مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

الهام اناری: تأثیر بهار شاید روی تهران بیش از هر شهر دیگری باشد؛ اواخر اسفند، شهری که زمستان را با آسمانی دودآلود و خاکستری سپری کرده است، رنگ و روی دیگری به‌خود می‌گیرد.

باد و باران به کمک آسمان می‌آیند تا بهار رخی به تهران نشان دهد. دماوند در بیشتر روزهای اسفند و فروردین، میهمان منظره‌های شهر است و جوانه‌های سبز و شاداب روی شاخه‌های دودگرفته را می‌پوشانند. بهار تهران رنگی بسیار متفاوت با زمستان و پاییزش دارد.

از بازی طبیعت که بگذریم، شهر کالبد و جسمی دارد که آن هم باید بهاری شود. به همین خاطر هم هر سال مجموعه سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری تهران برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای روزهای آخر سال و فرارسیدن نوروز تدارک می‌بینند تا بهار در کنار خانه‌تکانی شهر، بیشتر رخ نشان دهد. در این صفحه به بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در شهر تحت‌عنوان «طرح استقبال از بهار»، اشاره شده است.

گلکاری و کاشت درخت

سازمان پارک‌ها و فضای سبز با ترمیم، مرمت و احداث قطعات چمن‌کاری، احداث قطعات گل‌کاری و کاشت درخت، نظافت مستمر معابر پارک‌ها و واحدهای بهداشتی به پیشواز طرح استقبال از بهار می‌رود. همچنین رنگ آمیزی مبلمان پارک‌ها، آبنماها، تأسیسات، وسایل ورزشی و وسایل بازی کودکان، تزئین و غبارروبی مساجد و محوطه پارک‌ها، اجرای پروژه توزیع نهال رایگان، خاک و کود مناسب برای گیاهان گلدانی و آپارتمانی و اهدای گلدان‌های گل به شهروندان از دیگر اقدامات این سازمان است.

این سازمان همچنین با تأمین لباس فرم نو و مناسب برای کارگران فضای سبز، رفع عیب و نقص از تمامی تأسیسات و سیستم‌های صوتی موجود در پروژه‌های فضای سبز، ترمیم و مرمت راه‌های جنگلی در پارک‌های جنگلی سطح تهران، نصب پوسترها برای ترغیب شهروندان به درختکاری و نگهداری از فضای سبز در معابر پارک‌های جنگلی، نصب مخازن زباله در جایگاه‌های توقف شهروندان، نصب تابلوهای هشدار‌دهنده برای جلوگیری از آتش‌افروزی، نصب اجاق‌های متعدد و مناسب به همراه هیزم برای استفاده شهروندان، استقرار اکیپ‌های آتش‌نشانی و اطفای حریق در پارک‌های جنگلی، ایجاد پست‌های نگهبانی سیار و ثابت با هدف هدایت شهروندان و همچنین  جلوگیری از تخریب و آتش سوزی در سطوح پارک‌های جنگلی در طرح استقبال از بهار، شهروندان را در گذران هر چه بهتر ایام نوروز یاری می‌کند.

برگزاری مسابقه و جشنواره

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کارگاه کاشت دانه و مسابقه بهترین سبزه‌ها را در این ایام برگزار می‌کند. علاوه بر این بازار هنر با حضور هنرمندان، جشن استقبال از بهار، مسابقه هفت‌سین، جشنواره هفت‌سین، جشن موسیقی کودکان، جشن استقبال از بهار، برنامه گلبانگ بهار، جشنواره بهاری، جشنواره هفت‌سین نوروزی و شیرینی‌های سنتی، مراسم جشن نوروزی و آیین‌های سنتی، بازارچه و نمایشگاه خود اتکایی (تا 26 اسفند) و 2 کارگاه آموزشی مرتبط توسط این سازمان برپا می‌شود.

از دیگر جشنواره‌هایی که در این ایام توسط این مرکز برگزار می‌شود می‌توان به جشنواره ترنم بهاری، هدیه زیبای من، برپایی نشست عقل معاش، جشنواره غذایی و هنرهای خانگی و تزئین سفره هفت‌سین، برپایی غرفه‌های مختلف هنری و عرضه محصولات هنری و در کنار آن برپایی مراسم چهارشنبه سوری، کارگاه آموزش هفت‌سین، برپایی کارگاه آموزش هفت‌سین، دکوراسیون منزل، شیرینی خانگی و سبزه آرایی، برپایی نمایشگاه تصویر‌سازی‌ کارت تبریک، برگزاری بازارچه محصولات فرهنگی هنری، برگزاری بازارچه محصولات فرهنگی هنری با موضوع بهار و طبیعت اشاره کرد.

عرضه مستقیم میوه

سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز مشارکت گسترده‌ای در طرح استقبال از بهار دارد. استقرار جایگاه‌های موقت نوروزی در سطح شهر برای عرضه مستقیم میوه و تره‌بار مورد نیاز مردم، هماهنگی با سازمان پارک‌ها به‌منظور اختصاص بخشی از محوطه میادین و بازارهای روز برای توزیع گل و نهال، برپایی غرفه‌های مخصوص مبادله پسماندهای خشک، مرمت و رفع نواقص عمرانی، افزایش ساعات کار در میادین و بازارهای روز از دیگر اقدامات سازمان میادین میوه و تره‌بار در ایام نوروز است.

سبد کالای نوروزی

شرکت خدماتی کالای شهروند نیز طراحی و ارائه سبد کالای نوروزی، مراقبت و کنترل قیمت‌ها و نظارت بر عرضه محصولات مناسب در کلیه محل‌های ثابت و فروش کالاها با تخفیفات ویژه را  در نظر گرفته است.

دوره‌های آموزش سلامت

در اداره کل سلامت نیز برنامه‌هایی همچون آموزش حضوری از طریق برگزاری دوره آموزشی با موضوع پیشگیری از خطرات ناشی از اجرای مراسم چهارشنبه سوری، اطلاع رسانی محیطی و آموزش از طریق بروشور و سی‌دی، کاشت نهال توسط کودکان در خانه‌های اسباب بازی و برپایی غرفه سلامت در محل اصلی برگزاری جشن روز جمهوری اسلامی، تدارک دیده شده است. همچنین مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری، با تدوین و تهیه کتابچه‌ای با عنوان «نوروز روز طلوع خورشید» اعزام 50 امام جماعت برای اقامه نماز و اجرای سخنرانی در روز 13 فروردین به 50 بوستان بزرگ شهر و  همکاری با سازمان بهشت‌زهرا در پنجشنبه آخر سال در این طرح مشارکت می‌کند.

زیارت اهل قبور

در بهشت زهرا سنت حسنه درختکاری در قطعات مطهر شهدا انجام می‌شود. همچنین برگزاری مراسم بزرگداشت ارتحال یادگار امام، تدارک لازم جهت استقبال از زائران اهل قبور و قطعات مطهر شهدا، دعوت از شهروندان تهرانی در هنگام تحویل سال در آستان امام و شهدا، اهدای گل و گلدان در هنگام تحویل سال نو به زائران قبور مطهر شهدا، نصب گلدان‌های لاله و کارت تبریک در مزار شهدای گمنام، تبلیغات محیطی و برگزاری زیارت عاشورا اقداماتی است که سازمان بهشت زهرا با انجام آن در طرح استقبال از بهار شرکت می‌کند.

سهولت در حمل و نقل

راه آهن شهری  و مترو در ایام نوروز  با ارائه خدماتی همچون نظافت فضاهای محوطه ایستگاه‌ها، کاشت گیاهان و گل‌های فصلی، نظافت سرویس‌های بهداشتی، توزیع شکلات در 4روز اول سال بین مسافران، رایگان بودن خدمات در روز اول سال نو، رفع نواقص عمرانی و تأسیساتی ایستگاه‌ها، طرح استقبال از بهار را اجرا می‌کنند.

همچنین شرکت واحد اتوبوسرانی با برگزاری مراسم ویژه‌‌ای در سطح مناطق اتوبوسرانی شرکت واحد، تأمین و اعزام اتوبوس به مکان‌های مورد نظر جهت انتقال داوطلبان درختکاری و انتقال شهروندان به بهشت‌زهرا در این طرح شرکت می‌کند.سازمان تاکسیرانی نیز با افزایش ساعت سرویس‌دهی به شهروندان ( از ساعت 6 الی 23) در خطوط منتهی به بهشت‌زهرا و تقویت خطوط منتهی به بهشت زهرا، در طرح استقبال از بهار مشارکت می‌کند.

همچنین سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهر تهران نیز  در این ایام توسط 8هزار  اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه  عمومی به جابه‌جایی مسافران می‌پردازد. در سفرهای نوروزی پیش‌بینی جابه‌جایی 30 میلیون مسافر شده که این سازمان با  اقدامات گسترده همچون احداث اتاق اسباب‌بازی کودکان، توسعه فضاهای سبز، راه اندازی کتابخانه و افزایش 100 درصدی سرویس‌های بهداشتی در این طرح مشارکت می‌کند.

توزیع کیسه‌های بازیافت

سازمان بازیافت با توزیع 10 تن کیسه آبی رنگ جهت تفکیک پسماند شهروندان تهرانی و توزیع بروشور آموزشی و اطلاع رسانی به استقبال بهار  رفته است. همچنین توزیع بروشور آموزشی و اطلاع‌رسانی، اجرای نمایش و گروه نمایشی و آموزشی، اعزام اتوبوس بازیافت به مدارس سطح تهران، تحویل تنگ ماهی قرمز به شهروندان در ازای بازیافت زائدات خشک ارزشمند و اهدای محصولات فرهنگی در 250 غرفه مستقر در سطح شهر تهران از اقدامات این سازمان در جهت اجرای طرح استقبال از بهار است.

سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیز با ارائه پیام‌های ایمنی همگانی استقرار نیروهای عملیاتی در 13 نقطه از مبادی ورودی و خروجی شهر، در قالب طرح نوروزی به یاری شهروندان می‌رود.همچنین آماده‌باش مدیران ارشد عملیاتی، آماده باش و تجهیز پارک‌ها و مبادی گردشگری، آماده باش کامل نیروهای عملیاتی، توزیع خاموش‌کننده دستی در محل‌های مناسب، اعزام رابط در ستادهای فرماندهی در مراکز کنترل ناجا و مرکز کنترل ترافیک، اعزام و استقرار تیم‌های احتیاط عملیاتی در نقاط تعیین شده و امداد‌رسانی و نجات مصدومین از دیگر اقدامات این سازمان در جهت مشارکت هر چه بیشتر در طرح استقبال از بهار است.

کد خبر 103090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز