هشمهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با خبرنگاران موضوعات مختلف عرصه سیاست خارجی ایران از جمله مذاکرات جلیلی و لاریجانی با سولانا را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد علی حسینی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که در مذاکرات آتی ریاست هیات مذاکره کننده ایرانی بر عهده کیست؟ اظهار داشت: دکتر جلیلی در راس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران پیرامون موضوع هسته‌یی قرار دارد و در آینده نیز این روند را دنبال خواهد کرد.

وی هم‌چنین درباره تحلیل برخی از مقامات اروپایی مبنی بر این‌که حضور دو مذاکره کننده می‌تواند مذاکرات را پیچیده کند، گفت: این دور از مذاکرات که با حضور لاریجانی و جلیلی انجام شد، مذاکرات خوب و سازنده‌ای بود که مواضع واحد مسوولین کشورمان به نمایش گذاشته شد. دکتر جلیلی گفت‌وگوهای آتی را دنبال خواهد کرد.

وی درباره اظهارات جلیلی دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی در آستانه سفر به رم مبنی بر این‌که مسیر قبلی مذاکرات یعنی مسیری که لاریجانی دنبال می‌کرد را با جدیت ادامه می‌دهیم، و این که آیا این به معنای ادامه گفت‌وگوها با سولانا پیرامون مسایل دیگر غیراز مسایل هسته‌ای نیز خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: مسیر قبلی مذاکرات ادامه خواهد یافت. موضوعات متنوعی همچون گفت‌وگو و همکاری بااتحادیه اروپا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ارزیابی خود از شخصیت دکتر جلیلی به عنوان دبیر شواری عالی امنیت ملی و ادامه مذاکرات هسته‌ای با خاویر سولانا به لحاظ توانایی‌های فردی وی گفت: با توجه به سوابق دیپلماتیک و علمی، خلاقیت‌های مدیریتی و پویایی شخصیتی دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی، بدیهی است که وی یکی از بهترین گزینه‌ها جهت احراز این پست بود. با عنایت به سوابق، تجربه و شایستگی وافر دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی، روند منطقی گفت‌وگوها پیرامون پرونده هسته‌‌ای در چارچوب مبانی فنی و حقوقی با تدابیر مدبرانه ایشان و مجموعه اعضای شورا با قوت ادامه یافته و در این مرحله شاهد خواهیم بود که تبلیغات رسانه‌های طرفدار صهیونیسم و گروه نومحافظه کاران آمریکا، جوسازی و توهمی بیش نبوده است.

حسینی درباره احتمال تغییرات بعدی در وزارت امور خارجه با وجود تغییرات اخیر گفت: این احتمال وجود دارد. در وزارت خارجه این قبیل تغییرات کاملا طبیعی است؛ زیرا اعزام به ماموریت و بازگشت سفرایی که ماموریت آنان پایان یافته ضرورت برخی جابه‌جایی‌ها را اجتناب ناپذیر می‌سازد. علاوه بر آن تغییرات ساختاری نیز که در وزارت امور خارجه در حال شکل‌گیری است، سبب برخی انتصابات جدید خواهد شد که به موقع اخبار آن اعلام می‌شود. از جمله این تغییرات، تبدیل معاونت اروپا و آمریکا به دو معاونت اروپا و معاونت قاره آمریکاست. معاونت عربی و آفریقا نیز به دو معاونت کشورهای عربی وهمسایه و معاونت آفریقا تقسیم شده است.

وی درباره اخبار برخی منابع خبری مبنی بر این که دکتر عراقچی شایعه سفیر شدنش را در ژاپن تکذیب کرده است و این که وی در آینده در چه سمتی ادامه فعالیت خواهد داد؟ تاکید کرد: دکتر عراقچی به عنوان سفیر درکشور ژاپن معرفی شده‌اند. آن چیزی که مورد تکذیب ایشان قرار گرفت، شایعه استعفا از سمت معاونت بین‌المللی وزارت امور خارجه بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین درباره‌ این که آیا با توجه به انتصاب شیخ عطار به عنوان قائم مقام وزارت امور خارجه، وی همچنان سمت معاونت اقتصادی را دارا است؟ گفت: میرابوطالبی، مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چند جانبه، فعلا به عنوان سرپرست معاونت اقتصادی معرفی شده‌است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به اهمیت کشور پرتغال به عنوان عضو اتحادیه اروپا که هم اکنون ریاست اتحادیه را بر عهده دارد، چرا هنوز سفارت ما در لیسبون فاقد سفیر است؟ خاطرنشان کرد: سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال تعیین شده و بعد از طی مراحل اداری به موقع اعزام خواهد شد.

حسینی در ارائه آخرین خبرهای مربوط به پنج مامور کنسولی کشورمان که توسط نیروهای اشغالگر در اربیل دستگیر شده‌اند گفت: علی‌رغم پیگیری‌های مکرری که از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و مقامات عراقی در حال انجام است متاسفانه هنوز بر سر راه آزادی این دیپلمات‌ها از سوی آمریکا کارشکنی می‌شود و به طور آشکار مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی کنسولی و حقوق بشری از سوی آمریکا نقض می‌شود. آخرین خبر این است که صلیب سرخ بین‌المللی اعلام نموده است که خانواده‌های این عزیزان می‌توانند در یکی از دو تاریخ 29 و 30 آبان ماه یا 4 و 5 آذرماه به منظور دیدار با آنان به بغداد سفر کنند.

وی درباره معنای اظهارات اخیر دکتراحمدی‌نژاد مبنی بر این‌که دور جدیدی از تحرکات دیپلماتیک آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که اطلاع دارید در قالب سفرهای خارجی مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران تحرکات گسترده‌ای انجام شده و می‌شود. ما در تمامی محافل و مجامع بین‌المللی همواره به عنوان یک عضو و رکن فعال حضور داشته و دیدگاه‌های خود را مطرح کرده‌ایم که مورد توجه کشورها و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است. در همه این تعاملات دستگاه دیپلماسی ما به دنبال اثبات و تبیین مواضع و حقانیت جمهوری اسلامی ایران بوده است. بر پایه این تلاش‌ها، ما وارد عرصه‌ شده‌ایم که باید به دنبال اثرگذاری مثبت و سازنده بر رخدادهای جهانی و تحقق و تامین صلح و تامین امنیت و کرامت انسانی در سطوح بین‌المللی باشیم و در نظر داریم در این زمینه تلاش و کوشش بیشتری به عمل آوریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات غیردوستانه اخیر ولیعهد عربستان که علی‌رغم روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان یک بار دیگر از جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک به عنوان جزایر سه گانه عربی نام برد، گفت: وضعیت جزایر سه‌گانه ایرانی کاملا روشن است و نیاز به توضیح ندارد، اظهارات دیگران نمی‌تواند هیچ‌گونه تاثیری بر حق حاکمیت ایران بر این جزایر بگذارد. روابط جمهوری اسلامی ایران با امارات و دیگر کشورهای منطقه خوب و روبه رشد است. امیدواریم مقامات سایر کشورهای منطقه دقت نظر بیشتری نسبت به اظهارات خود داشته باشند و هوشیاری لازم را به خرج دهند.

وی در ارائه نظر خود درباره این‌که هفته گذشته خبرهایی منتشر شد که با همکاری بانک جهانی هشت طرح زیربنایی در ایران اجرا می‌شود. اما رییس آمریکایی بانک جهانی در مصاحبه با سی. ان. ان اظهار داشت که بانک جهانی از سال 2005 طرح جدیدی در ایران نداشته‌ و طرح‌های مربوط به بازسازی خرابی‌های ناشی از زلزله و یا محیط زیست مربوط به گذشته هستند. وی تاکید داشته است که در زمان مسئولیت خود، بانک جهانی فعالیت جدیدی در ایران نخواهد داشت، اظهار کرد: همکاری بانک جهانی با کشورها بر اساس سندی به نام( CAS (County Assistance Strategy است که هر سه سال یک بار با همکاری بانک جهانی و کشور میزبان تدوین شده و نحوه همکاری‌های جدید در این چارچوب تنظیم می‌شود. تصویب CAS مربوط به ایران حدود دو سال است که به تعویق افتاده است. در همین راستا وزیر اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی کشورمان جهت شرکت دراجلاس سالیانه بانک جهانی و نیز رایزنی برای تصویب CAS ایران به آمریکا سفر کردند. امید است حاصل پیگیری‌ها و رایزنی‌های آن‌ها با کشورهای عضو شورای اجرایی بانک جهانی، به تصویب این CAS ختم شود و اجرای پروژه‌های زیربنایی با ماهیت بشر دوستانه، تحت تاثیر دیدگاه‌های سیاسی برخی از کشورهای صاحب نفوذ قرار نگیرد. البته تاخیر پیش آمده به دلیل ریاست پل ولفوویتز بر بانک جهانی بود که به دلیل فساد مالی از کار برکنار شد. وی با اعمال نظارت مغرضانه سیاسی موجب کندی روند همکاری‌ها شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره صحت اخبار برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر مبنی بر آزادی رون آراد، خلبان ناپدید شده اسراییلی در لبنان در مقابل چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان و توافقات به عمل آمده در این زمینه تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مجدانه آزادی چهار دیپلمات خود را از مجاری مختلف دیپلماتیک و بین‌المللی پیگیری می‌کند. ما از طرح موضوع پیگیری آزادی دیپلمات‌های کشورمان توسط حزب‌الله در چارچوب مساعی انسانی و بشر دوستانه استقبال کرده و از آنها تشکر می‌کنیم. ما رژیم صهیونیستی را مسئول اصلی ناپدید شدن این عزیزان می‌دانیم و بار دیگر از کلیه سازمان‌های بین‌الملی می‌خواهیم که به آن رژیم فشار بیاورند تا نسبت به تعیین وضعیت و سرنوشت آنها از پنهانکاری دست بردارد و خانواده‌های آنها را از نگرانی خارج کند.

حسینی هم‌چنین درباره خبر روزنامه الحیات از سفر کوسران، نماینده فرانسه به تهران، زمان این سفر، اهداف، محورها و موضوعات در دستور کار توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران و فرانسه از گذشته همکاری‌ها و رایزنی‌هایی را برای حل و فصل بحران لبنان داشته‌اند اما در مورد این سفر هنوز برنامه‌ای تنظیم نشده است.

وی درباره آخرین وضعیت ربوده شدن دانشجوی ژاپنی در مرزهای ایران و پاکستان و تلاش‌های به عمل آمده برای آزادی آنان نیز توضیح داد: تلاش‌های مسوولان ذیربط برای یافتن وی با جدیت جریان داد. به احتمال زیاد وی همچنان در نقاط مرزی حضور دارد. البته آن‌چه که با اطمینان می‌توان گفت این است که این دانشجوی ژاپنی در سلامت بسر می‌برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره صحت خبری مبنی بر این‌که بدنبال اتمام مذاکرات کارشناسان جمهوری اسلامی ایران و آژانس پیرامون سانتریفیوژهای پی- یک و پی – دو قرار است به عنوان جمع بندی، سومین جلسه تکمیلی با حضور هاینونن، معاون مدیرکل آژانس و آقای وعیدی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی روز دوشنبه در تهران برگزار شود، گفت: بلی.قرار است این گفت‌وگوها برگزار شود.

وی هم‌چنین در ارزیابی از گزارش یکی از سایت‌ها،‌ مبنی بر این‌که یک مقام ارشد امنیتی عراق در بصره از افزایش پرواز هواپیماهای آمریکایی در مرز شلمچه و اعلام این که هواپیماها و بالن‌های جاسوسی آمریکا که در روزهای اخیر در مرزهای جنوبی ایران به فعالیت خود شدت بخشیده‌اند، برای کنترل و دریافت اطلاعات از سایت‌های موشکی ایران به پرواز در می‌آیند. البته آمریکایی‌ها برای توجیه این اقدام به مقامات عراقی گفته‌اند که پروازها برای کنترل قاچاق اسلحه از ایران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: چنانچه این خبر صحت داشته باشد، این‌گونه اقدامات اشغالگران در مخالفت آشکار با قوانین بین‌المللی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است و بدیهی است که نیروهای مسلح ما به نحو مناسبی پاسخ هرگونه تجاوز به تمامیت ارضی را خواهند داد. از طرف دیگر ما معتقدیم که دولت و مسوولان عراقی هم بر اهمیت روابط حسنه میان دو کشور واقفند و اجازه نخواهد داد که از اقلیم و سرزمین آنها برای اقدامات جاسوسی و ضد کشورهای همسایه استفاده شود.

کد خبر 35151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز