چه حس خوشایندی دارد که با دست های خودمان درختی بکاریم و زیباتر از آن، درخت به اسم خودمان باشد.

درختان عشق و امید

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی: در این صورت برای آبیاری و پرورش آن دقت زیادی خواهیم داشت و مهم‌تر اینکه آن درخت یادگار ارزشمندی خواهد بود که نسل‌های بعد هم می‌توانند از سایه یا میوه‌هایش بهره ببرند. همین موضوع باعث شده تا از زمستان سال گذشته تاکنون، نهضت درختکاری در منطقه ۱۷ شکل بگیرد و هر از گاهی شاهد نهال‌کاری قشرهای مختلف مردمی در محله‌های این منطقه باشیم. زیباترین کاری هم که در این خصوص انجام شد کاشت نهال توسط کودکانی بود که دارای بیماری خاص بودند. آنها با دست‌های کوچک و تن رنجور خود نهال‌هایی در باغ‌راه حضرت فاطمه(س) کاشتند و مسئولان شهری هم سند درخت‌ها را به نام آنها زدند.

بچه‌ها پیاده یا با خودرو والدین، خود را به خیابان شهید رشیدی جهان می‌رسانند؛ خیابانی که پیش از این مسیر تردد قطارهای تهران- تبریز بود و پس از زیرزمینی شدن خط آهن،   فعالیت‌های شهری روی بام تونل در حال انجام است تا باغ‌راه حضرت فاطمه(س) ساخته و تحویل شهروندان شود. عده‌ای از بچه ها سر پا هستند و تعدادی هم با کمک پدر و مادرشان مسیر خاکی خیابان را طی می‌کنند تا به محل برگزاری مراسم برسند. تعدادی از بچه‌ها غایبند. بچه‌های حاضر در مراسم سراغ والدین آنها می‌روند و از حال بچه محل‌های‌شان می‌پرسند. اشک در گوشه چشم این پدر و مادرها حلقه می‌زند، اما مانع از سرازیر شدن آن می‌شوند تا مبادا خوشی بچه‌ها از بین برود. بیماری بچه‌های‌شان عود کرده و نتوانسته‌اند به مراسم بیایند، اما خودشان آمده‌اند تا نهالی به اسم فرزندشان بکارند.
 دل زمین شکافته و نهال‌ها به دست بچه‌ها داده می‌شود. شهردار منطقه به کمک بچه‌ها می‌آید تا نهال خود را بکارند. در این لحظه سکوت همه جا را می‌گیرد. بچه‌ها چشم‌های‌شان را می‌بندند و در دل آرزو می کنند. ناگفته پیداست که اولین و آخرین آرزوی آنها به تن کردن لباس سلامتی است. در این لحظه اشک پهنای صورت بزرگ‌ترها را می گیرد و بی‌تابی می‌کنند، به خصوص آنهایی که فرزندشان نتوانسته از بستر بیماری بلند شده و به این مراسم بیاید. حق دارند. تحمل برخی از بیماری‌ها برای تن نحیف بچه‌ها دشوار است. نهال‌ها که کاشته و آبیاری می‌شود برگه‌ای به شاخه‌ها آویزان می‌شود که روی آن اسم بچه ها نوشته شده است.
شادی بچه‌ها با دیدن اسم خود چند برابر و دقایقی بعد سند درخت به دست‌شان داده می‌شود. به سرعت سراغ مسئولان شهری و کارشناسان اداره فضای سبز می روند و درباره نحوه آبیاری و نگهداری از درختان خود می پرسند. نگرانند تا مبادا نهال‌هایی که کاشته‌اند تشنه بمانند، اما به آنها قول داده می‌شود که مراقب نهال‌ها هستند و هر زمان که مایل باشند می‌توانند سری به نهال‌های خود زده و آنها را آبیاری کنند. مراسم که به پایان می‌رسد، دل کندن از نهال‌ها هم برای بچه‌ها سخت است. مدام به عقب برگشته و آنها را نگاه می‌کنند. فقط خدا می‌داند، شاید بعضی از آنها برای آخرین بار نهال خود را می‌بینند. «امیرحسین» چنین سرنوشتی داشت. نوجوانی که ۱۴ خرداد همزمان با سالروز تولدش، نهال‌های زردآلو و گیلاس در حیاط خانه‌شان کاشت و نامش را به یادگار گذاشت.

سند «درختان عشق و امید» به نام کودکان

  • افزایش نشاط بین کودکان

شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به کاشت نهال توسط کودکان دارای بیماری خاص در باغ‌راه حضرت فاطمه(س) می‌گوید: «این اقدام با عنوان طرح «هم‌نفس» انجام و درختچه‌های «عشق و امید» از سوی کودکان دارای بیماری‌های خاص غرس شد.»
«داود لطفی» با اعلام اینکه این طرح با مشارکت مرکز نیکوکاری «آوای مهر باران»، خیران و نیکوکاران با همکاری شهرداری منطقه ۱۷ اجرا شد، ادامه می‌دهد: «هدف از این اقدام افزایش امید و نشاط بین کودکان و خانواده‌های‌شان بود و امیدواریم به برکت نام حضرت فاطمه(س) سلامتی و شفای عاجل به آنها و همه بیماران عطا شود.»
وی می‌گوید: «طبق پایش‌های انجام شده از سوی مرکز نیکوکاری آوای مهر باران حدود ۱۲۰کودک با بیماری خاص در منطقه ۱۷ سکونت دارند که به همت نیکوکاران حمایت‌هایی از خانواده آنها انجام می‌شود.»

سند «درختان عشق و امید» به نام کودکان

  • طرحی که گسترده تر شد

اجرای طرح «هم‌نفس» از یک ماه پیش در منطقه ۱۷ شروع شده و قرار است تداوم پیدا کند. مدیر مرکز نیکوکاری آوای مهر باران با اعلام این موضوع می‌گوید: «در این طرح ابتدا قرار شد تا کودکان دارای بیماری‌های خاص در خانه، بوستان‌ها، معابر و... نهال‌هایی به نام خودشان بکارند، اما طرح گسترده شد و از شهروندان هم خواستیم تا از این مرکز خیریه نهال خریداری کرده و به نام خودشان بکارند. سود حاصل از این کار هم برای بچه‌های بیمار اختصاص پیدا کرد.»
«طاهره خانی» اضافه می‌کند: «قیمتی برای نهال‌ها تعیین نشد و علاقه‌مندان بنا به وسع مالی خود اقدام به خرید نهال کردند. سپس نهال‌ها کاشته و سند آنها برای خریداران و خیران ارسال شد.»
خانی درباره طرح کاشت نهال در باغ‌راه حضرت فاطمه(س) از سوی کودکان دارای بیماری های خاص می‌گوید: «در این مراسم ۴۰ کودک و ۲۰ خانواده که فرزندان‌شان توانایی حضور در باغ‌راه را نداشتند، اقدام به غرس نهال کردند. همچنین ۳۵ نهال هم به نام شهروندانی کاشته شد که آنها را خریداری کرده بودند. در این اقدام شهرداری منطقه نهال‌های رایگان به کودکان اهدا کرد و خوشبختانه با کمک های مردمی و خیران هم اقدام به خرید نهال از خیریه کرده بودند، ۴۰ سبد کالا به ارزش هرکدام ۴۰۰ هزار تومان تهیه و بین کودکان دارای بیماری‌های خاص از جمله اوتیسم، پروانه‌ای، سندرم داون و... توزیع کردیم.»

سند «درختان عشق و امید» به نام کودکان
رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۷
  • تماس بگیرید و نهال بکارید

رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۷ با اشاره به تداوم اجرای طرح کاشت نهال در محله‌ها می‌گوید: «تاکنون ۳ گروه از اهالی اقدام به غرس نهال در باغ‌راه حضرت فاطمه(س) کرده‌اند که شامل شهروندان و معتمدان محله، کودکان دارای بیماری های خاص و دانش‌آموزان و خانواده شهداست.»
«علیرضا فرخی» با اعلام اینکه کاشت نهال در این باغ‌راه از اسفند سال گذشته شروع شده و ادامه خواهد داشت، اضافه می کند: «همه نقاط این مسیر قابلیت درختکاری دارد و بین آنها نیز گل و گیاه مختلف کاشته می‌شود. چنین اقدامی باعث می شود تا شهروندان با مسیر سرسبزی مواجه شوند و در کنار تفریح و استفاده از امکانات باغ‌راه، از سایه درختان بهره ببرند. چنین فعالیت‌هایی در منطقه ۱۷ که از کمبود سرانه فضای سبز رنج می برد بسیار اثرگذار خواهد بود و با کاشت نهال در این مسیر حداقل ۵ هزار مترمربع به فضای سبز منطقه اضافه می‌شود. البته تلاش ما افزایش بیشتر فضاهای سبز در باغ‌راه حضرت‌فاطمه(س) است و در هر نقطه از منطقه که امکان کاشت درخت وجود داشته باشد

این کار را انجام می دهیم. برای انجام بهتر این کار از مشارکت شورایاران هم استفاده می‌کنیم و آنها اقدام به شناسایی محل‌هایی می‌کنند که امکان کاشت نهال در آنها وجود دارد.» وی درباره نحوه مشارکت شهروندان برای کاشت نهال می‌گوید: «زمستان هر سال طرح کاشت درخت در منازل شهروندان اجرا می‌شود و در کنار اهدای نهال به اهالی کارشناسان اداره فضای سبز در منزل متقاضیان حاضر می‌شوند و نحوه مراقبت از درختان را به آنها آموزش می‌دهند. در طول سال هم شهروندان می‌توانند درخواست کاشت نهال در حیاط یا مقابل منازل خود را به سامانه ۱۳۷ اعلام کنند تا این کار انجام شود.» فرخی می گوید: «یکی از فعالیت‌های مهم اداره فضای سبز ایجاد شبکه آبرسانی برای آبیاری درختان است. به عنوان مثال لوله آب در سرتاسر خیابان زمزم (شهید غلامرضایی) نصب شده تا درختان به صورت خودکار آبیاری شوند.» 

کد خبر 612698

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha