توسعه محله‌ای سنگ بنای توسعه پایدار شهری است.

تعلق خاطر

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی: حرکت در مسیر توسعه‌ پایدار در مقیاس محله‌ای قبل از هر چیزی نیازمند تقویت سرمایه اجتماعی، ایجاد بستر اجتماعی فرهنگی در محله است.  

برای نخستین قدم باید جلب مشارکت شهروندان در قالب تشکل‌های محله‌ای را تقویت کرد. این امر مهم در محله گیشا با راه‌اندازی کانون «دوستداران گیشا» محقق شده‌است. اعضای انجمن به‌طور داوطلبانه برای توسعه و رفاه اجتماعی فرهنگی و ارائه خدمات عمومی به هم‌محله ای‌های خود فعالیت می‌کنند و نقش مهمی در کاهش آسیب‌ها و چالش‌های اجتماعی، شناسایی فرصت‌های ویژه محله و بهبود زندگی مردم محله دارند. در این گزارش بیشتر با فعالیت‌های این کانون محله‌ای که ۲ سال از عمرش می‌گذرد آشنا می‌شویم.  

«همه چیز از دوست داشتن آغاز شد. همان وقتی که تعدادی از جوانان محله حس کردند علاوه بر چهاردیواری خانه‌شان، بقیه کوچه هم مال آنهاست و دوستش دارند. آدم‌های محله را هم دوست دارند؛ و بعد از مدتی، محله‌های اطراف و تمام شهر برای آنها مهم شد و نسبت به کل شهر احساس تعلق داشتند.» این را «آرمین نوربخش» عضو هیأت مؤسسان کانون دوستداران گیشا می‌گوید و درباره ایده راه‌اندازی کانون دوستداران محله گیشا این‌طور ادامه می‌دهد: «الان جوانان محله از یک شهرنشین به یک شهروند تبدیل شده‌اند.

یعنی رفتارهایشان مسئولانه‌تر و آگاهانه‌تر شده. این آغاز یک سلسله رویدادهای خوب در درون خودشان و سپس در جامعه اطراف آنهاست. به نظر ما فقط تعدادی شهروند هستند که اصول کار جمعی و تشکلی را بلدند و البته محله‌شان را دوست و به آن احساس تعلق دارند. می‌پرسید: چرا؟ پاسخ می‌دهیم: چون همه چیز از دوست داشتن آغاز می‌شود.»

  • ۷ چشم‌انداز محله گیشا در ۳ سال آینده 

همه چیز از تعلق‌خاطر آغاز می‌شود

کانون دوستداران محله گیشا برای اهداف و برنامه‌های خود چشم‌اندازی تعریف کرده‌اند؛ چشم‌اندازی که تا سال ۱۴۰۳ محقق می‌شود و ۷ مورد را شامل می‌شود. نخستین چشم‌انداز هم در حوزه مسئولیت‌پذیری است. آنها معتقدند که ساکنان محله در سال ۱۴۰۳ نسبت به وظایف و حقوق همسایگی و شهروندی خود کاملاً آشنا خواهند بود و با یکدیگر رفتاری دوستانه و مسئولانه خواهند داشت. ساکنان محله سال ۱۴۰۳ با هویت تاریخی و افراد قدیمی محله آشنا خواهند بود و نسبت به آن حس تعلق عمیقی خواهند داشت.

گیشا محله سبز می‌شود؛ محله‌ای زیبا با پوشش گیاهی انبوه و با ساکنانی علاقه‌مند و حساس به محیط‌زیست. ساکنان محله سال ۱۴۰۳ زباله‌های خشک خود را کاملاً تفکیک می‌کنند و حجم زباله تر خود را به حداقل رسانده‌اند. گیشا در سال ۱۴۰۳ زباله‌گرد ندارد. ورزش برای تمام ساکنان گیشا در تمام رده‌های سنی بخش ثابتی از برنامه هفتگی آنهاست و همزمان ساکنان محله به سلامتی ارتباطات و روان خود نیز اهمیت بیشتری می‌دهند.

سال ۱۴۰۳ چندین کتابفروشی بزرگ و فعال در محله روزانه میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی به‌خصوص نوجوانان و جوانان خواهند بود و رویدادهای متنوع مرتبط با کتابخوانی به‌صورت فصلی در محله برگزار می‌شود. در سال ۱۴۰۳ گیشا برای همه ساکنان مخصوصاً کودکان، بانوان و سالمندان محله‌ای امن‌تر و مطمئن‌تر است.  

  • برنامه‌های هدفمند 

اعضای کانون دوستداران محله گیشا برای اینکه بتوانند چشم‌انداز خود را محقق کنند از همین امروز سفت و سخت به کار چسبیده‌اند. جلسات را با عنوان «همه گیشایی‌ها دعوت هستن» برگزار می‌کنند. نوربخش در مورد فعالیت‌های کانون می‌گوید: «برای اطلاع‌رسانی درخصوص مواردی که در چشم‌انداز مطرح شد، اول باید هویت محله گیشا را برای ساکنان معرفی کنیم تا حس تعلق آنان به محله بیشتر شود و در خلال آن حقوق شهروندی و حس مسئولیت را بشناسند.

برای این منظور تولید و انتشار محتوای جذاب و خلاقانه را در برنامه داریم. طراحی و برگزاری سمینارها و رویدادهای جذاب، برگزاری رویدادهای منظم ورزشی، فرهنگی و هنری و راه‌اندازی یا شناسایی و تقویت گروه‌های کوچک با همکاری سرای محله، همکاری با نهادهای مدیریت شهری مثل شورایاری، سرای محله و شهرداری برای شناسایی مسائل و چالش‌های محله و بهبود شرایط زندگی ساکنان از جمله فعالیت این روزهای کانون دوستداران گیشاست.»

سمینار آموزشی و بازدید از نمایشگاه مدیریت پسماند، پاکسازی خیابان گیشا از ته سیگار، کتابخوانی گروهی و گفت‌وگو، بازدید اعضای کانون دوستداران گیشا از پروژه زیرگذر گیشا با حضور رئیس و اعضای کمیته عمران شورای‌شهر تهران، وبینارهای غذا دادن به حیوانات در گفت‌وگو با دکتر حسین آخانی و گیشا محله بی‌زباله در گفت‌وگو با دکتر ابوعلی گلزاری از جمله برنامه‌های اجراشده تا امروز است.  

  • ترویج مدیریت پسماند 

همه چیز از تعلق‌خاطر آغاز می‌شود

کانون دوستداران محله گیشا از ابتدای امسال برنامه‌های خود را به همت اعضای کانون برای اهالی برگزار کرده‌است. نوربخش می‌گوید: «سرفصل کلی برنامه‌های ما شامل موضوعات محیط‌زیست، کتاب و فیلم و سایت و روابط‌عمومی است. در حوزه محیط‌زیست‌ ترویج مصرف صحیح در محله (آب، برق و...)، ‌ ترویج مدیریت پسماند در محله (تفکیک از مبدأ، کاهش حجم زباله و...)، فرهنگسازی حمل‌ونقل سبز در محله (دوچرخه‌سواری، فرهنگ صحیح رانندگی، ...)،  

آگاهی‌بخشی در ارتباط با حیوانات شهری (رفتار صحیح، شیوه‌های حمایت و...) و زیباسازی محله و فضاهای سبز محلی (درختکاری، گلکاری، پاکسازی محله و...) را در برنامه داریم. معرفی کتاب، فیلم، سایت یا شبکه‌های اجتماعی با موضوعات اجتماعی مرتب، طراحی و اجرای کمپین‌های کتابخوانی و برنامه‌های رونمایی از کتاب، طراحی و برگزاری برنامه‌های تماشا و نقد فیلم، معرفی نویسندگان، ناشران و فیلمسازان محلی، راه‌اندازی گروه‌های کتابخوانی و گروه فیلم گیشا در حوزه کتاب و فیلم و سایت دسته‌بندی شده‌است.»

یکی از فعالیت‌های پرطرفدار کانون دوستداران محله گیشا گفت‌وگو با اهالی قدیمی درباره محله است. نوربخش می‌گوید: «تهیه و تدوین تاریخ شفاهی گیشا در مصاحبه با قدیمی‌های محله از برنامه‌هایی است که انجام آن را در حوزه روابط‌عمومی ضروری می‌دانیم. علاوه بر آن معرفی شخصیت‌ها، نهادها، برنامه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های خاص محله، راه‌اندازی گروه‌های کوچک محلی سالمندان، نوجوانان و تیم‌های ورزشی از دیگر برنامه‌هایی است که از سوی کانون انجام می‌شود.» 

کد خبر 633132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha