همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در روز یکشنبه 14 بهمن به تشریح دیدگاه‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

حسینی در ابتدای سخنانش در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی در خصوص اختلاف نظرهای میان کشورهای 1+5 با اعضای غیر دایم شورای امنیت در تصویب قطعنامه بعدی علیه ایران گفت: اختلاف نظر در دیدگاه‌های 1+5 و سایر اعضای غیر دایم وجود دارد. برخی از کشورهای تندرو همچون گذشته تلاش می‌کنند تا بیانیه‌ای را علیه ایران صادر کنند و همچنان واقعیت موجود در بحث هسته‌‌ای ایران و پیشرفت‌ها در پرتو همکاری‌های ایران و آژانس را نادیده می‌گیرند و بر مسیر غیرمنطقی خود تاکید می‌کنند.

وی گفت: از تمام این کشورها می خواهیم رویکرد واقع بینانه‌ای در خصوص واقعیات موجود فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه آیا مذاکرات ایران و آژانس در خصوص مسایل باقی مانده در چارچوب توافق اخیر دو طرف که طی چهار هفته این مذاکرات انجام شود، ادامه خواهد یافت؟ بدون ارایه هرگونه پاسخ صریحی به این سوال تنها گفت: همکاری‌ها میان ایران و آژانس ادامه دارد.

سید محمدعلی حسینی، در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود هیاتی به سرپرستی دکتر نهاوندیان برای ملاقات با مقامات انگلستان راهی لندن شده‌اند تا درباره پیش نویس قطعنامه احتمالی علیه ایران گفت‌وگو کنند، با تایید انجام این سفر در خصوص هدف این سفر برای مذاکرات در خصوص پیش نویس قطعنامه کشورهای 1+5 گفت: اجازه دهید در این خصوص بررسی کنم.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره واکنش ایران به قطعنامه احتمالی بعدی پرسید پاسخ داد: اگر قطعنامه جدیدی در کار باشد تصمیماتمان را در واکنش به آن به موقع اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص روند همکاری‌های ایران و آژانس در چنین صورتی اظهار داشت: روند همکاری‌های میان ایران و آژانس بر اساس مدالیته خواهد بود و ما به آن متعهد هستیم.

وی تاکید کرد: صدور قطعنامه یک روند نامناسب است که برخی کشورها پیگیری می‌کنند اما ما تلاش داریم که این کشورها بر گزارش‌های آژانس تمرکز کنند و آن را مورد توجه قرار دهند. ما آنچه را که با آژانس به توافق رسیده‌ایم ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در سفر اخیرتان به بحرین اعلام کردید که  به تمام سوالات آژانس پاسخ داده‌اید، آیا این اتفاق تا امروز به طور کامل انجام شده است؟ گفت: روند همکاری‌ها به خوبی انجام می شود و ایران ابهامات آژانس را پاسخ داده است و بخش عمده‌ای از پاسخ‌ها را که از سوی آژانس مورد تایید قرار گرفته رسما اعلام و آنها را مختومه اعلام کرده است.

وی تاکید کرد: وقتی به تمام مسایل پاسخ داده شود اعلام می‌کنیم. آنچه که در بحرین اعلام کردم در خصوص این بود که ایران از ابتدا تاکنون به تمام سوالاتی که آژانس از ایران خواسته پاسخ داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص قطعنامه اخیر پارلمان اروپا درباره فعالیت‌های هسته‌یی ایران و انتخابات مجلس شورای اسلامی در آینده گفت: قطعنامه اخیر پارلمان اروپا نسبت به قطعنامه‌های گذشته از واقع بینی بیشتری برخوردار است و حاوی برخی نکات مثبت است. از جمله اینکه آنها خواستار آن شدند تا برخی کشورهای تندرو برای حل مساله هسته‌ا‌ی ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکره عمل کنند همچنین آنها خواهان پایان دادن این کشورها به لفاظی‌ها علیه ایران شده‌ است.وی ادامه داد: همچنین در این قطعنامه به همکاری مثبت ایران و آژانس اشاره شده است که از بخش‌های مثبت قطعنامه است.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید سولانا برای ملاقات با دکتر جلیلی اعلام آمادگی کرده است آیا در این خصوص پیشرفتی به دست آمده گفت: ما آمادگی خود را برای مذاکره پیرامون طیف وسیعی از موضوعات از جمله چهار محور امنیت، دموکراسی،‌ همکاری‌های اقتصادی، انرژی و سایر مسایل موارد مورد نظر دو طرفین اعلام کرده‌ایم.وی ادامه داد:‌ اگر طرف اروپایی اعلام آمادگی برای مذاکرات کرده است، می‌تواند در این راستا هماهنگی‌های لازم را صورت دهد.

حسینی در پاسخ به این سوال که در ماه‌های اخیر تهران مذاکراتی را در بعد فنی دنبال کرده است و به نظر می‌آید مذاکرات سیاسی بسیار کم رنگ شده است و برخی این را ناشی از تغییر و جابه جایی بد هنگام در تیم مذاکره کننده هسته‌یی می‌دانند گفت: البته این تحلیلی است که من از منبع موثقی آن را نشنیده‌ام؛ اولا هنوز بین کشورهای 1+5 اتفاق نظری حاصل نشده و همچنان نظرات مختلفی بین آنها است و معلوم نیست در مرور زمان صدور قطعنامه‌ای صورت گیرد یا نه.

همچنین در زمینه مسایل فنی و مذاکرات در این خصوص ما معتقدیم اساس فعالیت‌ها و گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران بر این اساس است و هیچ توقف و رکودی به وجود نیامده است و ایران همچون گذشته به طور موفقیت آمیزی این قضیه را دنبال می‌کند و اخباری را که از برخی شخصیت‌های رسمی در دیدارهای مختلف شنیدیم این مساله را تایید می‌کند که به رغم تغییر و جابه جایی هیچ گونه رکودی حاصل نشده و با همان سرعت و شتاب دنبال می شود. در مورد بعد سیاسی مساله هسته‌‌ای ایران باید بگویم که این مساله مبنای حقوقی و فنی ندارد. موضوع هسته‌‌ای ایران یک موضوع حقوقی است و چارچوب آن هم مشخص است اگر دیگران بخواهند رویکرد سیاسی را انتخاب کنند بستگی به آنها دارد در عین حال که ما در این مسیر گام‌های خوبی را برداشته‌ایم و رایزنی‌های را با کشورهای مختلف داشته‌ایم. یکی از نتایج این رایزنی‌ها عدم توفیق کشورهای تندرو در تسریع صدور قطعنامه بعدی بوده است.

حسینی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌آید مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب فنی مذاکرات بر سر تعلیق غنی‌سازی است، نه پاسخ به پرسش‌ها و کشورهای 1+5 و اعضای غیر دایم هرگونه تاخیر در صدور قطعنامه بعدی را در این چارچوب ارزیابی می‌کنند که ایران به هدف تعلیق نزدیک شود گفت: ایران درباره تعلیق مذاکره ای ندارد.

وی در خصوص ابراز تمایل ایران به مذاکره با کشورهای 1+5 در چهار محور فوق الذکر اظهار داشت: ایران در این چهار محور و سایر موضوعات که می‌تواند مورد توافق دو طرف باشد حاضر به گفت‌وگو است و در این چارچوب موضوع هسته‌‌ای هم می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

حسینی بار دیگر در خصوص مذاکرات فنی ایران و آژانس گفت: ما در آن مذاکرات به مبنانی حقوقی، بازرسی‌ها، گزارش‌های آژانس استناد می‌کنیم. ما بر اساس فشارها،‌تهدید و تحریم حاضر به عقب نشینی از حقوق خود بر اساس ان.پی.تی نیستیم.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا  شخصی به نام "گلی عامری"، یک ایرانی تبار در آمریکا، تلاش‌هایی را برای نقض تحریم‌ها علیه ایران انجام داده است؟پاسخ به این سوال را به بررسی‌های بیشتر از طریق نمایندگی ایران در نیویورک موکول کرد.

گفته شده است، این فرد، به دلیل تلاش‌هایش برای نقض تحریم‌های ایران، اخیرا از سوی یک نهاد رسمی دولت آمریکا احضار شده است.

اظهارات حسینی درباره آینده  روابط ایران و مصر

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی به مصر و شرکت در اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی و زمینه این سفر برای ازسرگیری روابط میان دو کشور گفت: سفر در چارچوب برگزاری اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی بود؛ در عین حال تهران و قاهره گفت‌وگوهای دوجانبه را ادامه داده و خواهند داد.

وی در خصوص برخی مسایل مطرح که موانع ازسرگیری روابط دو کشور هستند و طرف مصری بر آنها تاکید می‌کند گفت: مسایل مطرح در همین چارچوب (گفت‌وگوهای دو جانبه) قابل بحث است. در گفت‌وگوهای فعلی مباحث مختلفی مطرح است. همچنین برخی از مباحث در ملاقات‌هایی که میان مقامات دو طرف برگزار شده مطرح شده است.

حسینی تاکید کرد: با توجه به اراده‌ای که برای ازسرگیری روابط میان طرفین وجود دارد مجموعه مسایل با هم قابل حل و فصل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سخنانش در پاسخ به سوال دیگر که مجددا درباره روابط ایران و مصر پرسیده شد گفت: آنچه که در روابط تهران و قاهره مهم است عزم و اراده مسوولان دو کشور است.

وی با اشاره به آنچه در برخی رسانه‌های منطقه ای و به ویژه عرب درباره روابط مجدد ایران و مصر بیان می‌شود اظهار داشت: برخی رسانه‌ها بر اساس دیدگاه های خودشان مسایلی را مطرح می‌کنند که این مسایل در مورد توجه ما قرار نمی‌گیرد در غالب رسانه‌ها و در بین مسوولان کشورهای عربی و در جلسات رسمی و غیررسمی شاهد هستیم که ما را به همکاری با مصر و سایر کشورهای عربی تشویق و ترغیب می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی دیگر که یک از دستورات کاری ایران و مصر مساله گذرگاه رفح بوده است اظهار داشت: در مجموع تلاش های صورت گرفته سعی کردیم راهی برای کمک رسانی و امدادرسانی به مردم غزه فراهم کنیم و گفت وگوهایی را با طرف مصری انجام دادیم که در این خصوص تلاش ها ادامه دارد.

وی به اجلاس جده در این خصوص اشاره کرده و گفت: این اجلاس که از سوی سازمان کنفرانس اسلامی برگزار می‌شود به نحوه امدادرسانی به مردم غزه می‌پردازد و به زودی برگزار خواهد شد.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شاهد سفر دو تن از مشاوران مقام معظم رهبری به مصر "دکتر لاریجانی و حجت السلام ناطق نوری" بوده‌ایم آیا با توجه به سفر حداد عادل به مصر در آینده شاهد مقامات دولتی به این کشور خواهیم بود گفت: جناب آقای ناطق نوری به عنوان پیشنهاد دهنده و بنیانگذار تشکیل اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی به این اجلاس دعوت شده است. همچنین ایشان از مدعوین ثابت در این اجلاس هستند.

سطح و زمان مذاکرات ایران و آمریکا بزودی اعلام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا و عراق با بیان اینکه رایزنی‌ها در این خصوص همچنان ادامه دارد گفت: به زودی سطح و زمان دور چهارم مذاکرات اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر هیات عراقی به ایران در اواخر بهمن برای بررسی قرارداد 1975 الجزایر که مساله لایروبی اروندرود در آن مطرح است گفت: سفر هیات عراقی در تاریخ قبلی اعلام شده انجام خواهد شد و تغییری در آن صورت نگرفته است. در این مذاکرات برخی مسایل مورد بحث و مساله لایروبی اروندرود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هشدار به فرانسه

حسینی در پاسخ به این سوال که موضع ایران در خصوص احضار سفیر کشورمان در پاریس چیست؟ گفت: ما نسبت به این احضار اعتراض داریم آنچه که دکتر احمدی نژاد به آن اشاره کردند برخی واقعیات منطقه‌ای بوده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه فرانسوی‌ها جنایات رژیم صهیونیستی و محدودیت‌ها علیه مردم غزه را نادیده می‌گیرند و بر ادامه این جنایات تاکید دارند و نیز تهدیدات این رژیم علیه سایر کشورها و ایران را نشنیده و نادیده می‌گیرند و می‌گذرند ادامه داد: آنها برای خوشایند رژیم صهیونیستی نسبت به بیان صادقانه یک واقعیت از سوی رییس جمهور یک کشور در منطقه اعتراض می‌کنند.

حسینی گفت: با احضار سفیر فرانسه در تهران اعتراض خود را نسبت به این اقدام منعکس خواهیم ‌کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص موضع گیری‌های مقامات فرانسوی و شخص سارکوزی اظهار داشت: شاهد برخی موضع گیری‌های غیرواقعی از سوی شخص رییس جمهور فرانسه و مسوءلان فرانسوی هستیم. متاسفانه آنها با پیش‌فرض‌های غلط واقعیت‌های موجود هسته‌‌ای ایران را نادیده می‌گیرند که نتیجه این ناهماهنگی مواضع غیر دوستانه، غیر منطقی و غیر واقعی است.

حسینی خطاب به مقامات فرانسوی گفت: رفتار ما در قبال این گونه برخوردها تاکنون خویشتن‌دارانه بوده است اما اگر این رفتارها ادامه یابد در آن تجدید نظر می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ایجاد پایگاه نظامی توسط فرانسه در برخی کشورهای منطقه نیز اظهار داشت: ایران مخالف افزایش فضای نظامی- امنیتی در منطقه است. حضور نیروهای نظامی بیگانه در منطقه نه تنها به ثبات و امنیت منطقه نمی‌کند بلکه از عوامل ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه است و پیچیده‌تر شدن منطقه کمک می‌کند.

آینده روابط ایران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس

حسینی در خصوص توجه کشورهای عضو همکاری خلیج‌فارس به پیشنهادات ارائه شده از سوی رییس جمهوری ایران در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس و پیگیری این پیشنهادات از سوی دکتر احمدی نژاد گفت: پیشنهاد ایران مبتنی بر همکاری‌های منطقه‌ای و قابل اجرا است. بعد از اجلاس دوحه در دستور کار کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس قرار گرفته و برای اجرایی شدن آنها تلاش می‌شود.

وی پیام اخیر پادشاه بحرین به دکتر احمدی نژاد را در پاسخ به پیام رییس جمهور کشورمان دانست که در آن بر پیگیری پیشنهادات در نشست شورا و اجرایی شدن آنها تاکید شده بود. بنابراین پیشنهادات ایران صرفا جنبه ظاهری نداشته است.

حسینی در خصوص برخی ابراز تمایل‌ها از سوی کشورهای عربی منطقه برای همکاری‌های هسته‌یی با کشورهای اروپایی از جمله فرانسه گفت: آنچه دراین مساله به ایران باز می‌گردد اعلام آمادگی برای انتقال فناوری در چارچوب ان.پی.تی و زیر نظر آژانس است. ما با تمایلات این کشورها برای رفتن به سمت انرژی صلح آمیز هسته‌یی مخالفتی نداریم بلکه تشویق هم می‌کنیم تا کشورها با طرفی که مناسب می‌دانند همکاری کنند. اما توانمندی و ظرفیت خود در گسترش استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌یی را ادامه می‌دهیم.

واکنش حسینی به سخنرانی سالانه رییس جمهوری آمریکا

حسینی در خصوص سخنرانی سالانه جورج بوش و اتهاماتی که در بحث هسته‌‌ای ایران و حقوق بشر به کشورمان وارد کرده است اظهار داشت: در این روزها باید شرایط بوش را مورد نظر قرار دهیم و به نوعی درک کنیم. به هر حال در پایان هشت سال بوش باید گزارشی را به افکار عمومی آمریکا ارایه کند. در حالی که شاهد هستیم او در سیاست‌های منطقه‌‌ای خود، شکست خورده است؛ این مساله را مسوءلان آمریکایی بارها خود نیز اذعان کره‌اند. آنها با شعار دموکراسی و بر مبنای اطلاعات دروغین و فریبکارانه و عراق حمله کرده‌اند که حاصل آن بیش از 600 هزار کشته و میلیون‌ها آواره عراقی بود و وضعیت در نقاط دیگر لبنان، فلسطین و افغانستان از این بهتر نیست.

وی با اشاره به برخی اتهامات بوش به ایران اظهار داشت: برخی اتهامات تکراری و کسل کننده از سوی بوش بار دیگر مطرح شد. اما این را همه می‌دانند که اینها تاثیری بر افکار عمومی کشورش ندارد.

وی در خصوص نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تغییر سیاست‌ها در این کشور در سطح منطقه و بین‌الملل و با توجه به اینکه در اظهارات تمامی کاندیداهای مطرح برای ریاست جمهور آینده آمریکا موضوع ایران از موضوعات مهم است،‌ گفت: در صحبت‌های تمامی کاندیداها از هر دو حزب، حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بر مسایل ایران تاکید می‌شود. اما آنچه ما در نظر می‌گیریم عملکرد هر یک از کاندیداها است. در عین حال که ما سیاست خود را بر اساس شعارهای انتخاباتی دیگران تنظیم نمی‌کنیم بلکه بر اساس موقعیت‌های موجود می‌بینیم.  

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش وینوگراد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گزارش وینوگراد اظهار داشت: گزارش ابتدایی این کمیته نیز بر شکست اسراییل در جنگ 33 روزه تاکید کرده و تصویب شده بود که رژیم صهیونیستی در عرصه سیاسی و نظامی دستاوردی نداشته است. همچنین بر پیروزی نیروهای مقاومت لبنان اشاره کرده است و در حال حاضر دولت رژیم صهیونیستی تحت فشار برای استعفا است.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مقالات روزنامه‌های داخلی آمده بود که کشورهای اسلامی می‌توانند در قبال جنایات رژیم صهیونیستی به این رژیم حمله کنند سیاست ایران در تمایلات خارجی تاکنون دفاعی بوده است دیدگاه شما چیست؟ اظهار داشت: بارها گفته‌ایم سیاست جمهوری اسلامی ایران تهاجم به هیچ کشوری نیست و اساس تمام سیاست‌ها و دکترین‌ها دکترین دفاعی است.

اظهارات حسینی درباره سفر هیات رسانه‌ای ایران به بحرین

حسینی با اشاره به سفر هیات رسانه‌ای ایران به بحرین درهفته گذشته خاطر نشان کرد: اعزام این هیات در پاسخ به سفر هیات بحرینی متشکل از مسوولان و رسانه‌های مختلف بحرینی بود. همچنین در این سفر با نخست وزیر، وزیر خارجه و وزیر اطلاع رسانی و نیز رییس کمیسیون سیاست خارجه بحرین دیدار و گفت‌وگو داشتم. همچنین هیات رسانه‌ای همراه از چهار رسانه‌ بحرینی بازدید کردم که در این راستا طرفین اعلام آمادگی کردند تا همکاری‌های رسانه‌ای داشته باشند همچنین برای تشکیل انجمن دوستی خبرنگاری بین دو کشور اعلام آمادگی شد.

سیاست خارجی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید فکر می‌کنید چه تغییری بعد از انقلاب اسلامی در سیاست خارجی ایران رخ داده است گفت: در عرصه سیاست خارجی آزادی و استقلال و مبارزه با سلطه‌طلبی و خوداتکایی در تصمیمات دیده می شود. همچنین در تمام سیاست‌های به کار گرفته منافع ملی، قانون اساسی و فرمایشات امام خمینی (ره) مورد توجه بوده است.حسینی گفت: دست استکبار از این عرصه کاملا قطع شده و تصمیمات مستقل اتخاذ می‌شود.

کد خبر 43349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز