اگر کمی وقت بگذارید و درکوچه‌ها و خیابان‌های منطقه ۱۶ قدم بزنید به راحتی می‌توانید نمونه‌هایی از اقدامات و برنامه‌های شهرداری را ببینید که ارتباط مستقیم با افزایش آسایش، رفاه و بهبود وضعیت زندگی ساکنان دارد.

آسایش اهالی

همشهری آنلاین _ رضانیکنام:  این هفته به بهانه اجرای چند طرح موفق در محدوده ناحیه ۵ به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم، ضمن اینکه اداره خدمات شهری این ناحیه در بین نواحی ۶‌گانه درجایگاه اول قرار گرفته که خالی از لطف نبود درباره علت دستیابی به این موفقیت نیز اطلاعاتی به دست‌آوریم. «میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶ عنوان می‌کند که هر ناحیه و حتی هر محله ویژگی خودش را دارد و برای همین در ابتدا باید شناخت خوبی از محل خدمت خود داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس نیازها و خواسته‌های ساکنان، اجرای طرح‌ها را در نظر بگیریم. اگر این‌طور باشد در عمران و آبادانی محله‌ها موفق‌تر و در انجام وظیفه روسفید خواهیم بود.

خیابان شهید رجایی از معابر معروف در ناحیه ۵ منطقه ۱۶ است که اتفاقاً بوستانی به همین نام در این خیابان واقع شده که مهم‌ترین تفرجگاه محلی ساکنان به شمار می‌رود. شهروندانی که از فضای بوستان شهید رجایی استفاده می‌کنند می‌دانند که یکی از معضلات آن در گذشته‌ تردد و شب‌خوابی معتادان متجاهر و افراد بی‌خانمانی بود که از یک‌سو چهره محله را زشت و ناامن و از سوی دیگر حق شهروندان را برای استفاده از فضای بوستان از آنها سلب می‌کردند.

هـدف؛  رفـاه  و آسایش اهالی
«میثم صمدی»/  شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶
  • شناسایی آسیب‌ها و نقاط بی‌دفاع شهری

شهردار ناحیه ۵ از موقعیت نامناسب بوستان‌هایی همچون شهید رجایی، بازیافت(پهلوانان) و زمین‌های بی‌دفاع شهری حریم خط راه‌آهن و خیابان شهید مهاجر صحبت می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه این مکان‌ها به دلیل سرازیر شدن افراد بزهکار و آسیب‌دیده از مناطق همجوار به پاتوق و استراحتگاه آنان تبدیل شده بود و به همین دلیل نارضایتی و گلایه اهالی روزبه‌روز بیشتر می‌شد. شهروندان هنگام عبور از این محل‌ها با صحنه‌های زشت وغیرقابل توصیف روبه‌رو می‌شدند. مادران و پدران هم‌محله‌ای مدام نگران فرزندان خود بودند و می‌ترسیدند که مبادا آنها هنگام رفتن به بوستان‌ها آسیب ببینند یا حوادث تلخی برایشان رقم بخورد. کیف‌قاپی، سرقت وسایل، ایجاد مزاحمت و... از جمله آسیب‌های این محدوده بود.»
 صمدی در بازدید میدانی از محله‌ها پای درددل اهالی می‌نشیند تا برای رفع مشکلات‌شان‌کاری کند. او به یکی از محله‌گردی‌ها و دیدار چهره به چهره با شهروندان اشاره می‌کند و می‌گوید: «خانواده‌ها از وضعیت بوستان‌ها بسیار ناراضی بودند. یکی از بانوان جلو راه‌مان را گرفت و گفت: «دختر من در محله یوسف‌آباد زندگی می‌کند هر وقت به خانه‌اش می‌روم با خیال راحت به بوستان نزدیک محل زندگی‌اش می‌رویم و تفریح و ورزش می‌کنیم. چرا بوستان شهید رجایی چنین شرایطی دارد؟ ” و یکی دیگر از استعمال موادمخدر در مقابل دیدگان مردم می‌گفت. همه این مسائل باعث شد تا با حمایت «پیمان پورنصر» شهردار منطقه ۱۶ طرح پایش و پاکسازی بوستان‌ها و تفرجگاه‌های ناحیه ۵ با قید فوریت در دستور کار قرار بگیرد با این تفاوت که مقطعی نباشد و به‌صورت مداوم و روزانه انجام شود.»

  • مشارکت کلانتری ۱۶۰ و واحدهای بسیج

 او در ادامه از همکاری و مشارکت اداره اجتماعی ناحیه ۵، مأموران کلانتری ۱۶۰ خزانه بخارایی و همچنین واحد بسیج خواهران و برادران در اجرای این طرح قدردانی می‌کند و می‌گوید: «اکیپ‌های موتوری و خودرویی نیروی انتظامی در طول شبانه‌روز در این محل‌ها گشتزنی می‌کنند، ضمن اینکه همه روزه «سمیرا ترابی» مدیر اداره اجتماعی ناحیه ۵ و معاون کلانتری خزانه بخارایی در محل حضور دارند و گزارش روزانه تهیه می‌کنند. می‌توان گفت که اکنون آرامش و امنیت به مکان‌هایی چون بوستان شهید رجایی بازگشته و آسیب‌ها کیش و مات شده است.» طرح پایش و ساماندهی بوستان‌ها و تفرجگاه‌های محلی از پروژه‌های موفقی بوده که اداره اجتماعی ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۶ با همکاری عوامل کلانتری ۱۶۰ خزانه شهید بخارایی و بسیج محله به اجرا در آورد.

هـدف؛  رفـاه  و آسایش اهالی

  • نگهداشت کوچه به کوچه

یکی دیگر از طرح‌های موفق شهرداری منطقه ۱۶، طرح «کوچه به کوچه» برای نگهداشت شهر در نواحی مختلف بود. شهردار ناحیه ۵ در این زمینه توضیح می‌دهد: «این طرح با هدف خدمت‌رسانی مطلوب به شهروندان، افزایش میزان رضایت اهالی در زمینه رفت‌وروب، جمع‌آوری به موقع زباله از مخازن مکانیزه، بازسازی و تعمیر سطل‌های مکانیزه معیوب و رنگ‌آمیزی مجدد، پاکسازی و امحای تبلیغات و برچسب‌های مزاحم از در و دیوار شهر، لایروبی نهرها به همت اداره خدمات شهری ناحیه ۵ انجام شده و همچنان ادامه دارد.»

  • اهدای مخازن پسماند به مجتمع‌های مسکونی

 وی با بیان اینکه طرح کاهش زباله‌های خانگی و تفکیک پسماندهای خشک از جمله کارهایی است که در قالب پروژه‌های فرهنگی و خدمات شهری در محله‌های علی‌آباد جنوبی، تختی و شهید بهشتی به اجرا درآمده، اضافه می‌کند: «شهرداری منطقه ۱۶ به جز راه‌اندازی غرفه‌های بازیافت در نقاط پر تردد و شلوغ برای دریافت پسماندهای خشک اهالی و مبادله آن با پول نقد یا وسایل و ملزومات شوینده و بهداشتی به سکونتگاه‌های پرجمعیت توجه ویژه‌ای داشته است. در محدوده ناحیه ۵ منطقه ۱۶ تعداد ۳۰ مجتمع مسکونی ۱۰ تا ۲۰ واحدی وجود دارد، مثل مجتمع مسکونی دخانیات یا شهرک آسمان که جمعیت زیادی در آن زندگی می‌کنند. کارشناسان ناحیه به هرکدام از مجتمع‌های مسکونی مخازن مشکی و آبی رنگ تحویل داده‌اند تا پسماندهای خشک ساکنان از جمله کارتن، کاغذ و مقوا، پلاستیک و... در جای مخصوص جمع‌آوری شود.»

  • بسته‌های تشویقی در طرح «کاپ»

صمدی از ارائه بسته‌های تشویقی به شهروندانی که در طرح «کاپ» شرکت می‌کنند، صحبت می‌کند و می‌گوید: «شهروندان مشارکت‌جو علاوه برنفع مالی در قبال تحویل انواع پسماندهای خشک خانگی می‌توانند از کدهای تخفیف عوارض شهرداری برخوردار شوند. قصد داریم برای خانواده‌هایی که در زمینه کاهش زباله‌های شهری با شهرداری همکاری دارند فرصتی فراهم کنیم تا به‌طور محسوس نتیجه کارشان را ببینند و یکی از این کارها ارائه کد تخفیف به هر پلاک در ازای مشارکت در جمع‌آوری و تفکیک پسماند خشک است که این پیشنهاد را ارائه داده‌ایم تا هرچه زودتر عملی شود. فراموش نشود که اهدای جایزه باارزش از جمله کیف، نوشت‌افزار و لپ‌تاپ به نفرات برگزیده نیز از برنامه‌هایی است که به‌صورت فصلی در مجتمع‌های مسکونی به اجرا در می‌آید.»

هـدف؛  رفـاه  و آسایش اهالی

  • کانون استعدادیابی در پاتوق فرهنگی شهید رجایی

مدیر اداره اجتماعی ناحیه ۵ از راه‌اندازی کانون استعدادیابی در ساختمان پاتوق فرهنگی بوستان شهید رجایی خبر داد. «سمیرا ترابی» در این‌باره گفت: «برای تشویق شهروندان به استفاده از کارگاه‌های این مجموعه فرهنگی کانون استعدادیابی در زمینه‌های بازیگری، گریم، مجری‌گری و فن بیان و گویندگی در پاتوق فرهنگی بوستان شهید رجایی برگزار شده است. این مجموعه فرهنگی زیر نظر «سامانا احمدی» از مجریان باسابقه صدا و سیما اداره می‌شود.»

  • بازسازی و رنگ‌آمیزی ۲۷۱ سطل زباله مکانیزه ناحیه ۵

«احمد قسیمی» رئیس اداره خدمات شهری ناحیه ۵ که در سال ۹۹ اداره متبوع او موفق به کسب رتبه اول در زمینه خدمات شهری در بین نواحی ۶‌گانه منطقه ۱۶ شده است، درباره آخرین برنامه‌هایی که در سال ۱۴۰۰ به اجرا در آمده، گفت: «حسب دستور شهردار منطقه ۱۶ در جریان طرح نگهداشت شهر علاوه بر رفت‌وروب منظم و روزانه معابر و خیابان‌ها تعداد ۲۷۱ سطل مکانیزه زباله در محله‌ها درکمتر از ۲ هفته بازسازی و رنگ‌آمیزی شد و شست‌وشو و گندزدایی مخازن زباله نیز در ۲ شیفت‌کاری با تلاش عوامل و نیروهای زحمتکش اداره خدمات شهری انجام می‌شود.»

کد خبر 626687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha