چند وقتی می‌شود که اجرای طرح کاپ، با هدف پایان دادن به چالش زباله‌گردی در تهران آغاز شده است.

کاپ

همشهری آنلاین فاطمه عسگری‌نیا:  هرچند منطقه ۱۱ در میان مناطق پایلوت اجرای این طرح نبود، اما مسئولان شهری منطقه با درخواست از شهرداری تهران داوطلب اجرای ‌این طرح شدند و حالا قرار است کاپ(طرح کاهش پسماند) در ۳ نقطه از ‌این منطقه هم اجرایی شود.  


بی‌توجهی مردم به ساعت مقرر برای قرار دادن زباله‌ها در بیرون از خانه ‌این روزها موجب چالش بزرگی به نام زباله‌گردی در تهران شده است. شب‌وروز ندارد. هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانیم شاهد ‌این معضل زیست‌محیطی و البته انسانی در پایتخت باشیم. بیشتر ‌این زباله‌گردها معتادان متجاهرند و سهم کودکان‌کار هم در ‌این میان قابل توجه است. گرچه طی سال‌های گذشته طرح‌های متعددی برای حل ‌این معضل از سوی مدیریت شهری اجرا شده است، اما همیشه حلقه‌ای مفقوده به نام مشارکت مردمی، اجازه نداده تا ‌این طرح‌ها به نتیجه برسند. حالا قرار است مطالبه حل معضل پسماند تهران در قالب طرح کاپ در مناطق برآورده شود؛ طرحی که منطقه۱۱ داوطلبانه برای اجرایش قدم به میدان گذاشته است.  

کوروش خرد /  معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۱

می‌گوید: «درست است منطقه۱۱ در میان چند منطقه‌ای که قرار است طرح کاپ به‌صورت پایلوت اجرا شود، وجود ندارد، اما به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم در چند نقطه از منطقه۱۱ درخواست اجرای ‌این طرح را داده‌ایم.» «کوروش خرد» با اشاره به پیشینه منطقه ۱۱ در اجرای طرح‌های تفکیک از مبدأ پسماند خشک و آموزش‌هایی که در ‌این زمینه به شهروندان منطقه ارائه داده شده است، می‌افزاید: «در طول سال‌های گذشته با اجرای طرح سمپا و نرم‌افزاری که در ‌این زمینه توسط کارشناسان منطقه تهیه شده بود، گام‌های مثبتی در جهت تفکیک از مبدأ زباله‌های خشک برداشتیم و امیدواریم در طرح کاپ نیز که به‌صورت سراسری و یکپارچه در تمامی ‌مناطق تهران شروع شده است، موفق عمل کنیم.»
کوچه مقدسی در محله راه‌آهن، خیابان کلهر در محله حشمت‌الدوله و ادامه خیابان کلهر در خیابان جمهوری ۳ نقطه پیشنهادی شهرداری منطقه ۱۱ برای اجرای طرح کاپ است که به گفته معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۱ بسترهای لازم برای اجرای ‌این طرح را دارند. او ادامه می‌دهد: «با اجرای طرح کاپ و جمع‌آوری مخازن جمع‌آوری زباله از محله‌های منطقه، پیش‌بینی می‌شود معضل زباله‌گردی در منطقه حل شود.»


معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۱۱ از برنامه‌ریزی ‌این حوزه برای آموزش چهره‌به‌چهره و کوچه‌به‌کوچه شهروندان در اجرای طرح کاپ در منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای اینکه بتوانیم به اهداف پیش‌بینی‌شده در این طرح برسیم، به مشارکت شورایاران و شهروندان نیاز داریم.»
او ادامه می‌دهد: «اگر بتوانیم در طرح کاپ مشارکت بالای ۵۰‌درصد از شهروندان را جلب کنیم می‌توانیم امید داشته باشیم ضمن تحقق اهداف پیش‌بینی شده که همان کاهش زباله‌گردها و به‌هم‌ریختگی سیمای شهری است، بستر توسعه محلی را با کسب درآمد از محل فروش پسماندهای خشک فراهم کنیم.»

  • ‌ آبادانی کوچه‌ها با درآمد از کاپ

یکی از نقاط پیشنهادی شهرداری منطقه ۱۱ برای اجرای طرح کاپ کوچه مقدسی در محله راه‌آهن است. «علی‌اصغر فراهانی» شورایار محله راه‌آهن با اشاره به آمادگی ذهنی مردم محله خود برای اجرای این طرح می‌گوید: «اهالی محله راه‌آهن چند سالی می‌شود که در طرح جاده دوطرفه به تفکیک زباله‌های خشک و تر از مبدأ اقدام کرده‌اند و اتفاقات خوبی با اجرای‌ این طرح در محله رخ داده است، از توسعه محله گرفته تا دستگیری از نیازمندان محله. کوچه مقدسی به‌عنوان یکی از نقاط پایلوت اجرای طرح کاپ در منطقه ۱۱ انتخاب شده که یکی از طولانی‌ترین کوچه‌های منطقه و محله ۱۱ با بیش از ۷ هزار نفر جمعیت است. در صورت جلب مشارکت مردم می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در قالب طرح کاپ در آن باشیم.»

 علی‌اصغر فراهانی /  شورایار محله راه‌آهن


فراهانی پیش‌بینی می‌کند با اجرای طرح کاپ در کوچه مقدسی ماهانه رقمی‌ معادل ۳ میلیون تومان درآمد عاید شود که‌ این رقم قرار است صرف زیباسازی کوچه و رفع مشکلات آن شود. او می‌گوید: «مردم باید درباره ‌این طرح توجیه شوند. تجربه ما نشان می‌دهد که با مشارکت مردم اتفاقات خوبی در شهر رقم خواهد خورد.»

  •  هایده شیرزادی: دوستداران محیط‌زیست به کاپ بپیوندند

«هایده شیرزادی» هم امروز از اجرای طرح کاپ در تهران به‌عنوان پایتخت ‌ایران ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: «با اجرای طرح کاپ در تهران آرزوی ۲ دهه من برآورده می‌شود. قرار است با اجرای این طرح از بار تولید زباله در پایتخت کاسته شود و این آغازی برای کم شدن بار سنگین زباله از تهران است.» او با اشاره به برداشته شدن مخازن زباله از حاشیه خیابان‌ها و انتقال ‌این مخازن به داخل خانه‌های شهروندان طی برنامه‌ای ۵ ساله، می‌افزاید: «مردم مناطق مختلف تهران باید قدر این برنامه عالی را بدانند و با مشارکت حداکثری کمک کنند تا زمینه تحقق اهداف طرح فراهم شود.» وی با بیان اینکه طرح کاپ امید همه دوستداران محیط‌زیست برای پایان دادن به معضل زباله‌گردی است، می‌گوید: «طرح کاپ نویدی برای تهران و ‌ایران است برای داشتن زمینی پاک و عاری از زباله و همه دوستداران محیط‌زیست باید در ‌این برنامه ارزنده مشارکت کنند.»

کد خبر 540319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha