خیابانی را تصور کنید که موقع راه ‌رفتن در آن، راحت بتوانید در پیاده‌رو به دور از نگرانی‌ تردد موتورسیکلت و پارک مورب خودروها در مسیر عبوری‌تان، در امنیت کامل قدم بزنید و ضمن گذر آسان، خرید هم انجام دهید و همچنین از تماشای فضای سبز و منظر زیبای اطراف هم لذت ببرید.

خيال پياده ها تخت

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  اینها بخشی از معیارهای مدنظر برای اجرای طرح «خیابان کامل» است که با تحقق آن دیگر در حد تصور باقی نخواهد ماند و بلکه به واقعیت پیوسته و زندگی را برای مردم این شهر راحت‌تر خواهد کرد. براساس اجرای این طرح، فعلاً در هر منطقه تهران یک معبر به این شرایط مطلوب دست می‌یابد و در سیزدهمین تکه پایتخت هم انجام این طرح در خیابان‌های «امامت» و «سی‌متری نیروی هوایی» آغاز شده و این معابر جزو نخستین و ۲۲ خیابان کامل پایتخت هستند.  

براساس طرح خیابان کامل هر ۴ گزینه؛ عابرپیاده، دوچرخه‌سوار، سواره و حمل‌ونقل عمومی باید سهم مناسبی از معبر داشته باشند. «مجتبی شکری» شهردار منطقه۱۳ با توضیح دراین‌باره و با بیان اینکه خیابان امامت به‌عنوان خیابان کامل در حال باز طراحی است، می‌گوید: «تأمین مسیر حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه‌سواری در کنار تأمین امنیت عابران پیاده، کاهش سوانح رانندگی، مطلوبیت و جذابیت محیطی معابر شهری و... از مواردی است که در طرح «خیابان کامل» مد نظر قرار گرفته و اجرا می‌شود.

خیابان کامل با هدف توزیع عادلانه امکانات و فضاهای عمومی شهر در حوزه حمل‌ونقل بین همه اقشار، کاربران وگونه‌های مختلف حمل‌ونقل انجام می‌شود. براساس اجرای این طرح مدهای حمل‌ونقل در یک خیابان کامل باید برای افراد تمام سنین و با هر میزان توانایی به‌ویژه افراد آسیب‌پذیرتر مانند کودکان، سالمندان و معلول، ایمن و دسترس‌پذیر باشد.» 
۲۲ معبر به طول ۳۲ ‌کیلومتر از مناطق ۲۲گانهمدتی است طرح خیابان کامل از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و همکاری کمیته TOD شورای اسلامی شهر تهران، پیگیری می‌شود و با هدف تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» و تغییر الگوهای شهرسازی و حرکت به سمت الگوهای انسان محور است. «سید مناف هاشمی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز دراین‌باره می‌گوید: «تعداد ۲۲ معبر به طول ۳۲ ‌کیلومتر از مناطق ۲۲گانه، توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک انتخاب شده و پس از مطالعات و ارزیابی و تطبیق با شاخص‌های خیابان کامل از نظر کارشناسی و فنی به خیابان کامل تبدیل می‌شوند.» 

  • اصلاح و باز طراحی معابر
خیال پیاده‌ها تخت!
مجتبی شکری /شهردار منطقه 13

خیابان کامل معبری است که پس از اصلاح و بازطراحی برای ایجاد دسترسی امن، جذاب و راحت برای همه شهروندان اعم از عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، خودروها و وسایل حمل‌ونقل عمومی در دسترس مردم قرار می‌گیرد. از این‌رو در منطقه ۱۳ نیز اکنون عملیات اجرایی این طرح در خیابان‌های امامت و سی‌متری نیروی هوایی با ایجاد مسیر دوچرخه و اصلاح و بازسازی پیاده‌روها در حال انجام است.

شهردار منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به ایجاد رینگ پیوسته پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در شهر تهران و پیوستن منطقه۱۳ به این طرح، طرح خیابان کامل در خیابان امامت به طول ۸۸۰‌متر و در خیابان سی‌متری نیروی هوایی به طول ۲هزار و۲۰۰‌متر اجرا می‌شود و از خیابان دماوند شروع و تا خیابان پیروزی امتداد دارد.» او ادامه می‌دهد: «این میان پس از جمع‌بندی مطالعات کارشناسی و انجام بازدیدهای میدانی و همچنین امکان‌سنجی تبدیل معبر به خیابان کامل و ساخت مسیر دوچرخه در معابر پیشنهادی و با در نظر گرفتن پارامترهایی نظیر دسترسی به حمل‌ونقل همگانی انبوه بر، شیب طولی مناسب، تراکم کاربری‌ها به‌ویژه کاربری‌های آموزشی، عرض سواره و پیاده‌رو مناسب و تراکم ترافیک، خیابان سی‌متری نیروی هوایی به‌عنوان اولویت اجرای خیابان کامل معرفی شد.»

شکری می‌افزاید: «براین اساس پروژه ساخت مسیر دوچرخه در دو طرف خیابان امامت، حدفاصل سی‌متری نیروی هوایی تا خیابان دماوند نیز به طول ۴۰۰‌متر و مساحت ۱۲ هزارمترمربع آذر ماه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده به بهره‌برداری برسد.» 

  • از مناسب‌سازی پیاده‌رو تا توسعه فضای سبز
خیال پیاده‌ها تخت!
بهروز درویش /رئیس اداره حمل‌ونقل عمومی شهرداری منطقه ۱۳

براساس دستورالعمل در تحقق طرح خیابان کامل، یکسری مؤلفه‌های مد نظر قرار گرفته‌است که «بهروز درویش» رئیس اداره حمل‌ونقل عمومی شهرداری منطقه ۱۳دراین‌باره می‌گوید: «در خیابان کامل منطقه۱۳ طراحی مسیر دوچرخه کاملاً مجزا و تفکیک شده در هر دو ضلع (کاهش عرض سواره‌رو) مد نظر است. همچنین افزایش عرض پیاده‌رو و فضای سبز ضلع غربی (در برخی مقاطع) و همچنین حذف پارک حاشیه‌ای اطراف میدان امامت، مناسب‌سازی مسیر پیاده‌رو برای معلولان و تکمیل و ترمیم خطوط بساوایی و مبلمان شهری مورد توجه است.

این میان همسطح‌سازی و مناسب‌سازی رمپ‌های دسترسی از پیاده به سواره و برعکس، ساخت پهلوگاه برای ایستگاه مبدأ اتوبوس موجود در معبر و طراحی پارکلت و پیش‌آمدگی عابران پیاده در بخش‌هایی از معبر (به‌ویژه در محل تقاطع‌های اصلی و فرعی) اجرا می‌شود.» او می‌افزاید: «علاوه براینها پیشنهاد تخریب کلی سطح پیاده‌روهای ضلع شرقی و غربی و ساخت پیاده‌رو بتنی یکپارچه و منسجم و حفظ پارک حاشیه‌ای در سراسر معبر (به‌ویژه در مقاطعی که تقاضای پارک زیاد است) اجرا می‌شود.

طراحی جزئیات اجرایی مرتبط با جمع‌آوری آب‌های سطحی و روان‌آب در سراسر معبر خیابان کامل نیز مورد توجه قرار دارد.» او ادامه می‌دهد: «با هدف کاهش استفاده از خودروهای شخصی، ایجاد رینگ خیابان کامل و اتصال آن به مناطق همجوار در فازهای بعدی مدنظر است. همچنین در مراحل بعدی نصب ایستگاه دوچرخه هم در خیابان کامل اجرا خواهد شد. این میان توسعه مبلمان شهری، مناسب‌سازی معابر برای توانیابان، افزایش فضای سبز هم مدنظر قرار دارد.»

  • رونمایی طرح جدید تمثال شهدا در محله آشتیانی

خیال پیاده‌ها تخت!


تمثال‌های جدید شهدا در محله آشتیانی رونمایی شد. با توجه به شناسایی، بازسازی، ترمیم و تعویض هزار تمثال شهید در شهر تهران، نخستین طرح جدید تمثال شهید دریادار «ابوالفضل عباسی» با مشارکت و همکاری حوزه بسیج و ادارات روابط‌عمومی و ایثارگران در محله آشتیانی نصب شد.

شهردار منطقه۱۳ در آیین رونمایی از تمثال شهید که همزمان با سالروز تولد او با هدف بزرگداشت یاد و نام شهدا و تکریم خانواده آنها در کوچه بهار، محله آشتیانی برگزار شد، گفت: «خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، سرمایه‌های باارزش محله‌ها هستند که خدمت برای آنان عین عبادت است. تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم تا قدردان این عزیزان باشیم.»

«مجتبی شکری» ادامه داد: «در سال‌روز تولد این شهید، فرصت را غنیمت شمرده و ضمن تکریم مقام مادران عزیز و همسران گرامی شهدای گرانقدر و گرامیداشت شأن و منزلت آنان از پروردگار متعال، سلامت، عزت و توفیق روز افزون همسر شهید عباسی را که با صبوری، امانت‌دار خوبی برای این شهید بوده، مسالت دارم.» تمثال‌های جدید در ابعاد ۶۵ در ۴۵ بر روی ورق گالوانیزه با رنگ و چاپ کوره‌ای تولید شده ماندگاری و عمر طولانی‌تر دارد. این مراسم با حضور امیر دریادار دوم «رحیم قیطاسوند» معاون نیروی انسانی نداجا و رئیس عقیدتی سیاسی نداجا و شهردار منطقه ۱۳، خانواده شهید و جمعی از مدیران کشوری و لشکری برگزار شد.

کد خبر 589452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha