همشهری آنلاین: محمدعلی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه 5 اسفند در گفتگو با خبرنگاران به تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه خارجی و به ویژه مسائل هسته‌ای پرداخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس توافقی که پیش از این با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم و پس از مشخص شدن بی‌پایه و اساس بودن ادعاها علیه ایران، روند بررسی موضوع هسته‌ای ایران به حالت عادی درآمده است.

سیدمحمدعلی حسینی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به پیروزی و موفقیت بزرگ هسته‌ای ایران و اثبات حقانیت ایرانیان و تبریک آن به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران افزود: بدون شک این موفقیت بزرگ حاصل اعتماد به نفس ملی و عزم و اراده ملت ایران در پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری است و ما را در ادامه مسیرمان مصمم تر خواهد کرد.

وی درباره برخی ادعاهای غربی ها گفت: ارزیابی مسئولان ما در این باره به آژانس منتقل شده است و طبق گزارش‌های متعدد محمد البرادعی مدیر کل آژانس، همکاری‌های ایران در چارچوب ان پی تی بوده و هیچ مورد نظامی و انحرافی نداشته است.

1+‌5 واقع گرا باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به مدت 2 سال و نیم از جانب کشورمان گفت: برخی تصمیم گرفتند پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد منتقل شود و ما در این باره هشدار دادیم که همکاری‌های داوطلبانه خود را متوقف می‌کنیم.

حسینی با اعلام مختومه شدن هر شش پرسش آژانس افزود: سرانجام نیز مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را گذراند که بر طبق آن همه همکاری‌های داوطلبانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متوقف شود و شد.

وی ادامه داد: اتهامات بی پایه و اساس گاهی براساس منابع ناموثق و نقل قول هایی از واسطه‌هایی بود که اصلا در قید حیات نبودند و اکنون با پاسخ های فنی و تخصصی ایران، عالی‌ترین مقام آژانس بر مختومه شدن این قضایا تاکید کرده و روند بررسی موضوع هسته‌ای کشورمان به حالت عادی درآمده است.

وی با انتقاد از دسترسی رژیم صهیونیستی به صدها بمب هسته‌ای افزود: متاسفانه کشورهای مدعی و نهادهای بین المللی از جمله آژانس، هیچ گونه نظارتی بر فعالیت برخی کشورها ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه بر اساس گزارش البرادعی و نامه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران، هر شش مسئله حل و فصل شده و خاتمه یافته است تصریح کرد: طبق توافق با آژانس از این پس موضوع هسته‌ای در چارچوب طرح اقدام (مدالیته) روند عادی خود را پیدا کرده است.

حسینی با اشاره به ایستادگی ایرانیان بر سر حقوق حقه خود، کشورهای پنج به علاوه یک را به واقع گرایی و اتخاذ رویکردی منطقی دعوت کرد و گفت: مبارزه با حقوق ملت ایران سیاستی ناکارآمد است و توجیه منطقی و قانونی ندارد و هم اکنون که با روشن شدن همه مسائل موضع ایران به اثبات رسیده است روشن می‌شود اساسا ارجاع موضوع از آژانس به شورای امنیت اقدامی بی‌پایه و غیرمنطقی بود و هیچ کمکی به حل مسئله نکرده است.

وی از کشورهای پنج به علاوه یک خواست به حقوق بین المللی احترام بگذارند تا اعتبار و جایگاه گذشته‌شان را به دست آورند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، اقتصاد، دموکراسی و از جمله بحث هسته‌ای آماده‌ایم با کشورهای اروپایی گفتگو کنیم.

اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه درباره پیشنهاد آلمانی‌ها

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پیشنهاد آلمانی‌ها برای ایجاد یک مرکز غنی‌سازی در ایران و بحث توقف غنی‌سازی گفت: غنی‌سازی اورانیوم متوقف نشده و قرار هم نبوده که متوقف شود، ضمن اینکه با ایجاد یک مرکز بین المللی برای غنی‌سازی مخالفتی نداریم، اگر با حقوق مشروع ملت مغایرتی نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره احتمال صدور قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران و تصمیمات جمهوری اسلامی ایران در این صورت گفت: در صورت صدور قطعنامه جدید تصمیماتمان را اعلام می‌کنیم.

انتظارات هسته‌ای ما منطقی است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما از همه کشورهایی که با آن‌ها در ارتباطیم و رایزنی سیاسی داریم فقط انتظارات منطقی و قانونی داریم.

حسینی افزود: آنچه ما بر آن تاکید کرده‌ایم این است که اگر منظور آنها شفاف سازی فعالیت‌های هسته‌ای بوده، ایران در این جهت گام برداشته و در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شفافیت و صراحت را نشان داده است.

وی گفت: از این کشورها خواسته ایم بر اساس واقعیات موجود و نیز آثار حاصل از همکاری ایران با آژانس تصمیم بگیرند و بنابراین تلاش‌های صورت گرفته در این چارچوب است.

حسینی تصریح کرد: ما هیچ وقت نگفته‌ایم بر مواضع کشورها تکیه و اعتماد و مواضع خود را در این چارچوب تنظیم می‌کنیم زیرا فعالیت‌های ما در چارچوب مقررات است و تلاش ما آن است که دیگران نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشند.

وی افزود: در این میان بعضی کشورها نگاهی نزدیک تر به ما و دیدگاهی روشن بینانه‌تر دارند.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره قطعنامه‌ها و تحریم‌های بیشتر گفت: فشارهای اقتصادی برای ملت و کشور ما جدید نیست زیرا این تحریم‌ها از اوایل پیروزی انقلاب وجود داشته است و کشوری با وسعت و نیروی جوان و معادن و منابع جمهوری اسلامی ایران و همسایگان متعدد را نمی توان تحریم کرد زیرا اساسا ابزار تحریم شکست خورده است و با استفاده از آن نمی‌توان ملتی را که بر حقوق اساسی خود پافشاری می‌کند از این حقوق محروم کرد.

وی افزود: ممکن است بر اثر تحریم‌ها مشکلات جزئی به وجود آید که گزینه‌های مختلفی را برای برخورد با آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اتهامات امریکا در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: طبیعی است امریکایی‌ها و رسانه‌های وابسته به امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند ضعف‌های گزارش البرادعی را بزرگنمایی کنند و به آن هم پایبند نیستند.

وی افزود: اتهامات بی‌اساس برای تحت تاثیر قرار دادن نکات مثبت گزارش اخیر و پیروزی ایران در این زمینه است.

حسینی با بیان اینکه امریکایی‌ها در هر حال علیه ایران فعالیت می‌کنند گفت: معتقدیم مسائل بین ایران و امریکا متنوع است و در میان آنها مسئله هسته‌ای مسئله اصلی نیست.

وی افزود: امریکایی‌ها بهتر می دانند فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مسالمت آمیز بوده و به این موضوع در گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی امریکا هم تصریح شده است.

حسینی گفت: امریکایی ها پس از پیروزی انقلاب و سرنگونی پهلوی، دشمنی‌ها را آغاز کردند و هر سال با بهانه‌ای این دشمنی را ادامه دادند که آخرین بهانه آنها موضوع هسته‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سکوت اتحادیه اروپا در واکنش به گزارش البرادعی گفت: این سوال برای ما هم مطرح است زیرا اساس شکل گیری طرح اقدام، تلاش‌ها و ابتکارات ایران، البرادعی و سولانا بود و در محورهای مورد ابهام بر اساس این طرح قرار شده بود ابهامات ارزیابی شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی رسما نتیجه را اعلام کند.

وی افزود: توقع ما هم این است که ابتکاری که از آغاز بر اساس آن همکاری صورت گرفت در نهایت مورد حمایت قوی اتحادیه اروپا و شخص سولانا قرار گیرد.

حسینی درباره موضوع دیگر کشورها گفت: شاید کشورها در انتظارند و به هر حال طبیعی است بعضی کشورها مواضع را رسما اعلام کنند و بعضی دیگر پس از مطالعه در این باره اعلام نظر کنند.

ایران نمی‌تواند به مسائل بین‌المللی بی‌اعتنا باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند به مسائلی که در مناطق مختلف جهان روی می‌دهد بی‌توجه و بی‌اعتنا باشد.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایران به تحولات بالکان گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس اصول و ارزش‌ها، مسائل و حوادث سیاسی را ارزیابی و سپس موضع خود را اعلام می‌کند و اقدامات لازم را بعد از اتخاذ تصمیم انجام می‌دهد.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات ترکیه در شمال عراق و نیز فعالیت گروه‌هایی در شمال عراق گفت: در این زمینه، اقدامات لازم در مرزهای ما برای تقویت مرزها صورت گرفته است.

وی افزود: درباره مسائل مربوط به پ ک ک و دیگر گروهک‌های تروریستی، بهترین راه حل از نظر ما، همکاری امنیتی کشورهای منطقه است.

حسینی درخصوص هجوم نیروهای ارتش ترکیه به شمال عراق گفت: معتقدیم که باید نظر دولت عراق در این باره محترم شمرده شود، اگر چه موافقیم که عملیات تروریستی هم باید متوقف شود اما عامل اصلی ناامنی حضور نیروهای بیگانه در منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که چرا ایران از روسیه و چین انتظار موضعی فعال در موضوع هسته‌ای ندارد، گفت: ما نگفته‌ایم از چین و روسیه در این باره انتظار نداریم.وی افزود: انتظار این است که مواضع بر اساس واقعیات موجود باشد، البته در این زمینه ما مواضع خود را مستقل و براساس منطق و قوانین بین‌المللی اعلام می‌کنیم.

حسینی گفت: قطعنامه آن‌ها توجیه منطقی ندارد و آنها نمی‌توانند ما را از ادامه مسیر در جهت احقاق حقوق هسته‌ای خود منصرف کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت امور خارجه قصد ندارد برای دیدار با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواستی مطرح کند، گفت: بر اساس طرح اقدام (مدالیته) شرح وظایف هر کسی مشخص است و ما هنگامی که از این طرح حمایت کردیم، توقع بدیهی ما این است که نتایج آن مورد حمایت همه قرار گیرد.

حسینی در زمینه قطعنامه دیگر علیه ایران گفت: ما براساس الزامات و تکالیفی که احساس می کنیم عمل می‌کنیم و معتقدیم اقدام در چارچوب مقررات بین‌المللی و تعهد همه کشورها به ان پی تی و فعالیت‌هایی که زیر نظر آژانس است می‌تواند موجب حل و فصل مسائل شود.

حسینی درباره جایگزینی نسل جدید سانتریفیوژها به جای سانتریفیوژهای پی یک گفت: آنچه در این باره در گزارش آمده است کفایت می‌کند و بیش از آن را باید مسئولان فنی اعلام کنند.

اظهارات حسینی درباره سفر رییس جمهوری به عراق

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر آقای احمدی نژاد به عراق گفت: تاریخی که اکنون برای این سفر مشخص شده دوازدهم اسفند است و ما در صدد تعیین تاریخ دقیق آن هستیم.

حسینی درباره دخالت آمریکایی‌ها در این زمینه گفت: آنچه صورت گرفت دعوت از آقای احمدی نژاد از طرف مسئولان عراقی در چارچوب مناسبات دوستانه بود و دیگران در این زمینه دخالتی نداشتند و این سفر در پاسخ به دعوت آقایان طالبانی رئیس جمهور و مالکی نخست وزیر عراق انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره واکنش آمریکا به سفرهای منطقه‌ای مقامات ایران گفت: اساسا امریکا از تقویت مناسبات بین کشورها و همکاری و همگرایی در منطقه ناراحت است و اساسا آنها همواره سیاست تفرقه افکنانه را پیگیری کرده‌اند.

وی درباره گفتگوی ایران و امریکا درخصوص عراق گفت: زمان این گفتگوها به زودی روشن می‌شود و ما آن را اعلام می‌کنیم.

وی همچنین شایعات ترور شهردار بصره و همچنین تعطیل شدن سرکنسولگری ایران در بصره را تکذیب کرد.

پاسخ ایران به تهدیدات رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اعتراض کرده و از نهادهای بین‌المللی خواسته است براساس مسئولیت‌هایشان اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نقش منطقه‌ای مثبت و سازنده‌ای داشته است و کشورهای منطقه به این موضوع اذعان کرده‌اند.حسینی گفت: تلاش‌های ایران درباره مسائل فلسطین، لبنان و عراق هم سازنده بوده است.

وی افزود: تاکید ما همواره بر همگرایی و ایجاد تفاهم بین گروه‌ها بوده است و معتقدیم با این تفاهم، توسعه زندگی و رشد و شکوفایی این کشورها بهتر به ثمر می‌رسد.

حسینی ادامه داد: مطالب و اظهارات مسئولان بعضی کشورها علیه ایران بی پایه و اساس و ناشی از اتهامات امریکاست.

مشکل کامیونداران در ترکمنستان

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مشکلات اخیر رانندگان و کامیونداران ایرانی در ترکمنستان و اقدامات ایران در این زمینه گفت: این مشکلات از سه طریق یعنی از طریق تماس با سفارت ترکمنستان در تهران، از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و از طریق مسئولان مرزی دو کشور پیگیری می‌شود.

وی افزود: گاه به علت تردد شمار زیادی از کامیونداران در این مرز، مشکلاتی به وجود می‌آید که امیدواریم مشکل خاصی نباشد و مسئولان ترکمنستان نهایت کمک خود را به رانندگان ایرانی در این زمینه انجام دهند.

انتخابات پاکستان

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به انتخابات پاکستان، پیروز واقعی انتخابات را ملت فهیم این کشور خواند و گفت: ایران نتیجه آرا و تصمیماتی را که نمایندگان پاکستان اتخاذ کنند محترم می‌شمارد.

کد خبر 45091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز