همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه یکشنبه 28 بهمن در میان خبرنگاران حاضر شد و در مورد موضوعات مختلف داخلی و خارجی صحبت کرد.

به گزارش مهر سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از ظهر یکشنبه 28 بهمن در آغاز  نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله توسلی ایشان را از یاران مبارز و صدیق امام راحل بر شمرد و گفت: جا دارد درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری، خانواده آن بزرگوار و دوستان و بازماندگانش تسلیت عرض کرده و غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال برای ایشان مسئلت نماییم.

مذاکرات فنی ایران و عراق 30 بهمن

وی از برگزاری اجلاس مشترک مرزی ایران و عراق در روزهای 30 بهمن تا یک اسفند خبر داد و گفت: به منظور فراهم شدن مقدمات لازم جهت فعال سازی مجدد ترتیبات فنی و اجرایی مندرج در تفاهم نامه مرز دولتی 13 ژوئن 1975 و  پروتکل‌های زمینه و موافقتنامه‌های تکمیلی این گفتگوها انجام خواهد شد.

حسینی گفتگو پیرامون اجرای دفتر مشترک هماهنگی‌ها و همچنین بررسی مقررات کشتیرانی در اروند رود را از دیگر موارد مذاکرات هیئتهای ایرانی و عراقی در این اجلاس عنوان کرد و ادامه داد: این اجلاس در تاریخ مذکور با حضور معاونین وزرای خارجه دو کشور در تهران برگزار خواهد شد.

سفر حاکم دبی به تهران
سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش سفر شیخ محمد بن راشد، نایب رئیس امارات و حاکم دبی به تهران را تایید کرد و گفت: این سفر فردا انجام می شود و در جریان آن دیدار و مذاکراتی با دکتر احمدی نژاد و معاون اول رئیس جمهور ایران انجام خواهد شد.

وی همچنین انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه حاکم دبی در جریان سفرش به تهران در خصوص نگرانی های کشورهای حاشیه خلیج فارس از فعالیت های هسته ای ایران با مقامات کشورمان گفتگو خواهد کرد را صحیح ندانست و گفت: در این سفر که وزیر خارجه آن کشور نیز این مقام اماراتی را همراهی می کند گفتگوهایی در خصوص مسائل اقتصادی، سرمایه گذاری، انتقال برق، صدور گاز و راهکارهای افزایش حجم مبادلات دو کشور صورت خواهد گرفت.

حسینی همچنین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا سفر نایب رئیس امارات به کشورمان با حضور اخیر دکتر ولایتی در آن کشور ارتباط دارد؟ گفت: سفر آقای ولایتی به امارات، سفری غیر رسمی بود اما به خاطر معروفیت شخصیت وی و ارتباطاتی که در زمان مسئولیتشان در وزارت خارجه داشته اند مقامات اماراتی برای دیدار با آقای ولایتی از وی دعوت کردند که در این خصوص ملاقات هایی انجام شد اما تصمیم برای انجام این سفر پیش از حضور دکتر ولایتی در امارات اتخاذ شده بود.

وی در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا ایران در جریان سفر حاکم دبی به تهران در خصوص ادعای امارات درباره جزایر سه گانه نیز گفتگو خواهد کرد، اظهار داشت: همانگونه که بارها تاکید کرده ایم در خصوص سوء تفاهمی که درباره ابوموسی وجود دارد آماده گفتگو با برادران اماراتی خود هستیم و از فرصت‌هایی که در این خصوص فراهم شود نیز استقبال می نماییم.

علل فنی و تعویق گفتگو با آمریکا
حسینی با تایید تعویق زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آمریکا پیرامون مسائل امنیتی در عراق علت این تعویق را مسائل فنی عنوان کرد و هر گونه ارتباط این موضوع با تحولات دیگر را منتفی دانست.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه منظور از مسائل فنی که موجب تعویق این گفتگوها شده، چیست؟ گفت: توجه داشته باشید که ما هیچگاه در خصوص دور آتی گفتگوها زمانی مشخص نکرده ایم که این زمان به تعویق بیفتد و بعد بخواهیم علت آن را اعلام کنیم؛ آنچه در این خصوص مطرح شده بررسی پاسخ ها و درخواست های رسمی طرف عراقی و آمریکایی بوده که پس از آن درباره برگزاری دور بعد گفتگوها به جمع بندی رسیدیم.

خبرنگاری در واکنش به این سخن حسینی، گفت: برخلاف آنچه شما می گویید وزیر امور خارجه هفته گذشته اعلام کرد که مذاکرات ایران و آمریکا اوایل هفته آینده برگزار می شود که سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: من مورد اخیر را نفی نکردم و همانگونه که گفتم علت تعویق آن مسائل فنی بوده است.

وی در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا علت تعویق مذاکرات ایران و آمریکا آن بوده که این گفتگوها پس از سفر احمدی نژاد به عراق انجام شود؟ گفت: من ارتباطی بین این دو موضوع نمی بینم.

سفر احمدی نژاد به عراق
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص زمان سفر دکتر احمدی نژاد به عراق، گفت: این سفر انشاء الله در اسفند ماه انجام می شود و هیئت های ایرانی و عراقی در حال گفتگو برای فراهم کردن مقدمات لازم هستند و در موعد مقرر و مقتضی زمان دقیق انجام این سفر را اعلام خواهیم کرد.

سخن شیخ عطار به معنای اعلام آمادگی بود
خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی سئوال کرد در حالیکه قائم مقام وزیر خارجه از تشکیل هیئتی متشکل از کارشناسان ایران و سوریه برای بررسی در خصوص ترور عماد مغنیه خبر داده بود، گویا مسئولان سوری این موضوع را تایید نکرده اند که حسینی در پاسخ یادآور شد: طبیعی است که مسئولان سوری در این خصوص مسائل مربوط به ترور عماد مغنیه را پیگیری خواهند کرد اما آنچه که آقای شیخ عطار مطرح کرده بود اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مساعدت و کمک به طرف سوری بوده است.

تناقض مواضع مقامات آمریکایی
وی همچنین مواضع ضد ایرانی ساترفیلد را در تناقض با اظهارات هفته گذشته دو تن از فرماندهان نیروهای نظامی آمریکا در عراق دانست و بر نقش سازنده کشورمان در خصوص مسائل مربوط به عراق تاکید کرد.

فشارهای سیاسی بر روند فنی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال یک خبرنگار ، در خصوص ادعاهای جدید مقامات آمریکایی درباره فعالیت های هسته ای ایران که در آستانه انتشار گزارش جدید البرادعی از این فعالیت ها مطرح شده، اظهار داشت: معمولا هنگامی که همکاری‌های آژانس و جمهوری اسلامی ایران نتایجی در بر دارد و عموما در آستانه انتشار گزارش آقای البرادعی چنین ادعاهایی به منظور اعمال فشار سیاسی و روند فنی و حقوقی آژانس مطرح می شود.

حسینی افزود: آمریکایی ها آنچه را که در این خصوص در دست دارند می توانسته اند و میی‌توانند به آژانس ارائه دهند اما آژانس به طور طبیعی بررسی های فنی خود را درباره فعالیت های ایران انجام خواهد داد.

نسل جدید سانتریفیوژها در نطنز؟
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی دیگر، ادعای رسانه های غربی در خصوص آغاز به کار نسل جدید سانتریفیوژهای غنی سازی در تاسیسات نطنز را رد نکرد و گفت: در خصوص این سانتریفیوژها آژانس اطلاعاتی را از ما خواسته بود که در اختیار این نهاد بین المللی  قرار دادیم.

وی تصریح کرد: تمام فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب ان پی تی و زیر نظر آژانس انجام می شود و طبعا آنچه که ضروری باشد در گزارش آقای البرادعی مطرح خواهد شد.

آمریکا از همه بهتر می داند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما معتقدیم آمریکایی ها بهتر از هر کشور و طرف دیگری می داند که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران مسالمت آمیز بوده و از ابتدا هم هیچ انحرافی نداشته است.

حسینی تاکید کرد: ما معتقدیم اگر آمریکایی‌ها سند و مدرکی در این خصوص می داشتند بدون لحظه ای تامل آن را در اختیار آژانس و دیگران قرار داده و از این طریق فضای مسمومی را ایجاد می کردند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ایران به صورت نهایی تمام سئوالات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ایش را پاسخ داده است، گفت: ما همکاری هایمان را در چارچوب مدالیته انجام می‌دهیم و نتایج این همکاری ها را در گزارش البرادعی مشاهده خواهیم کرد.

درباره گزارش البرادعی گمانه زنی نمی کنیم
خبرنگار دیگری از حسینی پرسید با توجه به سخنان شما گویا گزارش آتی البرادعی از فعالیت های هسته ای ایران مثبت خواهد بود، که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ یادآور شد: ما هیچ وقت درباره گزارش البرادعی گمانه زنی نکرده ایم اما روال آژانس همواره به این شکل بوده که پس از بررسی مسائل به جمع بندی و اعلام نظر خویش می پرداخته است.

وی ادامه داد: به هر حال معتقدیم پیش از انتشار این گزارش نباید به گمانه زنی پرداخت و ما آنچه را که بر اساس ان پی تی بر عهده داریم را انجام خواهیم داد.

هیچ گفتگوی مستقیمی با آمریکا نداشته ایم
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر گفتگوی رو در روی مقامات ایرانی و آمریکایی در پاریس با محوریت مسائل اقتصادی و بحث پولشویی، اظهار داشت: این جلسه و گروهی که در آن نشست تشکیل جلسه دادند به موضوع پولشویی پرداخته بودند و نهادی که این نشست در آن برگزار شد، یک نهادی بین المللی بوده که کشورهای مختلف از جمله آمریکا در آن حضور دارند و لذا هیچگونه گفتگوی مستقیمی در این خصوص انجام نشده و هر چه که بوده در چارچوب همین اجلاس صورت گرفته است.

حسینی با اشاره به اقدامات سازنده کشورمان در مقابله با پولشویی افزود: ما گامهای مهمی در این خصوص برداشته ایم و مطالبی که در این چارچوب علیه ایران مطرح شده نیز صرفا ادعاهایی بی پایه و اساس است که مرتبا از سوی آمریکا علیه ایران مطرح می شود.

تحرکات نظامی حزب الله لبنان
وی در واکنش به تحرکات اخیر حزب الله لبنان در جابجایی برخی از نیروهای نظامی اش نیز گفت: تلاش ها و یا تصمیماتی که یک گروه لبنانی می گیرد و بر اساس آن برای مقابله با اشغالگری ها اقدام می کند کاملا طبیعی است.

حسینی تاکید کرد: آنچه که به مسائل لبنان مربوط می شود همانگونه که بارها اعلام کرده ایم لزوم دستیابی به تفاهمی سیاسی بین تمام گروه های لبنانی بوده و در همین چارچوب نیز معتقدیم دخالت های خارجی وضعیت را در این کشور نامساعدتر خواهد کرد.

دولت های غربی تدابیر ویژه اتخاذ کنند
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به اهانت برخی از نشریات اروپایی به ساحت پیامبر اکرم (ص) و پخش تصاویر موهن از شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا، اظهار داشت: ما معتقدیم دولت های غربی باید برای مقابله با افرادی که اهانت به مقدسات اسلامی  سایر ادیان را مورد توجه قرار داده اند تلاش و تدابیری ویژه به کار بسته و در این زمینه اقدام نماید.

وی اقدامات صورت گرفته در چند کشور غربی برای مقابله با این روند اهانت آمیز را ناکافی دانست و ادامه داد: متاسفانه برخی کشورهای غربی نیز اقدامات این منحرفان را تشویق کرده اند ولی به هر حال ما معتقدیم تمام نهادهای فعال و کشورهای اسلامی باید تلاش های منسجمی را در قبال اقدامات این کشورها انجام دهند و از این کشورها به صورت جدی بخواهند تا تصمیمات لازم را هر چه سریعتر اتخاذ کنند.

نقض حقوق مسلمانان در انگلیس
حسینی همچنین در خصوص اعتراض 20 سازمان اسلامی انگلیس به نقض حقوقشان، گفت: ما در خصوص نقض حقوق اقلیت های دینی و مسلمانان در کشورهای غربی بارها تاکید کرده ایم که بهتر است این کشورها به جای پرداختن به مسائل دیگر و دخالت در امور دیگران به اصلاح سیاست های نادرست خود در این زمینه بپردازند.

تروریسم دولتی اسرائیل مایه تاسف است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ابراز تاسف از بی توجهی مجامع بین المللی نسبت به تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی، گفت: مسئول اصلی ترور بزرگانی چون عماد مغنیه، تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی بوده که با برنامه ریزی کامل انجام می شود.

حسینی افزود: متاسفانه ما شاهدیم که این نوع تروریسم از پیش اعلام می شود و حتی بر روی آن مانور تبلیغاتی هم می دهند و این در حالی است که برخی کشورهای غربی نیز از این روند حمایت می کنند و برخی دیگر با سکوت خود موجبات تشویق رژیم صهیونیستی را فراهم می آورند.

وی در ادامه بر لزوم تحرک کشورها و نهادهای بین المللی برای شکل گیری تلاشی جدی جهت توقف تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

اختلاف بین اعضای ناتو
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ناکامی نیروهای ناتو در خاورمیانه به عدم تحقق هیچ یک از اهداف آنها در منطقه، گفت: نیروهای ناتو خودشان هم معتقدند که دستاوردی نداشته اند و این موضوع به گسترش بی اعتمادی بین آنها منجر شده و لذا اختلافاتی نیز در خصوص اعزام نیروی بیشتر به خاورمیانه بین آنها مشهود است.

آیا سفر هیات پارمانی دانمارک به ایران لغو شد؟
از حسینی سئوال شد گفته می شود که سفر هیئت پارلمانی دانمارک به ایران به واسطه درخواست مقامات کشورمان جهت عذرخواهی آنها به دلیل اهانت به مقدسات اسلامی، لغو شده که وی پاسخ به این سئوال را به مجلس شورای اسلامی واگذار کرد و گفت: مجلس درباره لغو، تعویق یا علل این قبیل مسائل در خصوص این سفر تصمیم گیری می کند.

تداوئم رایزنی ها درباره غزه
سخنگوی وزارت خارجه همچنین از تداوم رایزنی های ایران با کشورهای منطقه و دولت های اسلامی جهت یافتن راهکاری برای شکستن محاصره غزه خبر داد و بر لزوم تلاش منسجم تر و فعالانه تر این کشورها برای تحقق شکست محاصره غزه تاکید کرد.

خبر کامرسانت قابل اعتماد نیست
حسینی همچنین در واکنش به اخبار منتشر شده در مطبوعات روسیه مبنی بر ابراز نگرانی شدید عربستان از همکاری هسته ای تهران و مسکو، گفت: این خبری که منتشر شده قابل اعتماد نیست و بر اساس واقعیات موجود در همکاری های ایران و عربستان و تهران و مسکو نمی تواند صحت داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: ما و تمام کشورهای منطقه بر لزوم پیگیری سیاست همگرایی در تمام ابعاد تاکید داریم و ایران و عربستان نیز همکاری های نزدیکی با یکدیگر داشته و مناسبات ما همواره رو به رشد بوده است و از سوی دیگر به گفته مقامات روسیه مبنی بر اینکه رایزنی هایشان با کشورهای منطقه علیه کشور دیگری نیست اعتماد داریم.

حقوق اقلیت ها در بالکان مورد توجه قرار گیرد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آخرین تحولات بالکان و موضوع استقلال کوزوو، نیز با اشاره به تداوم اختلافات در این خصوص اظهار داشت: ما بر اهمیت ثبات و آرامش در منطقه بالکان تاکید داریم و معتقدیم حقوق اقلیت ها باید مورد توجه قرار گیرد و پاسخگویی به خواست و اراده مردم آن منطقه نیز در دستور کار باشد.

حسینی ادامه داد: به هر حال ما جریانات جاری در بالکان را از نزدیک دنبال می کنیم و موضع خود را در قبال آن نیز اعلام خواهیم کرد.

توقیف قایق ایرانی در یمن؟
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص توقیف یک قایق ایرانی در یمن، گفت: این موضوع را باید از مسئولان مرزی و مراجع ذیربط پیگیری کنیم.

تعویق مذاکرات خط لوله صلح
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تایید تعویق گفتگوهایی که قرار بود در خصوص خط لوله صلح بین ایران، پاکستان و هند انجام شود، گفت: این گفتگوها بنا بر درخواست برخی کشورها و توافق جمعی به تعویق افتاد و هنوز زمانی برای آن پیش بینی نشده است.

نگرانی های لاوروف از موشک های ایرانی
حسینی در واکنش به ابراز نگرانی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از فعالیتهای هسته ای ایران و پرتاب کاوشگر سفیر، اظهار داشت: البته بعدا توضیحاتی مبنی بر عدم نگرانی نسبت به این موضوع از سوی مقامات روسی اعلام شد.

وی افزود: آقای پوتین نیز در خصوص آنچه که آمریکایی ها در موضوع سپر دفاع موشکی مطرح کرده بودند اشاره کرد که موشک های جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تهدیدی را متوجه کشورهای دیگر نمی کند.

توصیه به زائران عتبات عالیات
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به فرا رسیدن ایام اربعین حسینی (ع) از عاشقان حضرت اباعبدالله که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند، خواست به هیچ وجه به طور غیر قانونی به عراق سفر نکنند.

حسینی افزود: از هموطنان عزیز درخواست می کنیم حتما از مسیر قانونی و با رعایت تمام موازین موجود و انجام هماهنگی های لازم این سفر را انجام دهند چرا که بر اساس دستور العمل هایی که به آمریکایی های حاضر در عراق داده شده ایرانی های سرگردان در خاک آن کشور دستگیر می شوند و ورود غیر قانونی به خاک عراق نیز 6 سال محکومیت زندان خواهد داشت.

کد خبر 44492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز