همشهری آنلاین: در اعتراض به نمایش فیلم توهین آمیز و ضد اسلامی ساخته شده در هلند سفیر این کشور در تهران و نیز کاردار اسلوونی که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد به وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی فراخونده شدند.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، رادنیک فان فولنهافن سفیر هلند در تهران را روز یکشنبه یازدهم فروردین به این وزارتخانه فراخواند و مراتب اعتراض شدید کشورمان را نسبت به نمایش فیلم توهین آمیز و ضد اسلامی ساخته شده در آن کشور به وی ابلاغ کرد. 
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیرکل اروپای وزارت امورخارجه با محکوم کردن تلاش‌های موهن و سخیف نماینده وابسته به محافل صهیونیستی و طرفدار اسرائیل مجلس نمایندگان هلند، از سفیر آن کشور خواست تا دولت و مجلس هلند ضمن احترام به مقدسات و اعتقادات مسلمانان و حفظ حقوق اقلیت 53 میلیونی مسلمانان مقیم اروپا ازجمله یک میلیون مسلمان مقیم هلند، مانع از تداوم اقدامات توهین آمیز و تحریک کننده این گونه افراد فتنه انگیز شده و روند گفتگوی بین فرهنگ‌ها و ادیان را تشویق نماید.

مدیرکل اروپای وزارت امورخارجه خواستار برخورد قانونی با توهین کنندگان به مقدسات دینی شد و تدوین و تنظیم ساز و کارهای حقوقی و قضایی جهت مجازات و تنبیه متعرضین به ارزش ها و مقدسات دینی را ضروری دانست و از دولت و مجلس هلند خواست تا به محکومیت صرف این گونه تعرضات و حرکات ناشایست بسنده ننموده و برخورد قانونی با رفتارهای غیرمتمدنانه و سخیف نماینده راست افراطی مجلس آن کشور را در دستور کار خود قرار دهند.

سفیر هلند در این دیدار ضمن تشریح مواضع دولت و پارلمان هلند در محکومیت اقدام نماینده افراطی مجلس آن کشور، فاصله گرفتن مقامات سیاسی، حزبی و پارلمانی هلند از مواضع و اقدامات وی و احترام ملت و دولت هلند به اسلام و قرآن را یادآور شد و افزود: مراتب اعتراض و خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به اطلاع دولت متبوع خویش خواهد رساند.

احضار کاردار اسلوونی به وزارت خارجه

همچنین آقای ماتیاژ پوتس کاردار اسلوونی در تهران که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، روز یکشنبه یازدهم فرودین ازطرف مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی وزارت امورخارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به ساخت و نمایش فیلم توهین آمیز و ضد اسلامی نماینده مجلس هلند به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپایی به وی ابلاغ شد.
  
 
به گزارش واحد مرکزی خبرمدیرکل اروپای مرکزی و شمالی با محکوم کردن این گونه اقدامات توهین آمیز و سخیف که برخلاف منافع مشترک جهان اسلام و مسیحیت و نیز مسلمانان و کشورهای اروپایی صورت می گیرد، خواستار احترام عملی کشورهای اروپایی به مقدسات مذهبی و دینی جامعه بشری شد.

وی همچنین این رفتار مطرود را در تعارض بنیادی با اصول آزادی بیان و ارزش های جامعه بشری و روح احترام به مذاهب و باورها و عقاید انسان ها دانست و خواستار مداخله فوری و اقدام سریع رئیس دوره ای اتحادیه اروپایی برای پایان دادن به نمایش این گونه فیلم ها شد.

مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی همچنین با اعلام اینکه اتحادیه اروپایی و دولت اسلوونی سال 2008 را سال گفتگوی بین فرهنگ‌ها نامیده‌اند، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان جهان انتظار دارند که کشورهای عضو اتحادیه اقدامات عملی خود را در جهت ارتقای درک متقابل و احترام به ارزش های دینی و مذهبی جوامع مختلف به کار گیرند و برای رفع چالش ها و اختلافات گام های اساسی بردارند.

کاردار اسلوونی نیز با اشاره به جایگاه و موقعیت مسلمانان در کشورش و شناخت عمیق از آرمان های مسلمانان به لحاظ همجواری با آنان در منطقه جنوب شرق اروپا و انتشار بیانیه ریاست و نشست وزرای امورخارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی در این خصوص اعلام داشت: مراتب اعتراض و خواسته های جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به اطلاع دولت متبوع خود به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپایی خواهد رساند

کد خبر 47314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز