نواحی شهر تهران در نخستین نقطه تماس مدیریت شهری و شهروندان قرار دارند و کسب رضایت ساکنان یک ناحیه شهر از عملکرد شهرداری، نخستین هدفی است که باید مورد توجه شهرداران نواحی قرار بگیرد؛ چراکه با دستیابی به این مهم است که سختی کار و زحمات شبانه‌روزی شیرین و لذت‌بخش خواهد شد.

اهالي و شوراياران

همشهری آنلاین_فاطمه عسکری‌نیا :  ‌گر چه آشنایی کامل و جامع از جغرافیای محل، اشراف کامل به فرایند و مراحل انجام کار و همچنین شناخت از توان و ظرفیت‌های نیروی انسانی شاغل در نواحی سه شاخص مهم برای اداره بهینه مدیران در مجموعه شهرداری تهران و شهرداری نواحی است، اما همه این شاخصه‌ها زمانی می‌تواند لبخند رضایت شهروندان را موجب شود که مدیران شهری مشارکت کامل اهالی را در توسعه و پیشرفت دخیل کنند. شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۱ توانست در این خصوص گوی رقابت را در جلب مشارکت شهروندان از سایر همکارانش برباید. به همین بهانه سری به ناحیه ۴ منطقه ۱۱ زدیم تا در گفت‌وگو با شهروندان، شورایاران و شهردار درباره این موفقیت گپ بزنیم.  

«بدون مشارکت مردم و همکاری آنها هیچ‌کاری در پیش نمی‌رود.» این شروع صحبت‌های «محمدرضا فراقتی» شهردار جوان ناحیه ۴ است. کسی که باور دارد مسیر توسعه شهر در همدلی و همراهی شهروندان با مدیران شهری می‌گذرد. شعار هم نمی‌دهد، بلکه در عمل ثابت کرده است به آنچه اعتقاد دارد عمل می‌کند: «ایجاد گفتمان شهری و جلب مشارکت شهروندان در اجرای طرح‌های توسعه شهری اولویت کار ما در ناحیه ۴ منطقه است. هیچ یک از طرح‌های توسعه شهری منطقه ما بدون همفکری و همراهی با مردم یا نمایندگان آنها، یعنی شورایاران، پیش نمی‌رود. همین روند باعث می‌شود تا پیوست اجتماعی جزء لاینفک طرح‌های توسعه شهری ما باشد و در نهایت اجرای طرح‌های عمرانی و... با رضایتمندی شهروندان همراه خواهد بود.»
 اهالی محله راه‌آهن، رتبه اول مشارکت
از مشارکت و همراهی همه محله‌ها ۵‌گانه منطقه ۱۱ ابراز رضایت می‌کند، اما در رتبه‌بندی این مشارکت می‌گوید محله راه‌آهن رتبه نخست را دارد. مصداق سخنش هم طرح‌های مشارکتی مؤثری است که همراه با اهالی این محله به ثمر نشسته و حتی خیلی از این طرح‌ها امروز به‌عنوان الگو و نمونه در سایر محله‌ها هم اجرا شده است: «خوشبختانه شهروندان این محله با نهاد شورایاری محله ارتباط خوبی با شهرداری ناحیه دارند همین مسئله باعث شده تا مردم خود را جزیی از شهرداری دانسته و مدیران شهری را در اجرای پروژه‌ها یاری کنند از پروژه‌های زیست‌محیطی و فضای سبز گرفته تا رفع آسیب‌های اجتماعی از محله.»
در تکمیل صحبت‌هایش به کاشت ۱۸۰۰ اصله نهال در ناحیه اشاره می‌کند و می‌گوید: «از صفر تا صد اجرای این پروژه‌ها مردم حضور داشتند هم در کاشت درختان، هم در نگهداری و آبیاری آنها، طرحی که باعث شد تا سرانه فضای سبز محله افزایش چشمگیری داشته باشد.»

  • تعامل خوب شهرداری با کسبه

به اهالی اعتماد کردند، میوه‌اش را چیدند 

 شهرداری ناحیه ۴ منطقه ۱۱ در آخرین ارزیابی صورت گرفته توسط شهرداری تهران در سه آیتم جلب مشارکت شهروندان، رفع آسیب‌های اجتماعی و اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس در میان نواحی دیگر برگزیده شده است. شهروندان هم بر این انتخاب صحه می‌گذارند. «علیرضا کیوان منش» یکی از اهالی خیابان وحدت اسلامی است. او با ابراز رضایت از اصلاح سیمای شهری خیابان و همسان‌سازی تابلوهای این خیابان می‌گوید: «سال‌های سال بود که مغازه‌های قدیمی و تابلوهای شکسته ظاهر خیابان را بدمنظر کرده بود، اما در تعامل خوب شهرداری با کاسبان امروز شاهد این زیبایی در محله‌مان هستیم.»

  • شهرداری همراه مردم است

به اهالی اعتماد کردند، میوه‌اش را چیدند 

همسایه‌های بوستان خواجه‌دهی هم از وضعیت امروز بوستان ابراز رضایت می‌کنند. «زهرا سلیمانی» می‌گوید: «این بوستان در گذشته یکی از پاتوق‌های معتادان متجاهر بود. صبح تا شب عده زیادی از این افراد در کوچه پرسه می‌زدند و شب‌ها با روشن کردن آتش و تجمعات خود امنیت محله را مخدوش کرده بودند. اما خوشبختانه بعد از اعلام مشکلات، شهرداری ناحیه نسبت به این فضا را به مرکز پرورش گل و گیاه تبدیل کرد.»

  • تفکیک زباله از مبدأ با مشارکت مردم با شهرداری

در حوزه تفکیک زباله از مبدأ نیز مردم مشارکت خوبی با شهرداری ناحیه ۴ دارند و این مشارکت در محله راه‌آهن با اجرای طرح «جاده یک طرفه» سال‌های سال است که دنبال می‌شود. «معصومه محمدنژاد» مدیر سرای محله راه‌آهن، می‌گوید: «گر چه تفکیک زباله از مبدأ یکی از معضلات پیش روی شهرداری‌هاست، اما این مسئله به لطف مشارکت مردم با شهرداری در محله ما رفع شده است و سال‌های سال است که شهروندان با تفکیک از میدا زباله‌ها حتی برای محله خود هم درآمدزایی می‌کنند.»

  • توسعه شهر بدون جلب مشارکت مردم امکانپذیر نیست

به اهالی اعتماد کردند، میوه‌اش را چیدند 

شورایار محله راه‌آهن سهم زیادی در جلب مشارکت شهروندان با شهرداری ناحیه ۴ دارد. «علی‌اصغر فراهانی» می‌گوید: «رمز موفقیت مدیران شهری اعتماد و ایمان به شهروندان است، ما در محله خود یک قول و قرار با اهالی گذاشته‌ایم آن هم تلاش برای داشتن محله‌ای‌آباد است. هدفی که برای خود تعریف کرده‌ایم بدون مشارکت با مدیران شهرداری ممکن نیست. لذا تلاش کرده‌ایم تا در همه بخش‌ها مشارکتی قوی داشته باشیم.»
او امروز خوشحال است که یکی از آیتم‌های انتخاب شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۱ جلب مشارکت‌های مردمی است و می‌گوید: «در تعامل شهرداری با مردم محله ما شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم. از اصلاح وضعیت بوستان امیریه که روزی خوابگاه معتادان بود تا اجرای طرح تفکیک از مبدأ زباله‌ها، به کارگیری زباله‌های بازیافتی در زیباسازی سیمای محله، درآمدزایی برای محله از محل فروش پسماندهای خشک و همگرایی و همدلی اهالی با شهرداری در اجرای پروژه‌های عمرانی.» 
دبیرشورایاری محله راه‌آهن می‌گوید: «توسعه شهر بدون جلب مشارکت مردم امکانپذیر نیست. اگر امروز محله راه‌آهن به‌عنوان محله برتر در مشارکت با شهرداری ناحیه مطرح می‌شود چون تمام حلقه‌های توسعه شهری دست به دست هم داده‌اند تا محله مسیر توسعه را طی کند از شورایاری و اهالی مردم گرفته تا مدیران شهری و حتی رسانه همشهری محله که در این مسیر همراه ما شدند.»

کد خبر 604079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha