همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سیاست‌های غلط آمریکا در عراق گفت که کاخ سفید بر ادامه سیاست‌های اشتباهش در این کشور اصرار دارد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه ایران که یکشنبه (25فروردین) به همراه آلبرتو رو مولو همتای فیلیپینی‌اش در یک مصاحبه مشترک خبری در تهران شرکت کرده بود ، تصریح کرد : سیاست‌های آمریکا در عراق شکست خورده است ولی واشنگتن به جای پذیرش این شکست و اصلاح سیاست‌ها، در روزهای اخیر به فرافکنی و احاله مشکلاتی که خود مسبب آن بوده به دیگران، روی آورده است.

منوچهر متکی یاد آور شد که شرکت تروریستی بلک واتر طی یک سال گذشته زیر پوشش اقدامات امنیتی، عامل قتل‌ها و کشتارها در عراق بوده است.

متکی در خصوص اجلاس آتی همسایگان عراق در کویت ابراز امیدواری کرد که شرکت کنندگان در آن به یک جمع بندی برای حل مسایل عراق دست یابند.

وی با مهم خواندن این اجلاس یاد آور شد که قرار است علاوه بر وزاری خارجه همسایگان عراق، وزرای خارجه پنج عضو دایمی شورای امنیت و همچنین وزرای خارجه هشت کشور صنعتی جهان در اجلاس کویت شرکت کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت : ما معتقدیم باید یک تحول چشمگیر در این نشست پیرامون عراق اتفاق بیافتد.

متکی با بیان اینکه از اجلاس شرم الشیخ تا اجلاس استانبول و اکنون که قرار است اجلاس کویت برگزار شود به میزانی که انتظار می‌رفت، تحول اتفاق نیفتاده است، تاکید کرد: دولت عراق باید پرونده اداره این کشور به ویژه پرونده‌های امنیتی را در دست بگیرد.

وی خاطر نشان کرد که مهمترین اقدام در این مقطع زمانی ، ارایه برنامه خروج منظم از عراق توسط اشغالگران است.

متکی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به برگزاری دور نخست گفت و گوهای وزرای خارجه ایران و فیلیپین خاطر نشان کرد که در این دور علاوه بر مسائل جانبه، موضوعات عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین نیز مورد بررسی قرار گرفته و طرفیین دیدگاههای مشترکی در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین المللی دارند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین خبر داد که نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک برگزار خواهد شد

کد خبر 48624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز