زینب زینال‌زاده - خبرنگار: کارشناسان فضای سبز باور دارند ۳ ماهه آخر سال، بهترین فرصت برای هرس کردن درختان و کاشت نهال است.

درخت كاري

فرصتی که شهروندان می‌توانند انواع نهال‌های مثمر و غیرمثمر را در حیاط منزل یا مقابل خانه‌شان بنشانند و آبی به پایش بریزند و رشد و قد کشیدن و میوه دادنشان را به نظاره بنشیند. برای رخ دادن این اتفاق سبز در محله‌های منطقه ۷، مسئولان فضای سبز شهرداری دست به کار شده‌اند و نهال‌های رایگان بین شهروندان توزیع می‌کنند.


شادی مالکی- رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه۷

«فاطمه ریسه‌ای» ساکن خیابان محمودی یکی از اهالی است که درخواست دریافت نهال و کاشت آن در باغچه منزلش را داده بود. روز کاشت نهال با مسئولان فضای سبز همراه شدیم تا از نزدیک شاهد این رویداد باشیم.  ساعت ۱۱ وانت حمل نهال‌ها مقابل پلاک ۶۱ توقف می‌کند، خانه‌ای قدیمی که بیش از ۴۰ سال قدمت دارد. پیاده‌رو را آب و جارو کرده بودند. «فاطمه ریسه‌ای» با لبخند در را باز می‌کند و با مهربانی به استقبالمان می‌آید. حیاط خانه بزرگ نیست و باغچه نقلی‌ای گوشه سمت راست ساخته‌اند که حاصل خوش‌ذوقی صاحبخانه است.

درخت‌های پرتقال، انگور، خرما و انجیر در باغچه کاشته‌اند و درخت پرتقال به بار نشسته و هنوز میوه را نچیده‌اند. ریسه‌ای می‌گوید: «به گل و گیاه علاقه دارم و از هر فضایی برای کاشت نهال و انواع گل و گیاه استفاده می‌کنم.» او بیش از ۱۰ گلدان بزرگ دارد که همراه با همسرش در فصول مختلف به آنها رسیدگی می‌کند. مأمور فضای سبز شهرداری منطقه گودالی حفر می‌کند و نهال‌های آلو و سیب را می‌کارد و کمی آب به پایش می‌ریزد.

ریسه‌ای می‌گوید: «بخشی از باغچه خالی بود و دوست داشتم چند نهال دیگر در آن بکارم. وقتی اطلاعیه توزیع نهال را دیدم با سامانه ۱۳۷ تماس گرفتم.» شهروندان پس از تماس با این سامانه، نشانی منزل را می‌دهند و منتظر مأموران شهرداری می‌شوند. درخواست اهالی پس از ثبت در سامانه به نواحی مربوطه ابلاغ و اکیپ کاشت نهال با تجهیزات و امکانات به نشانی ثبت شده مراجعه می‌کنند و نهال‌ها را می‌کارند. همچنین بروشورهایی را که مربوط به روش نگهداری درختان و گیاهان است به مالکان می‌دهند. همسایه روبه‌رویی به محض دیدن این صحنه درخواست کاشت نهال می‌دهد که مسئولان فضای سبز بدون فوت وقت ۲ نهال آلو و سیب هم در باغچه آپارتمان آنها می‌کارند.  

  •   افزایش فضای سبز 

کاشت نهال رایگان در منزل شهروندان از یک سو کمک به افزایش سرانه فضای سبز است و از سوی دیگر موجب مشارکت و همراهی شهروندان در حفاظت از محیط‌زیست می‌شود. «شادی مالکی» رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه در گفت‌وگو با همشهری محله این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «کاشت نهال در منزل شهروندان چند سالی است که توسط مدیریت شهری اجرا می‌شود. هرچند کاشت نهال‌ها در منزل شهروندان جزء سرانه‌های فضای سبز منطقه محسوب نمی‌شود اما با تولید اکسیژن بدون شک به لطافت هوای کوچه و محله کمک می‌کند. همچنین با این کار شهروندان در ایجاد فضای سبز و حفاظت از آنها مشارکت می‌کنند که کار ارزشمندی است.» 

به گفته او ۳ تا ۴ اصله نهال در منزل شهروندان کاشته می‌شود: «برخی از اهالی باغچه‌های بزرگی دارند که می‌توان در آنها بیش از ۳ تا ۴ اصله نهال کاشت. محدودیتی برای این کار نداریم و آنها می‌توانند درخواستشان را به نواحی ارائه دهند و نهال‌ها را دریافت کنند.» قرار است تا پایان اسفند حدود ۱۵ هزار نهال در معابر، بوستان‌ها و منازل شهروندان کاشته شود که رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه در این مورد می‌گوید: «نهال‌های مثمر و غیرمثمر مرغوب توسط مدیریت شهری منطقه خریداری شده است که تا پایان اسفند کاشته می‌شوند.

با توجه به درخواست شهروندان، پیش‌بینی کرده‌ایم حدود ۳ تا ۴ هزار اصله نهال در منازل و بقیه را در مکان‌های مختلف منطقه از جمله بوستان‌ها بکاریم.» نهال‌های مثمر در داخل منازل و غیرمثمرها در نقاط مختلف کاشته می‌شوند. رسیدگی به نهال‌های کاشته شده داخل منازل بر عهده شهروندان و نهال‌هایی که بیرون از منزل و مقابل خانه اهالی کاشته می‌شوند بر عهده مأموران اداره فضای سبز شهرداری منطقه است.  

کد خبر 428989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha