گستردگی و پیچیدگی مفاهیم «مشارکت» و «توسعه پایدار» در محله‌ها و شهرها به میزانی است که همیاری در امور خیریه، احسان و وقف را نیز شامل می‌شود.

همسايه

همشهری آنلاین_سحر جعفریان: به دلیل همین گستردگی و پیچیدگی است که برنامه‌ریزان شهری، اجرای طرح‌های نیکوکارانه در مقیاس محلی را با اهدافی مانند ترویج فرهنگ مهرورزی و آموزش مشارکت پیگیری می‌کنند.

طرح «هم نمک» نیز یکی از این برنامه‌های مشارکت محور و خیرخواهانه است که با همراهی اداره «آموزش‌های شهروندی شهرداری منطقه ۹» و مؤسسه خیریه «متوسلین به امام رضا(ع)» اجرا می‌شود تا در سایه آن، همسایه‌های کم‌بضاعت شناسایی و با همکاری سایر اهالی، مشکلات مادی و معنویشان برطرف شود. در این گزارش و در گفت‌وگو با جمعی از خیّران محلی، ابعاد مختلف طرح هم نمک را بررسی کرده‌ایم.  

  •  مهرورزی به وقت ۷ سالگی

قرارشان درسراهای محله و مدارس منتخب منطقه است. انواع اقلام از جمله پوشاک، نوشت‌افزار، کتاب و اسباب‌بازی را اهدا می‌کنند تا همسایگی را بیش از پیش معنا ببخشند. اینجا سرای محله «شمشیری» است و نیکوکاران محلی در گروه‌های سنی مختلف با رعایت محدودیت‌های‌ ترددی دوران شیوع «کرونا» یکی پس از دیگری می‌آیند تا به آیین مهرورزی عمل کنند. «سوگند» ۷ ساله همراه مادرش آمده و کیسه‌ای کاغذی که داخلش چند عروسک زیبا است، تحویل مسئول میز «هم نمک» می‌دهد.

مادرش می‌گوید: «بسیاری از وسایل، از پوشاک گرفته تا همین اسباب‌بازی‌ها، در خانه‌ها وجود دارند که سال‌ها بدون استفاده افتاده‌اند. آن هم در حالی که خیلی‌ها حسرت داشتن یکی از همان اقلام را دارند. پس چه بهتر که آن اقلام و وسایل به کسانی اهدا شوند که هم آرزویشان را دارند و هم با استفاده کردن از آنها، از اسراف جلوگیری می‌کنند.» سوگند نیز با کلماتی ساده و کودکانه می‌گوید: «دفعه بعد می‌خواهم کمی از پول‌های قلکم را اهدا کنم.»

  •  طرحی برای خانه‌تکانی و دل تکانی

همسایه‌های هم‌نمک

سرای محله شمشیری نیز یکی از همان مراکزی است که طرح هم نمک در آن اجرا می‌شود. «اعظم داودی» از ساکنان محله، ضمن تحویل اقلام اهدایی خود شامل پوشاک و نوشت‌افزار می‌گوید: «به معنای واقعی افرادی هستند که به ساده‌ترین وسایل روزانه نیازمندند. آن هم در روزهایی که کرونا، سفره بسیاری از هم‌محله‌ای‌ها را کوچک کرده است.

شاید برخی از آنهایی هم که در این طرح مشارکت می‌کنند، بضاعت مالی چندان مساعدی نداشته باشند، اما همین که به رسم پدران و مادرانمان در مهرورزی به همسایه‌ها کمک کنیم و نسبت به هم مهربان باشیم، زندگی راحت‌تر بگذرد. برگزاری این‌گونه طرح‌ها فرصت خوبی است تا به‌گونه‌ایی از وسایلی که مورد استفاده‌مان نیست دل بکنیم و یک خانه‌تکانی انجام دهیم.»

داودی ادامه می‌دهد: «البته اینکه می‌گویم خانه‌تکانی، منظورم این نیست که وسایل و اقلام کهنه را بذل و بخشش کنیم. باید حواسمان باشد که وسایل، نو باشند تا عزت نفس همسایه‌هایمان حفظ شود. انسان اگر از وسایل نوی خود بگذرد، می‌شود بخشش! نه وسایل کهنه و قدیمی که تنها باید بازیافت شوند. مطمئن باشید در کمد همه ما از این وسایل نو و بدون استفاده پُر است.»

  • یک طرح و چند نشان مطلوب

دفتر اداره آموزش‌های شهروندی شهرداری منطقه نیز یکی دیگر از مراکز جمع‌آوری کمک‌های اهالی است. «محمد اسماعیل خلج» از ساکنان محله «استاد معین» درباره این طرح می‌گوید: «چه بهتر که خانوادگی در این‌گونه مراسم شرکت کنیم تا هم اعضای خانواده در کنار هم باشند و هم فرزندان از سنین پایین آموزش‌های لازم را درباره مهربانی و سخاوت آموزش ببینند.

با این تدبیر، نسل بعدی که شهر را در دست خواهند گرفت، متوجه می‌شود وسعت و تراکم محله‌ها و شهرها نباید مانع از آگاهی ما نسبت به اوضاع و احوال یکدیگر شود.» «محمد رحیمی»، دبیر شورایارای محله شمشیری نیز بر این باور است: «طرح‌هایی با رویکرد مهرورزی و مهربانی می‌توانند به افزایش حس تعلق خاطر، همبستگی اجتماعی و در نهایت ایجاد سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار در محله‌ها کمک کنند.

این طرح‌ها در محله‌های قدیمی پایتخت با استقبال خوبی مواجه هستند که البته یک امتیاز برای مدیریت شهری محسوب می‌شود. به‌گونه‌ایی که می‌توان از این مشارکت‌پذیری عاطفی و فرهنگی به نحو احسن بهره‌برداری کنند و کیفیت زندگی را ارتقا بخشند.»

  • رئیس اداره آموزش‌های شهروندی شهرداری منطقه ۹ /با «هم‌نمک» فقرا و اغنیا هم سفره می‌شوند

همسایه‌های هم‌نمک

اداره آموزش‌های شهروندی منطقه ۹ در راستای پویش «همسایه هم» با هدف ارتقای مسئولیت‌پذیری شهروندان و انجام خیر جمعی برای مستمندان طرح دیگری را با عنوان «هم نمک» با مشارکت مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) در منطقه ۹ اجرا می‌کند که البته با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

«ادیبه کریمی»، رئیس اداره آموزش‌های شهروندی شهرداری منطقه ۹، با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا(ع) طرح هم نمک را با هدف هم سفره شدن اغنیاء و فقرا اجرا می‌کند و از آنجا که در فرهنگ ما نمک نماد خیر و برکت است، از این عبارت در نامگذاری طرح استفاده شده تا به شایستگی، مفهوم هم‌سفره بودن و هم نمک شدن القا شود. این طرح حدود ۱ ماه است اجرا می‌شود وسراهای محله و مدارس منتخب منطقه در اجرای آن همکاری داشته‌اند.»

کریمی می‌افزاید: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، ۴۵ بسته شامل اسباب‌بازی، کتاب، پوشاک و نوشت‌افزار جمع‌آوری شده است. استقبال گسترده شهروندان از این طرح سبب شده است تا عنوان «سفیر هم نمک» را طراحی کنیم و در پایان به همه آنها که به‌صورت مادی و معنوی در این طرح همراهی داشته‌اند، هدایایی اعطا کنیم.»
در حال حاضر، این طرح به‌صورت ویژه در منطقه ۹ اجرا می‌شود و اگر شهروندان سایر مناطق نیز تمایل به کمک داشته باشند، می‌توانند به اداره آموزش‌های شهروندی منطقه ۹، در ساختمان مرکزی خیابان آزادی، تقاطع استادمعین مراجعه کنند و یا با شماره ۰۹۹۲۵۴۵۵۸۱۲ در تماس باشند تا همکاران در اسرع وقت نسبت به تحویل اقلام اهدایی آنها اقدام کنند.  

کد خبر 630112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha