شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

جواد عزیزی: مردی که قصد داشت با گذرنامه جعلی به اروپا سفر کند پس از دستگیری با حرف زدن به زبان‌های عربی و انگلیسی مدعی شد تبعه عراق است.

اما وقتی فهمید قاضی پرونده دستور اخراج او از ایران را صادر کرده، راز خود را برملا کرد.
شامگاه یکشنبه گذشته ماموران پلیس فرودگاه هنگام بررسی‌ مدارک مسافران پرواز تهران- لندن به مرد جوانی که قصد سفر به انگلیس را داشت مشکوک شدند.

اگر چه مدارک شناسایی این مرد نشان می‌داد او تبعه کشور عراق است اما وقتی ماموران به بررسی گذرنامه فرانسوی وی پرداختند متوجه شدند این گذرنامه به طرز ماهرانه‌ای جعل شده است.

با دستگیری این جوان، وی به اداره پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا منتقل شد و صبح روز بعد مقابل قاضی مهاجری- بازپرس شعبه اول دادسرای ویژه فرودگاه‌های تهران- قرار گرفت.

متهم در این جلسه با حرف زدن به زبان‌های عربی و انگلیسی، مدعی شد اهل عراق است و گذرنامه فرانسوی را در ازای پرداخت 3 هزار دلار به مردی در ترکیه دریافت کرده و از جعلی بودن آن بی‌خبر بوده است.

پس از اظهارات این جوان، از آنجا که مدارک شناسایی او نیز نشان می‌داد که وی تبعه عراق است، بازپرس مهاجری دستور داد مرد جوان از ایران اخراج و به عراق بازگردانده شود اما زمانی که جوان متهم متوجه دستور قاضی شد شروع به حرف زدن به زبان فارسی کرد و گفت که اهل ایران است.

مرد جوان که خود را کامبیز معرفی می‌کرد به بازپرس مهاجری گفت: مادرم اهل عراق است اما خودم در ایران بزرگ شده‌ام و علاوه بر داشتن شناسنامه و مدارک شناسایی عراقی، دارای مدارک شناسایی ایرانی نیز هستم.

وی ادامه داد: مدتی قبل در حالی که قصد داشتم به اروپا سفر کنم به سفارت انگلیس در تهران رفتم اما موفق به دریافت ویزا نشدم.

این بود که تصمیم به تهیه مدارک جعلی گرفتم و پس از تهیه گذرنامه تقلبی و بلیت پرواز به لندن، وسایلم را جمع کرده و راهی فرودگاه امام خمینی شدم اما در حالی که چند قدم تا پله‌های هواپیما فاصله داشتم، ماموران متوجه جعلی‌بودن گذرنامه‌ام شدند و مرا دستگیر کردند.

من هم چون نمی‌خواستم این موضوع در سابقه‌ام ثبت شود با نشان دادن مدارک عراقی‌ام مدعی شدم اهل این کشور هستم و به این ترتیب ماموران مرا به دادسرا منتقل کردند اما زمانی که متوجه شدم دستور اخراج من از ایران صادر شده و قرار است مرا به عراق بفرستند، آنقدر ترسیدم که تصمیم گرفتم حقیقت را فاش کنم.

پس از اظهارات کامبیز، بازپرس شعبه اول برای وی قرار قانونی صادر کرد و پرونده در اختیار پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا قرار گرفت.

سفر به اروپا برای یافتن کار

کامبیز که جوانی با تحصیلات دانشگاهی است، به 2 زبان انگلیسی و عربی تسلط کامل دارد. او مدعی است فقط برای پیدا کردن کار قصد سفر به انگلیس را داشته و به همین خاطر تصمیم به تهیه گذرنامه جعلی گرفته بود.

  • چطور گذرنامه جعلی تهیه کردی؟

من دوستان زیادی در عراق دارم. وقتی نتوانستم ویزای انگلیس بگیرم با یکی از دوستانم تماس گرفتم و پس از اینکه ماجرا را برایش تعریف کردم او گفت که می‌تواند در ازای 3 هزار دلار برایم گذرنامه فرانسوی تهیه کند. از آنجا که با داشتن این گذرنامه دیگر نیازی به تهیه ویزا نبود، این مبلغ را به دوستم پرداختم و مدتی بعد برای دریافت گذرنامه با او در ترکیه قرار گذاشتم. پس از گرفتن به ایران برگشتم و خودم را برای سفر به لندن آماده کردم اما در فرودگاه دستگیر شدم.

  • مدارک شناسایی عراقی را چطور به دست آوردی؟

مدتی قبل وقتی برای دیدن اقواممان به این کشور رفته بودم، با مراجعه به سازمان مربوطه مدعی شدم که مدارکم را گم کرده‌ام. آنها هم برایم مدارک شناسایی صادر کرده و به این ترتیب هم مدارک شناسایی ایرانی داشتم و هم عراقی.

  • وقتی با قاضی به زبان عربی و انگلیسی حرف می‌زدی، نمی‌ترسیدی که لو بروی؟

از ۳ سالگی به خاطر علاقه‌ زیادی که به زبان انگلیسی داشتم، شروع به یاد گرفتن آن کردم و در حال حاضر بدون هیچ مشکلی می‌توانم انگلیسی حرف بزنم، از طرفی زبان عربی هم زبان مادری‌ام است و به آن تسلط کامل دارم. 

  • در انگلیس  اقوامی هم داشتی؟

نه، اما چون به زبان تسلط کافی داشتم احساس می‌کردم به هیچ مشکلی بر نمی‌خورم.

کد خبر 49285

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز