سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

هاری وبنتر، یک تهیه‌کننده یهودی تلویزیون هلند برای اعتراض به پخش فیلم "فتنه" با چاپ آگهی در صفحه اول روزنامه مشهور فولکس‌رانت نوشت:

اگر حرف‌هایی را که ویلدرس علیه اسلام، مسلمانان و قرآن می‌زند، علیه یهودیان و کتاب تورات زده بود، در جا به یهودی‌ستیزی متهم و پس از محاکمه  از صحنه سیاسی به طور کامل حذف می‌شد.

سازنده فیلم فتنه که با توهین به قرآن کریم باعث خشم مسلمانان جهان شد گیرت ویلدرس، نماینده راستگرای پارلمان هلند است. سابقه دشمنی ویلدرس با اسلام طولانی است آنچنان که او در هلند به‌عنوان یک نژاد پرست شهرت پیدا کرده است.

در حالی که طبق قانون اساسی هلند تبعیض قائل شدن میان شهروندان این کشور ممنوع شده است وی در سال ۲۰۰۶ خواستار ممنوعیت فعالیت مدارس اسلامی و مساجد شد. علاوه بر این او بارها اعلام کرده است که به‌دنبال تصویب قانونی است که هیچ مهاجر مسلمانی اجازه ورود به این کشور را نداشته باشد.

ویلدرس سال‌ها در اسرائیل زندگی کرده است و در پارلمان هلند به‌عنوان یکی از دوستداران همیشگی رژیم صهیونیستی شهرت دارد.

فیلم فتنه شامل دو بخش است که در آن روایت کلامی وجود ندارد و فیلم تنها با کنار هم گذاشتن صحنه‌هایی از فیلم‌های تلویزیونی مختلف و یا بریده روزنامه‌ها روایت خود را پیش می‌برد.

در تمامی صحنه‌های آن سعی می‌شود مسلمانان افرادی خشونت طلب معرفی شوند. در بخش اول فیلم آیاتی از قرآن کریم پخش می‌شود و بلافاصله پس از این آیات صحنه‌های دلخراش مانند تصاویر 11 سپتامبر، اعدام زنی افغانی توسط طالبان، بمب گذاری مادرید، سربریدن افراد و... نمایش داده می‌شود. در بخش دوم فیلم هم به زندگی مسلمانان در اروپا پرداخته می‌شود.

در صحنه پایانی فیلم هم برای تحریک بیشتر مسلمانان تظاهر به پاره کردن صفحه‌ای از قرآن کریم می‌شود و تیتراژ پایانی آغاز می‌شود که در آن اعلام می‌کند جلوی اسلامی‌سازی‌ جهان را بگیرید.

با وجود سابقه منفی در کارنامه ویلدرس و با اینکه از چند ماه قبل ساخت و تولید این فیلم برای توهین به اسلام مشخص شده بود ولی در واقع اقدام مناسبی از سوی دولت هلند برای برخورد با این موضوع صورت نگرفت.

خانم آیان هیرسی علی، نماینده سابق پارلمان هلند در مقاله‌ای با عنوان «فتنه، مایه شرم دولت هلند» می‌نویسد: در حالی که دولت هلند از سال گذشته در جریان ساخت این فیلم بود اما به بهانه آزادی بیان هیچ اقدام مثبتی برای جلوگیری از پخش این فیلم صورت نگرفت. نخست وزیر هلند در آن موقع به جای واکنش به این توهین تنها اعلام کرد که دولت نمی‌تواند اقدامی در مقابل فیلمی که هنوز نمایش داده نشده است صورت دهد.

تنها پس از اعتراض مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی بود که مسئولان هلندی تلاش کردند با اعلام مخالفت و جدایی از این فیلم به نوعی مسلمانان جهان را آرام کنند.

این در حالی است که بسیاری اعتقاد دارند که اگر همین توهین به دین یهود و تورات صورت گرفته بود از سوی مسئولان دولت هلند با برخورد تندی مواجه می‌شد.

این فیلم اهانت آمیز باعث شده است که جنبش مخالفت با ویلدرس در هلند به راه بیفتد به‌طوری که تاکنون هزاران نفر از شهروندان این کشور به‌طور جداگانه شکایت‌هایی را علیه او انجام داده‌اند.[اعتراض هلندی‌ها به فیلم ضد اسلامی ویلدرز]

هیچ‌کدام از شبکه‌های تلویزیونی حاضر به پخش این فیلم توهین آمیز نشدند و به همین خاطر ویلدرس مجبور شد از طریق سایت‌های اینترنتی اقدام به پخش این فیلم ۱۶ دقیقه‌ای کند.

این در حالی است که بسیاری از این سایت‌ها هم با اعتراض مسلمانان جهان این فیلم را از روی سرورهای خود برداشتند.[سایت فیلم ضد اسلامی نماینده افراطی هلند مسدود شد]

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم طی بیانیه‌ای این فیلم را توهین‌آمیز خوانده و پخش اینترنتی آن را به‌شدت محکوم کرد.[انتقاد دبیرکل سازمان‌ملل از نماینده افراطی پارلمان هلند]

دولت اسلوونی که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به‌عهده دارد نیز انتشار فیلم فتنه را محکوم و اعلام کرده که این فیلم هدفی جز ایجاد نفرت ندارد و آزادی بیان باید در فضای احترام به مذاهب و دیگر اعتقادات و همراه با حس تعهد رعایت شود.[ابراز تاسف اتحادیه اروپا از پخش فیلم ضد اسلامی]

نخست وزیر هلند طی سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، پخش اینترنتی فیلم فتنه را به‌شدت محکوم کرده و گفته بود که این فیلم هیچ هدفی جز توهین به اعتقادات گروهی از مردم را دنبال نمی‌کند.

سازمان کنفرانس اسلامی تنها هدف این فیلم را ایجاد تنش و خصومت میان پیروان ادیان و اعتقادات مختلف و به خطر انداختن صلح و ثبات در جهان دانسته است.[انتقاد سازمان کنفرانس اسلامی از پخش فیلم ضد اسلامی]

در بعضی از شهرهای هلند، کلیساهای کاتولیک و پروتستان به مقابله با ویلدرس پرداخته‌اند. در شهر اوترخت، شورای کلیساهای شهر اعلام کرد که ویلدرس امنیت اجتماعی مردم را به خطر انداخته است.

گیرت ویلدرس اکنون از ترس، تحت تدابیر شدید امنیتی پلیس هلند به سر می‌برد و جرئت خارج شدن از مخفیگاهش را ندارد.

کد خبر 47424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز