همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنها در خصوص قطع صدور بنزین به ایران از سوی یک شرکت هندی، سفر البرادعی و ادعاهای اخیر آمریکا علیه ایران پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی حسینی، در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران تاکید کرد که آمریکا و اسراییل مخالف منافع ملت فلسطین هستند.

 امیدواریم مشکل قطع صدور گاز ترکمنستان حل شود
حسینی درپاسخ به سوالی درخصوص قطع صدور گاز ترکمنستان به ایران، گفت: ما در مورد دریافت گاز با ترکمنستان قرارداد ‪ ۲۵‬ساله داریم و آنچه موجب قطع گاز شده ، مسئله فنی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال گفت ، مباحثی که‌در خصوص قیمت گاز مطرح می‌شود، قابل بررسی و مذاکره است.

وی با اشاره به مذاکره وزرای خارجه دو کشور در این زمینه ، ابراز امیدواری کرد که با تلاش طرفین این مشکل فنی حل شود.

قطع صدور بنزین توسط یک شرکت هندی
خبرنگاری نظر حسینی را در خصوص قطع صدور بنزین توسط یک شرکت هندی به ایران، جویا شد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ خاطرنشان کرد : ما با طرح سهمیه‌بندی بنزین ، اساسا واردات بنزین را کاهش داده‌ایم. وی همچنین گفت که ایران برای گشایش اعتبار کالاها، مشکلی ندارد.

سفر البرادعی به ایران
خبرنگاری پرسید: باتوجه به سفر البرادعی به تهران آیا باید منتظر گزارش مثبت آژانس بود؟ حسینی در پاسخ گفت: ما پیشداوری نمی‌کنیم و بر اساس طرح اقدام به همکاریها با آژانس ادامه می‌دهیم.

 اگر روند عادی نشد چه می‌کنید؟
خبرنگار دیگری از حسینی پرسید، اگر البرادعی گزارش خود را ارایه کرد و روند موضوع هسته‌ای ایران عادی نشد، چه می‌کنید؟
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران  پاسخ داد: مبنای همکاری ما با آژانس ، معاهده "ان پی تی " است و تمامی ابهاماتی که مورد بحث قرار گرفته، جنبه فنی و حقوقی دارد.

حسینی تاکیدکرد:جمهوری اسلامی ایران ، آژانس را مسئول رسیدگی به موضوع می‌داند و نظر آژانس برای ما، مبنای عمل است و رویکردهای سیاسی و غیرمنطقی را نمی‌پذیریم.

 اتهامات تکراری است
خبرنگاری‌نظر حسینی را در خصوص اتهامات مطرح شده توسط یک‌فرمانده نظامی آمریکا علیه ایران جویا شد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ ، این اتهامات را تکراری دانست.

حسینی بااشاره به تناقض مواضع مسئولان آمریکایی در زمینه نقش ایران در عراق تاکید کرد که مسوولان آمریکایی دچار سردرگمی مزمن شده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد که تهران در چارچوب نظر ملت و دولت عراق برای تامین ثبات و امنیت در این کشور، گام برمی‌دارد.

 سارکوزی و بوش
خبرنگاری پرسید:  هدف سارکوزی از سفر به منطقه چیست؟ آیا سارکوزی درپی بستن قراردادهای تسلیحاتی با کشورهای منطقه است؟ 
حسینی در پاسخ به این سوال گفت: حتما اهداف مشخص سفر سارکوزی به منطقه اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران مخالف سیاست مداخله‌جویانه هر کشوری در منطقه است، گفت: تهران با همکاریهای منطقه‌ای آنچنان که منافع کشورها منطقه را درپی داشته باشد، مخالفتی ندارد. البته اگر این همکاریها، منافع کشورها منطقه را درپی داشته باشد، ایران مخالف آن نیست.

مشخص نیست
خبرنگاری از حسینی در خصوص زمان سفر رییس جمهوری اندونزی به ایران و همچنین سفر احمدی نژاد به ترکیه سوال کرد که او در پاسخ گفت، زمان این سفرها مشخص نشده است.

آخرین سوال نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه در خصوص استقلال طلبی کوزوو بود که حسینی به این سوال، پاسخی دیپلماتیک داد: این مسئله به لحاظ فنی و سیاسی پیچیده است. ایران از نزدیک حوادث بالکان و کوزوو را تحت نظارت دارد و به موقع اعلام نظر می‌کند.

کد خبر 41634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز