چندی پیش مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران از آغاز اجرای طرح «خیابان کامل» در مناطق مختلف شهرداری خبر داد.

خيابان شهيد آيت

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  طرحی که در برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران مصوب شده و بر اساس آن شورای‌شهر مناطق را مکلف کرده هر سال یک خیابان را بر اساس اصول و دستورالعمل خیابان کامل بازطراحی و اجرا کنند. در شمال شرق تهران و منطقه 4 هم خیابان شهید آیت حد فاصل چهارراه سرسبز تا میدان صدم (محدوده بزرگراه سردار سلیمانی تا خیابان فرجام) به طول 800‌متر برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است. «مهدی اناری» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه چهار از کم و کیف اجرای این طرح در منطقه می‌گوید.

خیابان شهید آیت به دلیل همجواری با مرکز خرید هفت‌حوض، یکی از پر ترددترین معابر منطقه است و با داشتن پیاده‌روهای عریض، حجم‌ تردد عابران در این خیابان بیشتر از خودروهاست. این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این معبر برای اجرای طرح خیابان کامل شده است. البته موضوعات دیگری هم در کاندید شدن این معبر برای اجرای خیابان کامل دخالت داشته‌اند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «خیابان شهید آیت به دلیل داشتن پیاده‌رو عریض، حجم ترافیک عبوری در شبانه‌روز، وجود ایستگاه مترو سرسبز ودسترسی مناسب به 2 خط BRT، یکی از بهترین معابر منطقه برای اجرای طرح خیابان کامل است. البته در این خیابان مشکلاتی نظیر سرگردانی آب‌های سطحی، وجود اشجار در وسط پیاده‌رو، ناهمگونی بافت تجاری و مسکونی و... دیده می‌شود که در کنار مزایای این معبر برای اجرای طرح قابل چشمپوشی است.»

اناری درباره زمان اجرای طرح توضیح می‌دهد: «در حال حاضر نقشه‌های طرح خیابان کامل پیاده شده و درحال بررسی است تا پس از تأیید به مرحله اجرا برسد. در واقع پیش‌بینی می‌شود پس از نهایی شدن طراحی‌ها از اوایل سال آینده این پروژه آغاز و حداکثر تا نیمه اول سال 1400 تکمیل ‌شود.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه چشم‌انداز اجرای این طرح را این‌گونه توصیف می‌کند: «پس از تکمیل پروژه، خیابان شهید آیت، فقط معبری برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل نیست، بلکه قراراست این خیابان محل دیدار، مکث و تعاملات اجتماعی مردم باشد، از این‌رو به گونه‌ای طراح می‌شود که معبری ایمن با جذابیت بصری برای حضور شهروندان باشد.»

  • ایجاد پاتوق محلی 
مهدی اناری/معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 4

شاید در نگاه اول به نظر برسد اجرای طرح خیابان کامل و انسان محور با هدف حذف سواره‌رو و منع‌ تردد خودروها همراه است، اما به گفته اناری خیابان کامل، خیابانی برای همه است و در آن خودروهای شخصی، افراد پیاده، دوچرخه‌سواران و وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ می‌توانند در کنار هم‌ تردد کنند: «در حال حاضر عرض خیابان آیت 40‌متر است که نیمی از آن به‌ تردد خودروها اختصاص دارد و نیمی دیگر به‌عنوان پیاده‌رو است. در این طرح مسیر سواره‌رو مناسب‌سازی می‌شود، همچنین قرار است مسیری ایمن برای افراد پیاده و توانیابان، بستری صاف و یکدست با شیب ملایم برای‌ تردد دوچرخه‌سواران در پیاده‌رو ایجاد شود.»

برطرف کردن موانع ترافیکی در خیابان و پیاده‌رو، رفع زواید بصری و سدمعبرها، بهسازی جدول‌ها و نهرها و مهار آب‌های سطحی، افزایش روشنایی معبر از جمله فعالیت‌هایی است که در برنامه اجرای خیابان کامل قرار است در معبر شهید آیت انجام شود. همچنین در گام دوم اجرای این طرح قرار است در این معبر با هدف افزایش تعاملات اجتماعی بین شهروندان و ایجاد پاتوق محلی، علاوه بر بهسازی فضای سبز، نیمکت‌های مناسب و کافه‌هایی سیار و ثابت در پیاده‌رو جانمایی شود. 

  • مشکل خیابان شهید آیت، دستفروشان است

ورود خودروها به پیاده‌رو، سدمعبر دستفروشان، وجود سنگفرش برجسته و دشواری‌ تردد ویلچر، کسب و کارهای ناسازگار در دو سوی این خیابان از مهم‌ترین مشکلات این معبر در اجرای طرح خیابان کامل است. معضلاتی که از دید کاسبان و اهالی پنهان نمانده و امیدوارند در اجرای خیابان کامل رفع و بهسازی شوند. «ماشالله رعیت» از کاسبان قدیمی خیابان آیت درباره مشکلات فعلی معبر شهید آیت می‌گوید: «در حال حاضر مهم‌ترین مشکل خیابان تعدد دستفروشان است. دستفروشانی که هر روز از صبح تا شب از جلو در ایستگاه مترو و کیوسک روزنامه‌فروشی تا بالای خیابن بساط می‌کنند و از گل طبیعی تا میوه و سبزی و لباس و کیف و کفش و... می‌فروشند.»

این شهروند می‌افزاید: «سد معبر و فروش اجناس در پیاده‌رو، علاوه بر زایل شدن حق کاسبان که مالیات و اجاره مغازه و هزینه آب و برق و... را می‌پردازند، موجب نازیبایی معبر شده است.» «سعید شیری» یکی دیگر از کاسبان خیابان شهید آیت معتقد است علاوه بر سدمعبر دستفروش‌ها، پارک خودروها در پیاده‌رو هم معضل مهمی است که باید رفع شود. او که از طرح خیابان کامل اطلاعی ندارد، می‌گوید: «من و سایر کاسبان اطلاعی از طرح خیابان کامل نداریم اما اگر در این طرح مشکلات این خیابان رفع شود و فضا برای رفت‌وآمد شهروندان باز شود، به سهم خودمان در اجرای بهتر طرح کمک می‌کنیم و امیدواریم زودتر اجرایی شود.» 

  • بخش جنوب خیابان شهید آیت هم کامل می‌شود
حامد میرزابیگی/معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 8

بخش جنوبی خیابان آیت در منطقه 8 شهرداری قرار دارد و به نظر می‌رسد پروژه خیابان کامل در معبر شهید آیت در صورتی تکمیل می‌شود که این طرح در امتداد و بخش جنوبی این خیابان یعنی حد فاصل چهارراه سرسبز تا میدان هفت‌حوض هم اجرایی شود. وضعیت اجرای این طرح را از «حامد میرزابیگی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 8 جویا شدیم.

میرزابیگی می‌گوید: «در منطقه 8 هم خیابان آیت حد فاصل چهارراه سرسبز تا خیابان دماوند به طول 3/2 کیلومتر برای اجرای طرح خیابان کامل انتخاب شده و پس از تأیید معاونت ترافیک شهرداری تهران این پروژه اجرایی می‌شود.» به گفته میرزابیگی در این طرح یک مسیر برای‌ تردد خودروها، یک خط برای‌ تردد اتوبوس تندرو جانمایی شده و بقیه عرض معبر برای پیاده‌رو بهسازی می‌شود.  حدود یک سال پیش قرار بود پروژه پیاده‌راه‌سازی و سنگفرش خیابان آیت در دو مسیر شمال و جنوب به طول 500‌متر انجام ‌شود و در این محور ورودی خودروها مسدود و فقط به خودروهای امدادی و اتوبوس‌های تندرو اجازه‌ تردد داده شود. اما این طرح لغو شده است.» 

کد خبر 579813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha