مدیریت شهری این روزها در شرقی‌ترین نقطه پایتخت، یعنی منطقه ۸ اقدامات مهمی را در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل عمومی در دستور کار دارد.

چرخ ترافیک

 همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده:  این موضوع را می‌توان از برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک این منطقه در سال جاری حدس زد، چون این معاونت اهم برنامه‌های خود را امسال با ۳ رویکرد ایمن سازی، حمل‌ونقل عمومی و توسعه مسیر دوچرخه‌سواری آغاز کرده است. برای آگاهی بیشتر در این زمینه، سراغ «حامد میرزابیگی» معاون حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ رفتیم. او خبرهای تازه‌ای در خصوص توسعه و احیای مسیر دوچرخه‌سواری و امکان استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در منطقه ۸ دارد که شنیدن جزئیات آن خالی از لطف نیست.  

حامد میرزابیگی / معاون حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 8


 معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۸ امسال برنامه‌های متعددی در زمینه تسهیل در تردد شهروندان در دستور کار خود قرار داده است، درباره مهم‌ترین اقدامات ترافیکی منطقه بگویید.  
در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک ۳ هدف ایمن‌سازی معابر، سهولت در حمل‌ونقل عمومی و ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری را دنبال می‌کنیم. با این حال، یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه ترافیک در منطقه ۸، جلوگیری از تصادفاتی است که به دلیل حادثه‌خیز بودن برخی معابر و تقاطع‌ها اتفاق می‌افتد. در حال حاضر مهم‌ترین رویکرد در حوزه ترافیک، ایمن‌سازی معابر و تقاطع‌های حادثه‌خیز است که اقداماتی در این زمینه با همکاری پلیس راهور انجام شده و سعی کرده‌ایم با تشکیل کمیته‌های ایمنی، نقاطی را که مد نظر پلیس راهور است، شناسایی کنیم. طرح‌های مطالعاتی در این زمینه صورت می‌گیرد تا نقاط حادثه‌خیز ایمن‌سازی شود.  
 با توجه به اینکه محور خیابان دماوند به‌عنوان اصلی‌ترین و حادثه‌خیزترین معبر منطقه ۸ شناخته می‌شود، چه اقداماتی ترافیکی در این محور انجام شده است؟  
مهم‌ترین محور ما از لحاظ‌ تردد و حادثه‌خیز بودن، همین محور خیابان دماوند است و همچنین جزو معابر نمونه تهران به لحاظ ایمن‌سازی‌های که باید اتفاق بیفتد است. ما با همکاری پلیس راهور از سر خیابان شاهد تا محدوده خیابان سبلان را که حدود ۷ کیلومتر است و در محدوده منطقه ۸ قرار دارد مورد بررسی قرار داده‌ایم. ۲۵ نقطه را که پلیس راهور بر روی آن تأکید داشت اصلاح هندسی کردیم. به‌عنوان مثال، ایمن‌سازی‌هایی در تقاطع خیابان شاهد، پمپ بنزین خیابان شاهد، مسیر معاینه‌فنی، نبش خیابان پروین، مقابل ساختمان بیمه، تثبیت مسیر تاکسیرانی سه‌راه تهرانپارس، اصلاح هندسی خیابان کیا شمشکی، اصلاح جهت خیابان وحیدیه، بهسازی تقاطع نیروی هوایی، تقاطع خیابان آیت و دماوند و در نهایت جانمایی پل عابرپیاده مقابل کلینیک قدس انجام شده است. در برخی نقاط دیگر نیاز به ایمن‌سازی و اصلاحات هندسی داریم اما در انتظار گرفتن مصوبات از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هستیم.  
 در حال حاضر به غیر از خیابان دماوند، اصلاح هندسی در کدام معابر صورت گرفته است؟  
اصلاح هندسی در تقاطع خیابان شهید مدنی و خیابان جانبازان هم صورت گرفته که ۲ قسمت شمال و جنوب خیابان مدنی را ساماندهی کرده‌ایم. در حال حاضر خودروها با سرعت کمتری وارد خیابان جانبازان یا بالعکس می‌شوند و دورگردهایی که به‌صورت غیرمجاز انجام می‌شد حذف شده است. نقاط دیگری هم نیاز به اصلاحات هندسی دارد. از جمله تقاطع خیابان‌های دماوند و طاهری و دماوند و خیابان ۱۰۹ که مطالعات آنها انجام شده و در حال حاضر وارد بحث کمیته‌های شبکه معابر و اصلاح هندسی شده است که اگر مصوبات آنها را بگیریم، اصلاح هندسی آنها را در برنامه سال جاری داریم.  
 مدتی بحث استفاده از کفپوش‌های کیوبیک در خیابان دماوند مطرح شده بود آیا این طرح اجرایی شده است؟  
ما در خیابان دماوند در چند نقطه باید تغییر روسازی انجام بدهیم. تغییر روسازی از آسفالت به کفپوش‌های کیوبیک در صورت نبود مشکل در این محور در سال جاری صورت می‌گیرد. این کفپوش‌ها در برابر تغییرات آب و هوامقاومت بسیار بالایی دارد و آسیب نمی‌بیند.  
 با توجه به اینکه منطقه ۸ جزونخستین مناطقی بود که بحث ایجاد مسیر دوچرخه در آن مطرح شد، برنامه‌های آینده شما برای توسعه مسیر دوچرخه‌سواری در این معبر چیست؟  
یکی از اقداماتی که در حوزه توسعه مسیر دوچرخه‌سواری انجام دادیم، این بود که سال گذشته در بخشی از خیابان جانبازان، حد فاصل بزرگراه بابایی تا خیابان دردشت مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد کردیم و با توجه برنامه‌های راهبردی شهرداری تهران و تأکید شهردار تهران بر استفاده از دوچرخه، قرار است این مسیر دوچرخه‌سواری را ادامه بدهیم. برنامه امسال ما برای ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری ۱۰ کیلومتر است اما با توجه به محدودیت‌ها و اعتبارات امکان دارد که توسعه مسیر به این میزان نرسد اما باید گفت حداقل ۵/۳ کیلومتر از مسیر دوچرخه‌سواری امسال ایجاد خواهد شد.  

 ادامه مسیرهای دوچرخه‌سواری در چه مسیرهایی خواهد بود؟  
ما مصوبات فاز یک دوچرخه‌سواری را گرفته‌ایم و با توجه به اینکه مخارج افزایش یافته است، در صورتی‌که اعتبارت لازم برای ادامه مسیر دوچرخه‌سواری فراهم شود ما تا ۱۰ کیلومتر ظرفیت ادامه این مسیر را داریم. اما ۵/۳ کیلومتر به‌صورت قطعی توسعه پیدا می‌کند و از طرفی اگر ۵/۳ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری ادامه یابد ما شاهد ادامه مسیر از خیابان دردشت تا میدان هفت‌حوض، رینگ اطراف میدان هفت‌حوض و احیای مسیر در خیابان شهید آیت، حد فاصل میدان هفت‌حوض تا چهارراه تلفن خانه و احیای مسیر در خیابان ۴۶ متری یا شهید ثانی، حد فاصل میدان شقایق تا انتهای آنکه به ایستگاه مترو فدک می‌رسد خواهیم بود. مسیر دوچرخه‌سواری در مکان‌های ذکر شده حتماً در سال جاری احیا خواهد شد اما اگر اعتبار بیشتری داشته باشیم و یا از طریق سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران حمایت شویم حتماً در این زمینه توسعه بیشتری را شاهد خواهیم بود.  
 درخصوص مسقف‌سازی پایانه‌های حمل‌ونقل در منطقه چه برنامه‌ای دارید؟  
ما ۷ پایانه حمل‌ونقل در منطقه ۸ داریم که ۴ پایانه اتوبوسرانی و ۲ پایانه تاکسیرانی تاکنون مسقف شده‌اند و در سال گذشته پایانه تاکسیرانی سه‌راه تهرانپارس هم ساماندهی و احیا شد و در حال حاضر طرح مسقف‌سازی آن را هم تهیه کرده‌ایم و برای کمیته معماری سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران فرستاده‌ایم که اگر این طرح مصوب شود، مسقف‌سازی پایانه تاکسیرانی تهرانپارس را هم در سال جاری انجام خواهیم داد.  
 با توجه به استقبال شهروندان از پل‌های عابر مکانیزه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟  
ما در منطقه، ۲۶ پل عابر معمولی و ۶ پل عابر مکانیزه داریم. فارغ از هزینه مکانیزه کردن پل‌ها، برای اینکه پل عابری مکانیزه شود باید پاسخگوی برخی از معیارها باشد. به‌عنوان مثال، حجم‌ تردد گذری و تعداد مسافری که در ۴ ساعت اوج ترافیک از روی این پل‌ها تردد می‌کنند، به‌عنوان یکی از معیارها در نظر گرفته می‌شود که بعد به مرحله مصوبه و در نهایت به تأمین اعتبارات می‌رسد و مراحل مکانیزه شدن را طی می‌کند. اما در صورتی‌که شهروندان با پل عابری مواجه شوند که استانداردهای لازم را داشته باشد می‌توانند تقاضای مکانیزه شدن پل را مطرح کنند تا بررسی‌های لازم را انجام دهیم.  
 برای ترافیک خیابان گلشن دوست چه برنامه‌ای دارید؟  
اینکه ترافیک را محدود به یک منطقه یا یک خیابان بدانیم توجیه منطقی نیست. ترافیک خیابان گلشن دوست به دلیل تقاطع گلشن دوست در خیابان دماوند است که این تقاطع در واقع بیش از حد بزرگ و وسیع است و پهنا ی آن بسیار زیاد است و به دلیل بازوهای ارتباطی نمی‌توان آن را جمع‌آوری کرد و به همین دلیل به لحاظ تخلیه خودرو کمی زمان می‌برد و در نهایت این ترافیک به خیابان گلشن دوست پس می‌زند. از طرفی رفتارهای نادرست ترافیکی شهروندان عامل ایجاد برخی گره‌های ترافیکی است که در این زمینه نیاز به اصلاح رفتار و فرهنگ ترافیکی داریم.

  • اجرای روکش «اپوکسی» در پل‌های عابرپیاده

یکی از اقدامات اخیر شهرداری منطقه ۸ ایمن‌سازی پل‌های عابرپیاده است. «مهناز استقامتی» شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه روکش‌های پل‌های عابرپیاده به مرور زمان و بر اثر عوامل محیطی از جمله آب و هوا، حرارت و نور خورشید از بین می‌رود، این موضوع مشکلاتی را برای عابران پیاده هنگام‌ تردد ایجاد می‌کند از همین رو با هدف ایجاد فضای ایمن و تردد آسان به‌ویژه برای سالمندان پل‌های عابرپیاده‌روکش اپوکسی شدند که در مقایسه با روکش‌های معمولی مزایای بیشتری دارند.» استقامتی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر روکش اپوکسی در چند پل عابرپیاده از جمله میدان نبوت، پل عابر مقابل باشگاه دیهیم و پل عابر مقابل کلینیک قدس در خیابان دماوند اجرا شده است.»

  • تغییر در دیدگاه ایجاد پارکینگ

منطقه ۸ یکی از مناطقی است که با کمبود پارکینگ طبقاتی و مکانیزه روبه‌رو است و برای جبران این ظرفیت، قرار است پارکینگ طبقاتی شهید مدنی که در مراحل پایانی ساخت است، در شهریور ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد. «حامد میرزابیگی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «دیدگاه ایجاد پارکینگ باید تغییر کند. وقتی ما پارکینگ و فضای پارک بیشتری را ایجاد می‌کنیم در واقع میزان عرضه را بالا می‌بریم‌ و در نهایت تقاضا هم در این زمینه بیشتر خواهد شد. در واقع ما شهروند را ترغیب به استفاده از خودرو شخصی و امکاناتی را هم برایش فراهم می‌کنیم. در صورتی‌که ایجاد پارکینگ بنا به ضرورت در برخی نقاط باید صورت بگیرد از جمله پارکینگ شهید مدنی که در مجاور آن بازار میوه وتره‌بار و روبه‌روی آن مجموعه ورزشی دیهیم و نزدیک آن ایستگاه مترو قرار دارد که نیاز به پارکینگ در این مکان حس می‌شود.» میرزابیگی می‌افزاید: «ما نباید در هر نقطه‌ای پارکینگ ایجاد کنیم بلکه باید شهروندان را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی و استفاده از دوچرخه تشویق کنیم. در واقع در سفرهایی با مسافت کوتاه تسهیلات را به سمت دوچرخه‌سواری ببریم و در سفرهای بلندمدت امکاناتی از جمله تاکسی و اتوبوس و مترو فراهم شود.»

  • سفرهای ترکیبی جایگزین استفاده از خودرو شخصی

تغییر سبک سفرهای درون‌شهری موضوعی است که دیر یا زود باید مد نظر شهروندان قرار بگیرد با توجه به ترافیک فعلی شهر تهران و تولید خودرو در سطح انبوه ما همواره شاهد ترافیک‌های طولانی هستیم. میرزابیگی معتقد است که شهروندان باید در زمینه نوع حمل‌ونقل انتخابی برای سفرهای درون‌شهری و کوتاه‌مدت تجدید نظر کنند و می‌گوید: «روز به روز در شهر تهران شاهد افزایش تولید خودرو هستیم بدون اینکه خودرویی از رده خارج شود. بنابراین ما باید سبک سفرهای شهروندان را تغییر داده و برای کوچک‌ترین خرید از خودرو شخصی استفاده نکنیم و سعی کنیم مایحتاج روزانه خود را در منطقه و محله خود تأمین کنیم. استفاده از دوچرخه و مترو می‌تواند گزینه خوبی باشد و در واقع با سفرهای ترکیبی می‌توان از ایجاد ترافیک‌های طولانی مدت، استهلاک خودرو و هزینه سوخت جلوگیری کرد و این سفرها را جایگزین استفاده از خودرو شخصی کرد.»

  • منطقه ۸ قابلیت استفاده از دوچرخه را دارد

با تلاش‌های مدیریت شهری در زمینه ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه اما همچنان در برخی مناطق زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری فراهم نیست. با این حال و خوشبختانه شهروندان در منطقه ۸ قابلیت استفاده از دوچرخه را دارند. میرزابیگی می‌گوید: «منطقه ۸ جزو معدود مناطقی است که شیب شمالی و جنوبی و شیب شرقی و غربی آن زیر ۳‌درصد است و این بهترین فضا برای دوچرخه‌سواری است و به لحاظ ساختار شهری به گونه‌ای است که مایحتاچ اولیه زندگی را می‌توان در خود این منطقه تأمین کرد. این درحالی است که شاید در غرب پایتخت دسترسی به مراکز خرید کمی دشوارتر باشد.» او با اشاره به امکان استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در منطقه ۸ می‌افزاید: «شهردار منطقه پیگیر فراهم کردن دوچرخه‌های اشتراکی نسل چهارم برای شهروندان منطقه ۸ است که از طریق نرم‌افزار می‌توان در نزدیک‌ترین نقطه ممکن، امکان دسترسی به دوچرخه را فراهم کرد و در واقع تغییرات مثبتی در این زمینه رخ خواهد داد.»

  1. ۷ کیلومتر از محور خیابان دماوند در منطقه ۸ واقع شده است.
  2. ۲۵ نقطه در خیابان دماوند ایمن‌سازی شده و اصلاحات ترافیکی در آن صورت گرفته است.
  3. ۲۶ پل عابرپیاده معمولی در منطقه وجود دارد که از این تعداد اخیراً یک پل عابرپیاده در خیابان دماوند و مقابل کلینیک قدس جانمایی شده است.
  4. ۷ پایانه حمل‌ونقل عمومی مسقف در منطقه ۸ وجود دارد که در سال جاری پایانه تاکسیرانی سه‌راه تهرانپارس هم مسقف می‌شود.
  5. ۳ پل عابرپیاده در منطقه ۸ به روکش اپوکسی مجهز شدند.
  6. ۶ کیلومتر خط‌کشی محوری در خیابان گلشن دوست حد فاصل بزرگراه امام علی(ع) تا میدان امام رضا(ع) صورت گرفته است.
  7. ۴ کیلومتر خط‌کشی محوری در خیابان کرمان
  8. ۲ کیلومتر خط‌کشی محوری در خیابان جانبازان غربی از میدان نوبت تا خیابان بختیاری
  9. ۲ کیلومتر خط‌کشی محوری در خیابان رحیمی
کد خبر 532507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha