گروه حوادث: 2 روز پیش یکی از همکارانتان به در خانه ما آمد و این نامه را به من داد. او می‌گفت پیک سازمان حج و زیارت است و خبر خوشی دارد.

من هم وقتی نامه را باز کردم و متوجه شدم به خاطر فعالیت فرهنگی‌ام برنده جایزه سفر حج شده‌ام 10 هزار تومان به‌عنوان مژدگانی به او دادم و امروز هم برای دریافت جایزه‌ام آمدم. زن میانسال که  با خوشحالی خود را به سازمان حج و زیارت رسانده بود، این جملات را به کارمند سازمان گفت و نامه‌ای را که 2 روز قبل مرد موتورسواری به در خانه آنها آورده بود به وی داد.

کارمند سازمان،  پس از بررسی نامه متوجه جعلی بودن آن شد، اما وقتی ماجرا را به این مراجعه‌کننده گفت، وی با اعتراض از اتاق خارج شد. پس از این ماجرا، هر هفته ‌ چندین زن و مرد دیگر که نامه‌های مشابهی در دست داشتند به سازمان حج و زیارت مراجعه کرده و خواستار دریافت هزینه سفر به عتبات عالیات و سکه طلای خود می‌شدند.

همه این افراد مدعی بودند مرد موتورسواری به در خانه آنها رفته و با معرفی خود به‌عنوان پیک سازمان حج و زیارت، نامه‌ دریافت جایزه را به آنها داده است و آنها نیز با خوشحالی مژدگانی 10 تا 50 هزار تومانی، به وی داده‌اند.

با افزایش مراجعانی با نامه‌های جعلی، سی‌ام آذرماه گذشته ماجرا از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت به پلیس آگاهی تهران گزارش شد و گروهی از کارآگاهان اداره 14 آگاهی تهران ماموریت یافتند در بررسی‌های تخصصی پیک قلابی را شناسایی و دستگیر کنند.

وقتی با چهره نگاری  این متهم، مشخص شد او کیف قاپ 32 ساله‌ای به نام عارف است که سال قبل از زندان آزاد شده است، مخفیگاه وی در حوالی میدان ابوذر شناسایی شد و ماموران وی را در یک عملیات 2 ماهه دستگیر کردند.

در حالی که تعداد افرادی که از سوی این مرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند به 1000 نفر رسیده بود، بازجویی‌های پلیسی از او آغاز شد و مرد کلاهبردار که چاره‌ای جز اعتراف نداشت به کارآگاهان گفت: یک سال قبل وقتی از زندان آزاد شدم با پس اندازم یک موتورسیکلت خریدم و شروع به مسافرکشی کردم اما 20 روز بعد به خاطر تخلفات رانندگی با جریمه 75 هزار تومانی مواجه شدم.

من که توان پرداخت این پول را نداشتم وقتی متوجه شدم یکی از همسایه‌هایمان از سفر حج بازگشته فکری به ذهنم رسید و تصمیم به کلاهبرداری گرفتم. این بود که با پرسه زدن در خیابان‌ها و دیدن پلاکارد‌هایی که به خاطر بازگشت افراد از سفرهای زیارتی یا موفقیت‌های علمی، ورزشی و فرهنگی آنها   نصب شده بود، طعمه‌هایم را شناسایی کرده و مشخصاتشان را یادداشت می‌کردم.

سپس با جعل مهر و سربرگ سازمان حج و زیارت و یا مرکز بنیاد اسلامی خادمین الائمه(ع)، با نوشتن نامه‌ای جعلی وانمود می‌کردم طعمه‌هایم برنده جایزه ویژه شده‌اند و سپس به‌عنوان مامور یا پیک سازمان به در خانه آنها می‌رفتم و نامه را به آنها می‌‌دادم، این افراد نیز با دیدن نامه به حدی خوشحال می‌شدند که علاوه بر هزینه پیک، 10 تا 50 هزار تومان به من مژدگانی می‌دادند و به این ترتیب روزانه حداقل از 5 نفر کلاهبرداری می‌کردم.

بنا به این گزارش، بازپرس دادسرای ناحیه 3 تهران با صدور دستور چاپ عکس بدون پوشش متهم از شاکیان خواست برای شکایت به اداره 14 پلیس آگاهی تهران  مراجعه کنند.

سرهنگ محمدیان - رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: در حالی که نزدیک به هزار نفر از دریافت‌کنندگان نامه‌ها، پس از آنکه متوجه شده‌اند نامه‌ها‌ جعلی است برخوردهای نامناسبی را با عوامل سازمان حج و زیارت داشته‌اند اما  اقدامی در جهت اعلام موضوع به پلیس صورت نگرفته بود و حتی یک نفر از مالباختگان نیز برای شکایت مراجعه نکرده بود، در حالی که اگر این موضوع اطلاع داده شده بود، خیلی سریع متهم شناسایی می‌شد.

  • محل‌های فعالیت متهم: مناطق خاوران، نازی‌آباد، مهرآباد و اسلامشهر
  • مراجعه شاکیان: اداره 14 پلیس آگاهی تهران واقع در خیابان وحدت اسلامی
کد خبر 44968

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز