همشهری آنلاین: رییس پلیس آگاهی ناجا با اعلام تمدید مدت زمان اجرای طرح مبارزه با سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار تا پایان سال جاری، از دستگیری 3 هزار و 944 سارق سابقه‌دار و در مجموع کشف 5 هزار و 760 فقره انواع سرقت در طول مدت اجرای طرح خبر داد.

سردار جعفری در نشستی خبری با اشاره به اجرای طرح مبارزه با سارقان از 4 اسفند گفت: در این مدت، 603 فقره سرقت خودرو، 374 فقره سرقت از مغازه، 684 فقره سرقت از منازل و همچنین 360 فقره سرقت از اماکن دیگر کشف شد.

وی توضیح داد: بدین ترتیب، در مقایسه با شرایط قبل از اجرای طرح، ارتکاب سرقت 20 تا 30 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، سردار جعفری هماهنگی با مراجع مختلف قضایی در همه استانها به منظور جلوگیری از رها شدن مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار تا قبل از تعطیلات نوروزی در راستای تامین امنیت و آرامش بیشتر مردم را یادآور شد و همچنین از برخورد با مالخران که البته تعداد آنها از سارقان کمتر است خبر داد.

رییس پلیس آگاهی ناجا تاکید کرد: این اقدامات پلیس نباید منجر به بی‌احتیاطی مردم شود و آنها باید همه توصیه‌ها و هشدارهای پلیسی بویژه در ایام نوروز از جمله خودداری از حمل پول زیاد، قرار ندادن پول و اشیای قیمتی در داخل خودرو، ترک نکردن خودرو و منزل در غیبت‌های طولانی مدت همچون مسافرت و قرار ندادن وجوه نقد در منازل در طول تعطیلات نوروز را مدنظر داشته باشند.

سردار جعفری با اعلام این که طرح مبارزه با سارقان که زمان اجرای آن تمدید شده،‌ در فهرست برنامه‌های پیشگیری از جرم سال 87 ناجا قرار گرفته است، اضافه کرد: بر اساس سیاست پیشگیری از جرم، اقدامات فراوانی در پلیس آگاهی انجام شد که در این زمینه بر مجرمان حرفه‌ای با هدف کنترل آنها تمرکز کرده‌ایم.

سردار جعفری در ادامه به مقایسه استانها در زمینه ارتکاب سرقت اشاره کرد و گفت: تهران با 805 مورد، بیشترین دستگیری در این زمینه را داشته و خراسان رضوی با 592 دستگیری در رده بعدی قرار دارد.

وی همچنین در مورد مجازات مالخرها نیز گفت: بهترین مجازات برای مالخرها موظف کردن آنها به توزیع اموال مالباخته‌ها است که این کار هم اکنون در تهران انجام شده و اثر بازدارندگی بسیار مطلوبی داشته است.

وی افزود: سردار جعفری در خصوص آمار کشفیات مواد محترقه در هفته اخیر نیز اظهار کرد: بیش از 3 میلیون عدد ماده محترقه کشف شده که بیشترین میزان آن که در حدود یک و نیم میلیون است، در خوزستان به دست آمد.

رییس پلیس آگاهی کشور در ادامه به جرایم مجرمان فیوجی اشاره کرد و گفت: جرایم این گروه با نظارت‌های پلیس بسیار کمتر شده، اما شهروندان بویژه در ایام نوروز، باید مراقب شگردهای متعدد ارتکاب جرم آنها از جمله در پوشش گردشگر با مامور پلیس باشند.

سردار جعفری از شناسایی یکهزار و 318 مجرم سابقه‌دار فیوجی در سطح کشور تا کنون و همکاری افراد آبرومند طایفه فیوج و نقش قابل توجه آنها در شناسایی و معرفی بیش از یکصد مجرم خبر داد.

در ادامه این نشست خبری، سردار جعفری در مورد قاچاق صنایع دستی و میزان کشفیات پلیس آگاهی در این زمینه گفت: کشف محموله‌های قاچاق صنایع دستی، نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافت و از 15 هزار سال گذشته، به 18 هزار و 600 مورد در سال جدید رسید.

وی، همچنین به قاچاق انواع سکه و سفال و به طور کلی اقلام میراث فرهنگی از سوی نیروی انتظامی و انباشت کشفیات در انبارهای پلیس آگاهی اشاره و اذعان کرد: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی رغبتی به تحویل گرفتن اشیای مکشوفه میراث فرهنگی از پلیس آگاهی ندارد و همچنین این سازمان حق‌الکشف سازمان نیروی انتظامی را پرداخت نمی‌کند که این کار، تضعیف مبارزه با قاچاق عتیقه‌جات است.

رییس پلیس آگاهی کشور پیشنهاد داد: اشیای فرهنگی مکشوفه، جهت نگهداری با نام ایران، به موزه‌های معتبر جهان فروخته شوند.

وی در ادامه به موضوع قاچاق طلا پرداخت و با اشاره به این که وقتی طلا به صورت شمش وارد کشور می‌شود، برخی‌ آن را به زیان کشور می‌دانند، گفت: رسیدگی به پرونده‌های قاچاق طلا نیز با مشکلاتی مواجه است؛ زیرا گمرک معتقد است که به جهت قیمتی بودن طلا، کشفیات باید در محل انجام و ارزیابی و بانک مرکزی معتقد است این محموله‌ها باید به بانک مرکزی، حمل و سپس ارزیابی شوند.

رییس پلیس آگاهی ناجا به تشکیل پرونده برای قاچاق یکهزار تنی قیر به خارج از کشور که طی ماههای گذشته صورت گرفته و پس از آن ماموران در جریان امر قرار گرفتند، گفت: مجوز این محموله توسط شرکت خصوصی به نام شهرداری بوشهر صادر و به خارج قاچاق شد و لازم است تا مسوولان دولتی نظارت بیشتری در مورد توزیع قیر در کشور توسط بخش خصوصی داشته باشند.

کد خبر 46085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز