سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رای‌دهندگان طرفدار دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، سه‌شنبه 5 فوریه موسوم به سه‌شنبه بزرگ، در 24 ایالت آمریکا برای انتخاب کاندیدای مورد نظر خود جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 به پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش بی بی سی، این ایالت‌ها نیمی از هیات‌های نمایندگی شرکت کننده در کنوانسیون احزاب دموکرات و جمهوری خواه برای انتخاب کاندیدای نهایی این دوحزب جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به خود اختصاص خواهند داد. هیات‌های نمایندگی در واقع کاندیدا‌های نهایی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را تعیین خواهند کرد.

هر کاندیدایی که در کنوانسیون حزب مربوطه خود(جمهوری خواه ویا دموکرات) بیش از 1.191  رای کسب کند، به عنوان کاندیدای نهایی حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر 2008 شرکت خواهد کرد. 

در حزب جمهوری خواه سناتور مک کین و میت رامنی فرماندار سابق ماساچوست، برای کسب کاندیداتوری  این حزب  در انتخابات ریاست جمهوری 2008 به رقابت می‌پردازند، در حزب جمهوری خواه مک کین از رامنی پیش است و احتمال می‌رود کاندیدای نهایی این حزب پس از انتخابات سه شنبه بزرگ شناخته شود.

اما در حزب دموکرات رقابت میان سناتور‌ها هیلاری کلینتون و باراک اوباما نزدیک است و احتمال دارد پس از سه شنبه بزرگ نیز رقابت میان آن‌ها ادامه یابد.

در حالی که 19 ایالت آمریکا روز سه شنبه 5 فوریه به طور مشترک شاهد برگزاری انتخابات دو حزب دموکرات و جمهوری خواه خواهد بود، دموکرات‌ها در سه ایالت به طور مجزا و جمهوری خواهان در دو ایالت  دیگر انتخابات برگزار می‌کنند.

کد خبر 43518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز