اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در اتوبوس و مترو مدام با تلفن همراه صحبت می‌کنند یا به دنبال هم‌صحبتی با دیگران‌اند، بهتر است بدانید در این روزهای کرونایی به خاطر سلامتی خودتان هم که شده باید حرف نزنید و سکوت کنید.

حمل و نقل و سكوت

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  با توجه به اهمیت این موضوع، اخیراً یک پویش از سوی شهرداری منطقه۱۳ راه افتاده و براساس آن افراد ملزم به رعایت سکوت دست‌کم در اتوبوس، مترو و تاکسی هستند تا بلکه زنجیره کرونا از طریق این اماکن قطع شود. منطقه۱۳ در اجرای ایده «حمل‌ونقل سکوت» پیشگام است و مناطق دیگر هم این الگو را می‌توانند اجرا کنند.  

  • انتشار ۵۰ برابری ویروس
مجتبی شکری /شهردار منطقه ۱۳

وقت حرف زدن در وسایل حمل‌ونقل عمومی شهرداری منطقه ۱۳ تمام شده و براساس کمپین جدید منطقه از مسافران خواسته می‌شود صحبت نکنند تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری شود. تاکسی، اتوبوس و مترو از مهم‌ترین مکان‌های عمومی هستند که سکوت در آنها تشویقی بوده و بهتر است مسافران با دیدن برچسب‌های اطلاع‌رسانی خود را به رعایت آن ملزم کنند. «مجتبی شکری» شهردار منطقه ۱۳دراین‌باره می‌گوید: «این ایده از توصیه‌های کارشناسان حوزه بهداشت پیروی می‌کند و به‌طور علمی تأثیر کاملاً چشمگیری در کاهش شیوع ویروس کرونا دارد.

چون افرادی که فریاد می‌زنند و با صدای بلند یا با تلفن صحبت می‌کنند، می‌توانند تا ۵۰ برابر ذرات ویروسی بیشتری را به محیط پراکنده و منتشر کنند، عملاً تمام این موارد می‌توانند دلیل عمده انتقال ویروس کرونا باشند.» او می‌افزاید: «در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی که روزانه توسط افراد استفاده می‌شود، اجرای ایده (حمل‌ونقل سکوت) یا حمل نقل بدون صحبت کردن می‌تواند در کاهش و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بسیار ارزشمند و اثربخش باشد و نهایتاً این اقدام می‌تواند در حفظ سلامتی شهروندان تهرانی کمک کند.» او ادامه می‌دهد: «بسیاری از مردم در استفاده از حمل‌ونقل عمومی نگران هستند زیرا رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل قابلیت اجرا ندارد و رعایت فاصله ایمنی در مواردی دشوار است.»

  • کاهش کرونا با سکوت

اجرای این کمپین مبتنی بر پژوهش‌ها و صحبت با تعدادی از پزشکان و تأکید آنها بر اثربخش بودن سکوت در کاهش انتشار ویروس کرونا بوده و در سیزدهمین تکه پایتخت آغاز شده‌است. شهردار منطقه ۱۳ با یادآوری این موضوع، دراین‌باره پویش اخیر می‌گوید: «باتوجه به اهمیت موضوع در مکان‌های حمل‌ونقل عمومی با اقداماتی مانند ممنوعیت خوردن یا آشامیدن و سکوت، می‌توانیم میزان شیوع این ویروس را کاهش دهیم.

چراکه در مصاحبه‌هایی که با چند پزشک صورت گرفته، پزشکان هم توصیه‌های جدید خود را برای کاهشی کردن روند شیوع ویروس کرونا، بیان کرده و توصیه داشتند اگر صحبت کردن در حمل‌ونقل عمومی متوقف شود، این موضوع می‌تواند نقش کاهشی در انتقال بیماری داشته باشد. بنابراین اگر در مترو، اتوبوس یا هر جای دیگری که امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد از صحبت کردن افراد خودداری شود، نتایج مثبتی در کاهش میزان شیوع ویروس کرونا را شاهد خواهیم بود.»

شکری می‌افزاید: «این تنها یک توصیه مفید و مؤثر است و رعایت نکردن آن برای استفاده‌کنندگان از سیستم حمل‌ونقل عمومی جریمه‌ای در پی نخواهد داشت و هدف دیگر بعد از اجرای این طرح، اجرای گسترده این ایده در دیگر مناطق شهرتهران و حتی کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور با هدف فرهنگسازی «صحبت نکردن» در سیستم‌های حمل‌ونقل شهری و حتی برون‌شهری است.»

  • نصب تابلوهای هشداردهنده

«من برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا، در طول سفر خود در ناوگان حمل‌ونقل عمومی سکوت را رعایت می‌کنم.» این جمله‌ای است که روی تابلوهای متعدد نصب شده و اخیراً در قالب کمپینی با هشتگ حمل‌ونقل سکوت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی به نمایش درآمده و شهروندان را برای پیوستن به این پویش ترغیب و تشویق می‌کند.

«سیدرضا تربت‌جو» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۳ با اشاره به این موضوع دراین‌باره پویش اخیر می‌گوید: «تابلوهایی داخل واگن‌های مترو، اتوبوس‌ها و حتی داخل خودروهای تاکسی این منطقه (کل خطوط حمل‌ونقل عمومی محدوده منطقه۱۳) نصب شده که پیام واضحی مبنی بر رعایت «سکوت» یا همان «حمل‌ونقل بی‌صدا» را برای مسافران دارد.» او می‌افزاید: «اداره حمل‌ونقل عمومی شهرداری منطقه ۱۳تهران «اجتناب از سخن گفتن» در ناوگان حمل‌ونقل عمومی این منطقه را کلید زده است و از طریق پیام‌رسان‌های موجود در شبکه حمل‌ونقل عمومی، توصیه‌های خود را به مسافران و شهروندان تهرانی منتقل می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «این یک روش فرهنگی، طبیعی و پیشگیری بدون هزینه برای مسافران است که بتوانند از جان خود و اطرافیانشان که در محیط اجتماعی قرار گرفته‌اند، محافظت کنند.»‌

شهردار منطقه۱۳ هم دراین‌باره تأکید می‌کند: «به‌طور کلی تاکنون مسافران این توصیه را بسیار خوب پذیرفته‌اند و امیدواریم افراد بیشتری به این پویش ملحق شوند.»

  • ساخت پیاده‌رو در کنار بزرگراه شهید دوران 

پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی حاشیه بزرگراه شهید دوران به طول ۲ هزار و ۵۰۰‌متر انجام می‌شود. شهردار منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «این عملیات با هدف ایمن‌سازی و تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان از پایانه ایستگاه مترو شهید کلاهدوز تا درب اول بوستان جنگلی سرخه‌حصار به طول ۲ هزار ۵۰۰‌متر اجرا می‌شود.» «مجتبی شکری» می‌افزاید: «همزمان با پیاده‌روسازی حاشیه بزرگراه شهید دوران، مسیر دوچرخه‌سواری هم در این محدوده با بتن‌ریزی مناسب‌سازی می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «تراش و روکش آسفالت بزرگراه شهید یاسینی توسط سازمان مهندسی در دست اجراست.» 

  • خط‌کشی‌های سه بعدی در ۳۰ محل  

تعدادی از گذرگاه‌های عابرپیاده محدوده منطقه ۱۳ با ایده‌های خلاقانه به‌صورت سه بعدی خط‌کشی و طراحی می‌شود. در راستای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» و حرکت به سمت رویکرد «شهر انسان محور و دوستدار کودک»، تعدادی ایده خلاقانه و نو در طرح‌های خط‌کشی ویژه به همت معاونت حمل‌ونقل ترافیک منطقه اجرایی شد و این طرح همچنان ادامه دارد.

«مجتبی شکری» شهردار منطقه ۱۳دراین‌باره می‌گوید: «این طرح در بیش از ۳۰ محل در محدوده منطقه ۱۳ اجرا خواهد شد. این نوع از خط‌کشی در مقابل خط‌کشی‌های تک رنگ می‌تواند جذابیت و تأثیر بسیار زیادی از نظر ایمنی ترافیک و کاهش تصادفات از نگاه شهروندان داشته باشد.» او می‌افزاید: «این طرح در گام اول مقابل مدارس محدوده منطقه ۱۳ اجرا می‌شود که کودکان درک کنند در شهری زندگی می‌کنند که نیازها و خواسته‌های آنها دغدغه متولیان و مدیران شهری است و قطعاً این خواسته کودکان شناسایی و توجه می‌شود.»

کد خبر 585102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha