افزایش جمعیت شهرنشین و توسعه شهرها سبب شد تا جابه‌جایی‌ها و رفت و آمدهای درون‌شهری و برون‌شهری نیز رونق گیرد.

ایمنی در دست انداز

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان : طبیعی است که در این شرایط نیاز به تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات استاندارد حمل‌ونقل عمومی و ایمن به خوبی احساس شود. بر این اساس برنامه‌ریزی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شکل گرفت تا با ساخت شبکه‌های بزرگراهی و عرصه‌گشایی در معابر و محله‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه شهری پایتخت عملیاتی شود. اما در این‌گذار، دستاوردها به‌طور نسبی در مناطق از جمله منطقه ۹ که به‌عنوان ورودی در غرب تهران شناخته شده، حاصل شده است. دستاوردهایی که آمار بالای تصادفات فارغ از تأثیرگذاری عامل انسانی، آنها را کمرنگ جلوه می‌دهد و تلاش مضاعف از مسئولان می‌طلبد. در گزارش این هفته به بهانه روز «ایمنی حمل‌ونقل»، کمیت و کیفیت حمل‌ونقل شهری منطقه را در گفت‌وگو با اهالی و مدیران شهری بررسی کرده‌ایم.  

خیابان «هاشمی» یکی از خیابان‌های قدیمی و کم‌عرض منطقه است که اغلب، اهالی از بروز تصادف و درگیری ناشی از آن، گلایه دارند. «نسیم عبادی» یکی از ساکنان خیابان هاشمی است که در این‌باره می‌گوید: «این خیابان کم‌عرض است. طرح تعریض هم در آن به‌صورت پراکنده و محدود اجرا می‌شود. گاهی که دستفروش‌ها، پیاده‌روی هاشمی را قرق می‌کنند، عابران ناگزیر می‌شوند از خیابان عبور کنند. این‌گونه هم جانشان به خطر می‌افتد و هم صدای اعتراض رانندگان بلند می‌شود که گاهی به درگیری و مشاجره می‌انجامد. نه خیابان‌هایمان استاندارد لازم را دارد و نه پیاده‌روها گنجایش دارد.

از کیفیت خودروهای تاکسی و اتوبوس هم دیگر همگان خبر دارند.» «عبدالله شرفی» از کاسبان خیابان هاشمی می‌گوید: «تاکسی‌های فرسوده که البته راننده‌هایشان هم حق دارند در این شرایط دشوار مالی، خودرویشان را نونوار نکنند، اغلب یا کمربند ایمنی‌شان خراب است یا کولر ندارند و یا ایرادات فنی‌شان سبب آلودگی و ترافیک می‌شود. مترو هم که در این دوران «کرونا» دیگر جای سوزن انداختن ندارد. اینها ناوگان حمل‌ونقل عمومی در این منطقه هستند که بیشتر مشکلاتشان با سایر مناطق مشترک است. محله‌های ما بزرگ و پر جمعیت شده است، اما امکانات با سرعت ناچیزی به روز می‌شوند.»

ایمنی در دست‌انداز

  • بودجه اندک و مهندسی خیابان‌ها

خیابان «قزوین»، محدوده «سه‌راه آذری» از جمله نقاط پر تردد و کلیدی برای تبادل سفر مسافران شهری است. «علی محمدی» نزدیک به ۳۵ سال است که در حاشیه خیابان قزوین، سوپرمارکت کوچکی دارد. او می‌گوید: «درست است که منطقه ۹ مساحت کمی دارد، اما یک پایانه اتوبوسرانی با تقریباً ۶ خط برایش کافی نیست. آن هم اتوبوس‌هایی که واقعاً فرسوده هستند. در گذشته پایانه پهلوگاه ایمنی نداشت. هم مسافران در خطر تصادف بودند و هم ساکنان از بی‌نظمی بصری که به وجود می‌آمد، همیشه شکایت داشتند. به گمانم مهم‌ترین مشکل معابر منطقه ما از جهت ایمنی، همان مهندسی خیابان‌ها و ایجاد مسیر است. یعنی خیابان‌ها به‌گونه‌ایی قرار گرفته‌اند یا اصلاح هندسی شده‌اند که امنیت‌ تردد خودرو و عابر را تأمین نمی‌کند. جایی که باید دوربرگردان باشد یا جایی که باید پل عابرپیاده باشد، خالی است! ‌»

«داود رسول‌زاده» هم کاسب همین محدوده است که در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «نورپردازی این پایانه و چند ایستگاه به سمت محله «مهرآباد»، محدود و دارای مشکل است. به ‌گونه‌ایی که ناامنی ایجاد می‌کند. نورپردازی را درست می‌کنند اما پس از چند روز دوباره تاریکی حاکم می‌شود. از طریق ۱۳۷ یا شورایاری پیگیری هم می‌کنیم می‌گویند: «بودجه لازم را اختصاص نداده‌اند.» بودجه اگر برای ایمنی حمل‌ونقل در شهر نباشد که به مرور زمان دیگر شهروندی باقی نمی‌ماند.»

ایمنی در دست‌انداز

  • از پیاده‌روهای ناهموار تا مسیرهای محدود دوچرخه سواری

طول مسیرهای مناسب‌سازی شده ویژه معلولان در منطقه، به ۱۵ کیلومتر می‌رسد. این در حالی است که اهالی در بسیاری از محله‌ها از فراهم نبودن ابتدایی‌ترین استانداردهای پیاده‌روسازی گلایه دارند. «احمد اسدی» یکی از ساکنان محدوده خیابان «دامپزشکی» است که در این‌باره می‌گوید: «بخش‌های وسیعی از این پیاده‌رو ناهموار است. به‌گونه‌ای که راه رفتن را برای افراد عادی نیز دچار اشکال می‌کند. مناسب‌سازی که پراکنده و محدود باشد، نمی‌تواند ایمنی‌ تردد شهروندان را تأمین کند.» «زهرا مراتی» از دیگر ساکنان خیابان می‌گوید: «پل عابرپیاده، ایستگاه‌های مترو، خانه‌های دوچرخه با آن مسیرهای محدود و تجهیزات ترافیکی در این منطقه به نسبت جمعیت بسیار اندک است. می‌گویند در دوران کرونا با دوچرخه‌ تردد کنید؛ وقتی در خانه‌های دوچرخه بسته است، چگونه با حمل‌ونقل پاک از کرونا دوری کنیم؟ مگر می‌شود با این اوضاع معیشتی، دوچرخه هم خرید؟ بنابراین پیش از فرهنگسازی برای استفاده از دوچرخه یا موتورسیکلت‌سوار خوب بودن، باید بستر و تجهیزات آن را فراهم کنند.»

ایمنی در دست‌انداز
علی حیدری/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه

  • ۹۰‌درصد معابر منطقه شاخصه‌های ایمنی را دارند

ایمنی در حمل‌ونقل عمومی و شهری از جمله اولویت‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه است. این را «علی حیدری»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه می‌گوید و ادامه می‌دهد: «نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس و تاکسی با توجه به سیاست‌های شهرداری تهران در حال انجام است.

این در حالی است که ۹۰‌درصد معابر منطقه، شاخصه‌های ایمنی حمل‌ونقل را دارا هستند و شاخصه‌های آن شامل نصب تابلوها و علائم ترافیکی و انتظامی، اصلاح هندسی، احداث رفیوژ میانی و نرده‌های ترافیکی، نصب دوربین‌های کنترل سرعت، ساخت پهلوگاه‌های اضطراری و سرعتکاه، نوسازی و تعمیر تجهیزات ایمنی است.» حیدری می‌افزاید: «بزرگراه «آیت‌الله سعیدی» یکی از حادثه خیزترین معابر منطقه به شمار می‌آید که برای ارتقای ایمنی‌ تردد در آن، مکانیزاسیون پل‌های عابرپیاده، تعریض بزرگراه از میدان «آزادی» تا میدان «فتح» (در حال تکمیل) و خط‌کشی‌های محوری را انجام داده‌ایم. امیداواریم با استقبال اهالی از طرح‌هایی مانند «سه‌شنبه‌های بدون خودرو»، «دوچرخه‌سواری همگانی» و پیوستن به پویش «موتورسیکلت‌سوار خوب» در افزایش ایمنی حمل‌ونقل عمومی منطقه موفق عمل کنیم. چراکه این مهم با مشارکت اهالی به سرانجام مطلوب خواهد رسید.»

کد خبر 598649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha