چند روزی است اهالی محله حافظیه و شورا با مشارکت در یک پویش روزهای متفاوتی را تجربه می‌کنند.

همسايه

همشهری آنلاین- پروانه بهرام نژاد: این طرح که با توجه به اجرای پویش ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی با شعار «هم سایه هم» در شهر تهران است، در قالب ۳ برنامه چالش دوستداران محله پاک، رویداد همسایگی و مشارکت و پویش همسایه خوب من در منطقه ۱۳ اجرا می‌شود و شامل برگزاری برنامه‌ها و مسابقات اجتماعی و فرهنگی است.  

محله‌های شورا و حافظیه در منطقه۱۳ به‌عنوان محله‌های پایلوت این پویش در مرحله تسهیل‌گری و ترویج‌گری انتخاب و تعیین شده‌است. «امیرسپهری» یکی از ساکنان محله حافظیه دراین‌باره می‌گوید: «از طریق اداره آموزش شهروندی با این موضوع آشنا شدیم و کارشناسان به محله‌مان آمدند و ضمن ارائه اطلاعات مفید، اهالی را به ضرورت رعایت یکسری موضوعات دعوت کردند که ماحصل آنها کمک به ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی است.»

او می‌افزاید: «برگزاری برنامه‌های آموزشی به‌ویژه در شرایط کرونایی ضمن کمک به مردم در این اوضاع در آینده اثرات خود را نشان می‌دهد. از این‌رو ضرورت دارد چنین برنامه‌هایی بیشتر اجرا شود.» همچنین «مریم حسنی» یکی از اهالی محله شورا نیز دراین‌باره معتقد است: «یکی از ویژگی‌های این برنامه، برگزاری جلسه‌های تبادل تجربه است که در زمینه‌های اداره و مدیریت ساختمان‌ها، ارتباط همسایگان با هم و موضوعات این چنینی نکات مطرح و به مسائل مردم پاسخ داده می‌شود. از این‌رو فرصت مغتنمی برای ارتقای فرهنگ شهروندی و شهرنشینی در محله‌هایی است که ساکنان آن از گوشه وکنار کشور با تنوع فرهنگی متعدد به پایتخت کوچ و شرایط متفاوتی را ایجاد کرده‌اند.»

  • مسئولیت‌پذیری اجتماعی

۳ برنامه هم‌سایه‌هم 

این طرح در موضوعات «قوانین و حریم خصوصی»، «همسایگی و مشارکت» و «محیط‌زیست» با تأکید بر «کاهش و مدیریت پسماند» به‌عنوان موضوعات اصلی در حال اجرا است و در قالب این پویش، اقدامات مختلفی شامل برنامه‌های سیاستی، تبلیغاتی، ‌ ترویج‌گری و پایدارسازی رفتار با هدف ارتقا روحیه مشارکت و افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی انجام می‌شود. «مجتبی شکری» شهردار منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «برای داشتن محله پاک و نبود زباله‌گرد باید از خانه‌ها و آپارتمان‌ها شروع کنیم.

از این‌رو محور محیط‌زیست و کاهش پسماند در پویش همسایه هم دنبال می‌شود و برای این منظور چالش و مسابقه نیز طراحی شده است که یکی از آنها چالش دوستداران محله پاک است. در این طرح با حضور تیم تسهیلگری و همکاری‌ جارو در کوچه‌های منتخب طرح همسایگی آغاز شده‌است.» «سمیرا یاوری» یکی از ساکنان محله حافظیه دراین‌باره می‌گوید: «در چالش دوستداران محله پاک، اپلیکیشن جارو مبلغ ۵۰ هزار تومان اعتبار برای شهروندان ساکن محله پایلوت در نظر گرفته‌اند که قابلیت نقدکردن پول و استفاده از خدمات را دارد و همین تفاوت انگیزه شهروندان را برای مشارکت می‌افزاید.» 

  • تبادل تجربه‌ها

برگزاری برنامه‌ها و مسابقات اجتماعی و فرهنگی هم راستا با پویش «هم‌سایه هم» از سوی اداره آموزش‌های شهروندی شهرداری منطقه۱۳ درحال اجرا است. «نسرین فیاضی» مدیر این اداره می‌گوید: «پویش همسایه خوب من یکی از برنامه‌های است که با طرح این سؤال که همسایه خوب چه خصوصیاتی دارد، برگزار می‌شود و تمام گروه‌های سنی مجاز به شرکت در این ویژه‌برنامه هستند. همچنین برگزاری رویدادهای همسایگی و مشارکت نیز از دیگر برنامه‌های طرح آپارتمان‌نشینی است که این رویدادها با دورهمی شهروندان در محله‌های منتخب برگزار و ضمن تبادل تجربیات در زمینه اداره امور ساختمان و همسایگی، به مسائل و موضوعات شهروندان با حضور مدیران ناحیه مربوطه پاسخ داده می‌شود.» 

کد خبر 603146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha