخت کندروی فتح‌ـ آزادگان

رئیس توسعه و نگهداشت فنی و جانشین معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۲۱، درباره پروژه کندروی بزرگراه فتح و آزادگان از پایان کار و افتتاح غیررسمی آن خبر داد: «پروژه اولویت‌دار کندروی فتح ‌ـ آزادگان تقریباً تمام شد و سیزدهم اردیبهشت‌ماه به بهره‌برداری رسید و به‌صورت غیررسمی افتتاح شد. این پروژه نزدیک به ۱۵۰متر طول دارد و اهمیت آن از این جهت است که فتح، بزرگراهی است که به دلیل وجود مراکز صنعتی، نظامی، اداری، خدماتی و کارخانه‌های متعددی که در اطراف و حاشیه قرار دارد، نیازمند لاین کندرو است و نمی‌توان از لاین اصلی انشعاب گرفت و باید خودروها وارد مسیر فرعی شوند و دسترسی کاربری داشته باشند.

در آن مقطع که بزرگراه فتح، کندرو نداشت و هنوز کار به پایان نرسیده بود، در این محور پر تردد تداخل حرکتی پیش می‌آمد و به لحاظ ترافیکی، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. چون معلوم نبود که مسیر، لاین تندرو و یا لاین کندرو است و مرزی بین این دو وجود نداشت که هرکدام از آنها را مشخص کند.»
«رضا زلفی»، درباره زمان آغاز اجرای این طرح هم می‌گوید: «ساخت این کندرو که از سال‌ها پیش مطرح شده بود، از اواخر نیمه دوم سال گذشته زده شد و قرار بود تا ۲۲بهمن‌ماه افتتاح شود، اما به دلایل فنی و هم‌چنین وجود معارض‌ها از جمله لوله‌های آب ‌و گاز و دیگر مسائل پیش‌بینی نشده‌ای که در حین انجام کار با آنها روبه‌رو شدیم، سبب شد اجرا و تکمیل این پروژه تا اردیبهشت ماه امسال به طول بی‌انجامد. این پروژه یک پروژه فرامنطقه‌ای است که موجب بالا رفتن سطح ایمنی حمل‌ونقل می‌شود و نه تنها شهروندان منطقه۲۱ بلکه همه کسانی که در مسیر غرب به شرق فتح یعنی از «کرج» و «باغستانک» و «شهر قدس» وارد این مسیر می‌شوند، از آن منتفع خواهند شد. هم‌چنین با توجه به اینکه این کندرو نزدیک بزرگراه «آزادگان» قرار دارد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.»

اولویت با طرح‌های انسان محور است

  • تکمیل پروژه بزرگراهی منطقه با «دوگاز»

پروژه اولویت‌دار بعدی، پروژه دوگاز است. «رضا زلفی» جانشین معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۲۱ درباره این پروژه می‌گوید: «فاز دوم این پروژه در دست اقدام است. فاز نخست اواخر سال ۱۳۹۸ افتتاح شد و از سال گذشته هم فاز دوم آن آغاز شده است. اهمیت این پروژه به این دلیل است که شبکه بزرگراهی منطقه را تکمیل و بزرگراه «شهید لشکری» (جاده مخصوص) را به بزرگراه فتح و درنهایت به بزرگراه «شهید فهمیده» (تهران‌ـ کرج) متصل می‌کند. تقاطع بلوار «کرمان‌خودرو» با بزرگراه شهیدلشکری یا همان‌جاده مخصوص، تقاطعی است که روزانه شهروندان زیادی از شهرک‌های اقماری مانند «شهریار» و باغستان، «اندیشه» و کرج در این مسیر تردد دارند و باتوجه به اینکه سه‌راهی بسیار شلوغی محسوب می‌شود، همواره مردم در ترافیک آن می‌ماندند و وجود چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی در آنجا ترافیک‌های سنگینی را به‌ویژه هنگام عصر ایجاد می‌کرد. اهالی محله می‌گویند گاهی این ترافیک تا ۲کیلومتر امتداد داشت! با احداث فاز یک، این تقاطع غیرهمسطح و مسیر حرکتی تسهیل شد، اما اتصالی بین بزرگراه شهید لشکری با بزرگراه شهید فهمیده ایجاد نمی‌شد.

فاز دوم پروژه، اتصال غیرمستقیم بزرگراه شهید لشکری به بزرگراه شهید فهمیده را ایجاد می‌کند. این اتصال از طریق فاز دوم پروژه دوگاز انجام می‌شود، به این شکل که فاز یک به خیابان‌های «اردیبهشت» و «داروپخش» متصل و در نهایت وارد بزرگراه شهید فهمیده می‌شود. اهمیت دیگر این پروژه در این است که برای آغاز فاز سوم که آن‌هم در دستور کار قرار دارد و به‌زودی شروع خواهد شد، ابتدا باید فاز دوم تکمیل شود. یعنی پروژه باید به‌صورت متناوب و نوبتی اجرا شود. از دیگر مواردی که این پروژه را متمایز می‌کند، ایمنی‌ایی است که با افتتاح آن در حمل‌ونقل منطقه ایجاد می‌شود.» زلفی در ادامه از مراحل پایان اجرای فاز دوم پروژه دوگاز خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که تا چند روز آینده، صد در صد تکمیل و آماده بهره‌برداری شود: «فاز دوم، نزدیک به ۶۰۰‌مترمربع طول و ۲۴‌مترمربع عرض دارد و در ۲ باند رفت و برگشت شمالی و جنوبی و در یک قسمت، شرقی و غربی اجرا می‌شود.

در این پروژه مانند دیگر پروژه‌های شهرسازی، معارض‌هایی وجود داشت. از معارض‌های شخصی و املاک گرفته تا معارض‌های تأسیساتی مانند آب و برق و گاز که با تدابیر شهردار منطقه این معارض‌ها رفع شد و پروژه آماده بهره‌برداری است از این بابت که ۹۵‌درصد پیشرفت داشته است، هم اکنون نیز می‌توان از آن بهره‌برداری کرد. اما از آنجایی که هدف‌مان این است تا کار به شکل صد در صدی به پایان برسد، منتظر هستیم تالایه آخر آسفالت‌ریزی نیز به پایان برسد و بتوانیم از این پروژه به‌طور کامل بهره‌برداری کنیم.»

اولویت با طرح‌های انسان محور است
رضا زلفی/ رئیس توسعه و نگهداشت فنی و جانشین معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه 21
  • ضرورت ساخت مسیرهای دوچرخه‌سواری

رئیس توسعه و نگهداشت فنی و جانشین معاونت فنی و عمرانی منطقه ۲۱ از مسیرهای دوچرخه‌سواری به‌عنوان پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری تهران نام می‌برد که قرار است شهر را از خودرو محور بودن به سوی انسان محور بودن سوق دهند: «پروژه بعدی اولویت‌دار، مسیرهای دوچرخه است. همان‌گونه که می‌دانید سیاست سازمان «حمل‌ونقل» شهرداری تهران این است که شهر به جای خودرو محور بودن به سوی انسان محور شدن حرکت کند. در این راستا، مسیرهای پیاده‌رو و مسیرهای دوچرخه در اولویت شهر تهران قرار گرفته‌اند و باید زیرساخت‌های لازم برای عبور و مرور شهروندانی که قرار است به‌صورت پیاده یا با دوچرخه‌ تردد کنند، فراهم شود. مسیرهای دوچرخه‌سواری که اکنون در دستور کار ما قرار دارد، مسیر دوچرخه بلوار یاس که بخش اعظم کار آن انجام شده است.

هم‌چنین مسیرهای دوچرخه‌سواری بلوارهای «گلها» و «شاهد» و «تهرانسر»، حد فاصل بلوارهای «شاهد» و یاس، از دیگر مسیرهای دوچرخه‌سواری است که در اولویت پروژه‌های عمرانی منطقه قرار گرفته‌اند و قصد داریم تا این مسیرها را در سال جدید و به‌صورت مقطعی و فازبندی شده ‌به بهره‌برداری برسانیم تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.»

کد خبر 599875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha