چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نامه اعتراض‌آمیز وزیر امور خارجه کشورمان به اقدامات شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران تسلیم بانکی مون دبیرکل سازمان ملل متحد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک در این نامه که آقای خزائی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد آن را تسلیم دبیرکل این سازمان کرد تاکید شده است اقدامات شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران غیر قانونی و فاقد مشروعیت حقوقی و غیر قابل توجیه است.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه با اشاره به تلاش چند عضو شورای امنیت در سیاسی کردن فعالیت هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران به تفصیل قطعنامه‌ اخیر این شورا علیه ایران را از نظر حقوقی نقد و تصریح کرده است با توجه به حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح‌آمیز از فن اوری هسته‌ای و نیز با استناد به گزارش‌های آژانس مبنی بر منحرف نشدن برنامه هسته ای ایران، ارجاع این موضوع به شورای امنیت از ابتدا حرکتی صرفا سیاسی بوده و قطعنامه های این شورا در مورد برنامه هسته ای ایران در تناقض آشکار با مفاد منشور ملل متحد و اصول مسلم حقوق بین الملل است.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه تاکید کرده است جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای پیگیری قضائی اقدامات ناعادلانه و غیرقانونی شورای امنیت و برخی از اعضای این شورا برای خود محفوظ و این کشورها را مسئول جبران هرگونه خسارت علیه ایران در این زمینه می داند.

در نامه آقای متکی به بان کی مون همچنین تصریح شده است حق دسترسی ملت ایران به فن آوری صلح آمیز هسته‌ای از مصادیق بارز «حق توسعه»، و «حق تعیین سرنوشت ملت‌ها» است و این مسئله بخشی از حقوق بنیادین ملتهاست که نقض آنها مسئولیت بین المللی برای خاطیان در پی خواهد داشت.

در ادامه این نامه تاکید شده است امریکا و سه کشور اروپایی پیوسته سعی کرده‌اند از شورای حکام و شورای امنیت به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی و تبلیغی خود سوئ استفاده کنند که این تخلفات بین المللی برخلاف اصول و موازین تعریف شده جامعه جهانی است و این کشورها باید با تصحیح اشتباهات گذشته خود، خسارات مادی و معنوی ایران را جبران کنند.

دبیرکل سازمان ملل بعد از دریافت نامه آقای متکی اظهار داشت من همواره از همکاری ایران و آژانس استقبال و آنرا تشویق کرده‌ام و عمیقا معتقدم موضوع هسته‌ای ایران تنها از راه مذاکره و صلح‌آمیز قابل حل خواهد بود.

کد خبر 47119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز