تا چشم به هم بزنید عید از راه می‌رسد و باید به دنبال جور کردن بساط هفت‌سین باشید و یکی از عناصر مهم این سفره، سبزه است.

سبزه نوروزي

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: برای همین امسال می‌توانید کمی خلاقیت به خرج دهید و ضمن پیوستن به پویش «سبزه نوروزی با دانه مرکبات» که توسط اداره آموزش شهروندی شهرداری منطقه ۱۳ برگزار می‌شود، ضمن کمک به محیط‌زیست، بذر متفاوت هم سبز کنید. ویژگی اصلی این طرح، بهره‌مندی از سبزه نوروزی بعد از سپری شدن ایام سال نو است.

به‌طوری که شما بعد از پایان تعطیلات نوروزی و برچیده شدن بساط سفره هفت‌سین، صاحب نهال‌های تازه انواع مرکبات هستید که می‌توانید آنها را در باغچه خانه خود یا حتی گلدان‌های ویژه بکارید و شاهد رشد این نهال‌های زیبا در روزها و ماه‌های بعد از تعطیلات نوروزی باشید. پس تا فرصت دارید دانه لیمو، پرتقال و نارنجی که این روزها می‌خورید را جمع کنید و زودتر دست به کار شوید تا امسال سفره نوروزی متفاوتی داشته باشید و در یک پویش زیست‌محیطی هم مشارکت کنید.  

  • رویش سبز دانه‌ها

چند روزی است که پویش متفاوتی در فضای مجازی محله‌های منطقه۱۳ دست به دست می‌شود که به همت اداره آموزش شهروندی شهرداری این منطقه راه‌ افتاده است. یک پویش فرهنگی که هدف نهایی آن فرهنگسازی و ارتقای آگاهی شهروندان است، از یک رویداد به ظاهر ساده شروع می‌شود.

«نسرین فیاضی» مدیر اداره آموزش شهروندی شهرداری منطقه۱۳درباره پویش «سبزه نوروزی با دانه مرکبات» می‌گوید: «هر سال معمولاً از بذرهای گندم و عدس برای کاشت سبزه عید استفاده می‌شود و با همین درست کردن سبزه‌ نوروزی با غلات میلیون‌هاکیلو غلات و میلیاردها لیتر آب هدر می‌رود. از این‌رو با هدف فرهنگسازی و ارتقای آگاهی شهروندان برای صرفه‌جویی و حفظ‌ منابع و سرمایه‌های آبی و محیط‌زیست، این پویش را برگزار می‌کنیم تا مردم بیش از پیش این موضوع را رعایت کنند.» او می‌افزاید: «از طریق سرای محله‌های ۱۳گانه منطقه اطلاع‌رسانی می‌کنیم و فیلم آموزشی هم تهیه و منتشر کرده‌ایم تا شهروندان به این پویش بپیوندند.»

  • آموزش برای همه گروه‌های سنی
نسرین فیاضی/مدیر اداره آموزش شهروندی شهرداری منطقه۱۳

پویش کاشت دانه مرکبات با هشتگ آموزش شهروندی همراه با فیلم آموزشی در کانال و فضای مجازی‌سراهای محله‌ منتشر می‌شود. فیاضی دراین‌باره می‌گوید: «باتوجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، با بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی، نحوه کاشت بذر مرکبات را به شهروندان آموزش می‌دهیم و با هشتگ آموزش شهروندی منتشر می‌کنیم.»

او می‌افزاید: «این کار برای همه گروه‌های سنی است و کودکان و والدین می‌توانند با انجام آن در کنار هم زمان متفاوتی را سپری کنند. ما به‌ جای گندم و عدس برای سبزه سال نو، می‌توانیم از دانه مرکبات مانند پرتقال، لیمو و نارنج استفاده کنیم که دورانداختنی نیست و بعد از ایام عید هم می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. با این کار می‌توانیم به حفظ محیط‌زیست کمک کنیم و در نهایت یک نهال هم داشته باشیم.» او ادامه می‌دهد: «ما در این پویش به دنبال ارزیابی و برگزاری مسابقه و فضای رقابتی نیستیم بلکه امیدواریم به تغییر رفتار شهروندی منجر شود.»

چطور دانه مرکبات سبز کنیم؟  

اگر شما هم سبزه عیدتان را خودتان سبز می‌کنید می‌توانید با پیوستن به این پویش بذر مرکبات را جایگزین کنید. «مرضیه رحمتی» یکی از بانوان فعالان در این بخش می‌گوید: «برای این کار باید هسته‌های تازه را از داخل میوه‌ها در بیاورید به مدت ۴۸ ساعت داخل آب خیس کنید. پس از ۲ روز پوست دانه‌ها را جدا کنید و در ظرف مدنظر و داخل خاک و کود گیاهی و البته در عمق یک سانتیمتری بکارید.

اگر عجله دارید می‌توانید بدون خیساندن دانه‌ها را در خاک قرار دهید. یادتان باشد این ظرف باید روزنه تخلیه آب هم داشته باشد. سپس روی گلدان را با نایلون بپوشانید و آن را در مکانی با تابش غیرمستقیم نور قرار دهید. خاک این دانه‌ها باید همیشه نم‌دار و مرطوب باشد. بنابراین تا زمانی که دانه‌ها جوانه بزنند مرتب چک کنید تا خاک گلدان خشک نشود.» او می‌افزاید: «نخستین نشانه‌های سبز شدن دانه‌ها بین ۳ تا ۵ هفته نمایان می‌شود و بعد از آن دیگر نیازی به نور مستقیم نیست و باید مراقبت کنید تا سر سفره هفت‌سین.»

کاشت نهال رایگان در حیاط خانه شهروندان

طرح توزیع و کاشت نهال رایگان در باغچه منازل شهروندان منطقه ۱۳ اجرا می‌شود. شهردار منطقه ۱۳ با یادآوری این موضوع دراین‌باره نحوه کاشت نهال رایگان در حیاط خانه شهروندان می‌گوید: «براساس این طرح شهروندانی که در حیاط منزلشان باغچه دارند، می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ کاشت نهال رایگان را درخواست دهند.» مجتبی شکری افزود: «پس اعلام شهروندان، کارشناسان فضای سبز منطقه برای ادامه روند کار و بررسی حیاط منازل شهروندان مراجعه می‌کنند.» او ادامه داد: «براساس اجرای طرح کاشت نهال رایگان در حیاط منازل شهروندان، انواع نهال درختان مثمر و غیرمثمر در باغچه خانه شهروندان کاشته خواهدشد.» این طرح تا نیمه اسفند ماه ادامه دارد.

کد خبر 583845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha