همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در دیدار با خبرنگاران به سئوالات آنها در باره آخرین مواضع خارجی ایران و تحولات هسته‌ای کشور پاسخ داد

به گزارش ایسنا در این کنفرانس خبری که روز یکشنبه (11 آذر) برگزار شد، حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری با اشاره به شرکت رییس جمهور ایران در اجلاس سران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در دوحه قطر گفت: آقای احمدی نژاد به دعوت امیر قطر به دوحه سفر کرده و در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس شرکت می‌کند.

حسینی ادامه داد: کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس این شورا را تشکیل دادند تا زمینه همکاری‌های مشترک را بیش از پیش فراهم آورند، از سوی دو طرف برای ارتقای همکاری‌ها ابراز علاقمندی شده است و سفر رییس جمهور کشورمان نیز می‌تواند گام مهمی در این راستا باشد.

وی در خصوص دور آتی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق و اینکه آیا موضوع دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان در عراق نیز در این گفت‌وگوها مطرح خواهد شد؟ اظهار داشت: گفت وگوهایی که تاکنون با طرف آمریکایی انجام شد طبق ارزیابی طرف عراقی موثر بوده است؛ بنابراین درخواست قبلی خود را تکرار کردند و بر دور بعدی گفت وگوها پافشار می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد:‌ ما اکنون مشغول برررسی نتایج دورهای قبلی گفت‌وگوها و موضوعاتی که در دور آتی می‌تواند مطرح شود هستیم. هدف ما این است که نتیجه حاصل از این مذاکرات در جهت تقویت و افزایش امنیت و ثبات در عراق و کاهش مشکلات مردم این کشور باشد و تاکید ما بر این است که تنها مسایلی که مربوط به امنیت عراق است در این جلسات مطرح شود.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه زمانی سوخت نیروگاه بوشهر به تهران تحویل داده می‌شود؟ گفت: اجازه دهید این مساله روال خود را طی کند. اگر خبر جدیدی باشد اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا با توجه به اینکه گزارش اخیر البرادعی نیمی از مسایل پرونده هسته‌‌ای کشورمان را مختومه کرد، سولانا از ناامیدی از مذاکره با ایران حرف می‌زند؟ اظهارداشت:  سولانا در این مورد توضیح اضافی ندادند و به ذکر همان یک جمله بسنده کردند. واقعیت این است که ما بر اساس طرح اقدام و توافق آژانس مسایل را یکی یکی مطرح کردیم و پس از حل وفصل یک موضوع به موضوع دیگر پرداختیم و اکنون بخش مهمی از موضوعات حل شده است، از آنجا که سولانا از پایه‌های مهم این ابتکار بودند توقع و انتظار ما از وی این است که از آثار و نتایج این همکاری حمایت کنند و بر همین مبنای حقوقی و فنی، گزارش خود را به 1+5 ارایه دهد.

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص دیدگاه ایران درباره اجلاس آناپلیس و اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اجلاس گفت:  تاکید ایران بر این است که برگزاری چنین اجلاس‌هایی نمی‌تواند در خدمت منافع و مصالح ملت فلسطین باشد، اما شاهد بودیم که این اجلاس در انزوای صوتی و تصویری برگزار شد. آنچه که از سوی بوش و نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد ماهیت صهیونیستی دولت اسراییل را نشان داد و این به معنای آن است که نه تنها در این اجلاس به مساله آوارگاه فلسطینی پرداخته نشده است بلکه ساکنان اصلی فلسطین در سرزمین‌های اشغالی 1948 نیز با مساله جدید آوارگی مواجه خواهند شد.

وی افزود: از سوی دیگر کشورها نباید آمریکا را به عنوان یک میانجی و یا ناظر و قاضی بشناسند چنانچه از زبان برخی مسئولان آمریکایی نیز مطرح شده بود، سابقه نشان می‌دهد آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره علیه ملت و منافع فلسطین در یک جبهه قرار داشتند همه قطعنامه‌هایی که از سوی شورای امنیت علیه اقدامات رژیم صهیونیستی صادر شد از سوی آمریکایی‌ها وتو گردید و آمریکایی‌ها همواره در برابر جنایات رژِیم صهیونیستی سکوت کردند. بنابراین نمی شود به این کشور به چشم یک میانجی نگریست.

حسینی تصریح کرد: تاکید ایران دفاع از ملت فلسطین، ریشه یابی مشکلات و بحران خاورمیانه و تقویت عنصر عدالت است و معتقدیم هر طرحی که در آن عنصر عدالت برای حل و فصل موضوع فلسطین وجود نداشته باشد ناکارآمد است و با شکست مواجه می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره حضور کشورهای عربی به ویژه سوریه در این اجلاس گفت:  کشورهایی بر اساس دیدگاه، منافع و مصالح خود تصمیم مستقلی برای حضور در این اجلاس گرفتند.

حسینی در ادامه خبر توقیف کشتی ایرانی در سواحل جنوبی خلیج فارس را رد کرد و گفت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس در همکاری خوبی با ایران امور را پیگیری می کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تکرار ادعای امارات درباره مالکیت بر جزایر سه گانه اظهار داشت: این جزایر ایرانی و جزو لاینفک ایران است و سو تفاهمات در خصوص ابوموسی می‌تواند به صورت دو جانبه مطرح شود، همکاری‌های ایران و امارات فارغ از اختلاف نظرهایی که وجود دارد گسترده است و عزم و اراده جدی برای ارتقای مناسبات وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علل گرایش چین به سوی آمریکایی‌ها اظهار داشت:هم روسیه و هم چین بر اساس منافع و مصالح کشور خود روابط را با سایر کشورها تنظیم می کنند و در این میان با کشورهایی نظیر آمریکا هم دارای روابط هستند که تصمیم مستقلی را برای افزایش، کاهش و یا گرایش بیشتر می‌طلبد ضمن این که این کشورها همچنان گرایش و اظهار دوستی نسبت به ایران دارند و در عمل شاهد رشد همکاری‌ها میان ایران، چین و روسیه هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا سفر رییس جمهور به دوحه با توجه به مواضع کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس مبنی بر نقض حاکمیت ایران می‌تواند قابل قبول باشد؟ گفت:  این برای اولین بار است که شورای همکاری خلیج‌فارس از کشورمان دعوت می‌کند که این اتفاق مهمی است و می تواند اثرگذار باشد.

حسینی با بیان اینکه ما معتقدیم هرچه حضور در جلسات منطقه‌ای بیشتر باشد به تفاهم و درک مشترک و یافتن فرصت‌ها و زمینه‌های تقویت همکاری‌ها کمک می کند، ادامه داد: استفاده از فرصت حضور در این اجلاس‌ها علی‌رغم وجود اختلاف نظرها قابل بررسی است ضمن اینکه نقاط مشترک ارتقای همکاری با این کشورها بسیار بسیار بیشتر از برخی نکات جزیی است که به راحتی قابل حل می‌باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات البرادعی مبنی بر اینکه ایران باید شفافیت بیشتری از خود نشان دهد، تصریح کرد: اگر هدف اصلی از گفت وگوها شفاف سازی است همین روندی که با آژانس ادامه می‌دهیم کاملا در این مسیر قرار دارد.

وی افزود: ابهاماتی که آژانس تاکنون مطرح کرده است دسته بندی شده است و مسایل مختلفی را حل وفصل کردیم که آژانس نیز رسما مختومه بودن آن را اعلام کرد. سه موضوع باقی مانده نیز در چارچوب طرح اقدام قابل حل است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به سفر وزیر صنایع به مصر گفت: این سفر در راستای همکاری های اقتصادی و صنعتی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: روابط خوب و قوی را با مصر در همه زمینه ها داریم، فرصت همکاری در این زمینه‌ها بیش از این نیز وجود دارد و این سفرها می تواند به یافتن این فرصت ها کمک نماید.

حسینی در پاسخ به خبرنگاران ژاپنی درباره آخرین وضعیت دانشجوی ژاپنی ربوده شده در کشورمان گفت: وی در سلامت است و تلاش‌ها بر روی آزادی او ادامه دارد. ضمن اینکه در روزهای گذشته با خانواده خود تماس تلفنی داشته است.

وی درباره موضع ایران درخصوص انتخابات لبنان گفت: آنچه که مورد توافق گروه‌های مختلف لبنانی باشد مورد حمایت ماست، لبنان برای همه لبنانی‌ها عزیز است و ما امیدواریم تلاش‌هایی که در جهت وفاق ملی در جریان است به ساختن لبنانی بهتر کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن ابراز تاسف درباره رای دادگاه انگلیسی مبنی بر حذف گروهک تروریستی منافقین از لیست گروه‌های تروریستی گفت:‌ این دادگاه با این رای می‌خواهد لطفی را نسبت به این سازمان که توسط نهادهای مختلف اروپایی به عنوان گروهک تروریستی شناخته شده است، انجام دهد و این دیدگاه دوگانه‌ای است که ما بارها آن را مورد تاکید قرار دادیم.

وی افزود: دولت انگلیس باید به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و امیدواریم وزارت کشور انگلستان شکایت خود را در این باره ادامه دهد و شاهد برخورد یکسانی در موضوع مقابله با تروریسم باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضع ایران در برابر ورود نیروهای ترکیه به شمال عراق تصریح کرد: ما همواره بر استفاده از راه حل‌هایی که تنش‌زا نباشد و تمامیت ارضی عراق را محترم بشمارند تاکید کردیم و معتقدیم در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای، گروه‌های تروریستی فرصت عرض اندام پیدا نخواهند کرد.

وی ادامه داد: ما درباره آنچه در شمال عراق توسط گروه‌های مختلف تروریستی رخ می‌دهد نیروهای آمریکایی را مسئول می‌دانیم که در درجه اول موظفند امنیت و آرامش را در آنجا برقرار کنند.

کد خبر 38117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز