شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه ادب‌‌و‌هنر: فیلم سینمایی‌ «آوازگنجشک‌ها» ساخته مجید مجیدی از خیر سیمرغ بلورین بخش بین‌الملل گذشت و دل به خرس طلایی برلین بست.

پس از آن که مدیر جشنواره برلین بار دیگر با خاصه خرجی خواسته بود فیلم مجیدی در جشنواره فجر به نمایش درنیاید تا برای اولین بار در برلین به روی پرده برود، مدیر جشنواره فجر هم از خدا خواسته به این پیشنهاد جواب مثبت داد.

احتمالاً مجید شاه حسینی با یک حساب سرانگشتی، با این کار هم در سیمرغ‌هایش صرفه جویی کرده و هم توانسته با خروج این فیلم از بخش بین الملل و شرکت صرف آن در بخش ملی دل سینماگران دیگر را با دادن سیمرغ‌های این فیلم به دست آورد.

البته در نسخه رسمی به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر آمده است که بر اساس قوانین برخی از جشنواره‌های معتبر جهان، فیلم‌های بلند سینمایی بخش مسابقه، معمولاً برای اولین بار در این جشنواره‌ها به روی پرده می‌روند و باتوجه به اعتبار بین‌المللی جشنواره فیلم فجر آواز گنجشک‌ها تنها می‌توانست در یکی از این دو رویداد حضور یابد. بر این اساس و باتوجه به همکاری و تعاملات بین دو جشنواره فیلم فجر و برلین قرار شد فیلم آواز گنجشک‌ها در بخش سودای سیمرغ مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر و در بخش مسابقه بین‌المللی جشنواره برلین به نمایش درآید.

البته دلیل دیگری نیز می توان برای این بذل و بخشش یافت. جواد نوروزبیگی، مجری طرح این فیلم  به فارس گفته است: «آواز گنجشک‌ها»  هنوز آماده نمایش نشده است. ما منتظر رفع مشکل اتالوناژ فیلم هستیم و امیدواریم به‌زودی فیلم آماده شود.

با این اقدام فیلم «باد در علفزار می‌پیچد» آخرین ساخته خسرو معصومی در بخش جام جهان نمای مسابقه بین‌الملل بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به روی پرده می‌رود.

این فیلم پیش از این تنها در بخش سودای سیمرغ  مسابقه سینمای ایران حضور داشت.

رویدادهای بی رمق

جشنواره 26 فیلم فجر کار خود را تاکنون بی رمق آغاز کرده است. حضور فیلم های خارجی حک و اصلاح شده با زیر نویس هایی که با تاخیر می آیند جشنواره را در همین ابتدای راه از نفس انداخته است.

طرح نمایش فیلم های خارجی در 5 روز اول هم باعث شده تا سینماگران وطنی که معمولاً به رسم همه امور کار را به دقیقه 90 به بعد موکول می کنند، با خیالی آسوده از این فرصت چند روزه نهایت استفاده را ببرند وحالا تقریبا فیلم ها کمی آماده نمایش‌اند.

سینمای مطبوعات که قلب جشنواره در آن می‌تپد، در روزهای اول بیش از نشست های عوامل فیلم، شاهد برنامه هایی از جنس سینما 4 اما به‌طور زنده است! پس از نمایش فیلم های خارجی در این سینما در غیبت  عوامل فرنگی، چند کارشناس به سبک برنامه های تلویزیونی برای این فیلم سخنوری می کنند و...

اما جالب ترین خبر آن است که به علت استقبال گسترده مخاطبان، طرح پزشک همراه در سینماهای بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اجرا می‌شود!

روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام کرده، در هر یک از سینماهای جشنواره یک پزشک با امکانات لازم به صورت تمام وقت حضور دارد تادرصورت ایجاد عارضه برای مخاطبان جشنواره،  اقدامات بالینی لازم را انجام دهد.

آن‌سوی بازار

از سوی دیگر،  یازدهمین بازار فیلم و برنامه های تلویزیونی ایران با حضور ۴۷ کشور در مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، امیر اسفندیاری مدیر بازار فیلم ایران تصریح کرد: در یازدهمین دوره بازار ۳۶۵ متخصص امر پخش و بازاریابی و تبلیغات فیلم از ۹۶ کمپانی از ۴۷ کشور جهان حضور دارند.

این بازار فیلم  تا 17بهمن ماه در تهران ادامه دارد.

سیمرغ تماشاگران، آخر جشنواره

با اتفاقاتی که سال پیش برای سیمرغ تماشاگران پیش آمد مدیران جشنواره امسال تصمیم گرفته اند فیلم‌های برگزیده‌ آرای مردمی را به‌جای اعلام روزانه در روزهای پایانی جشنواره و همزمان با اعلام نامزدها معرفی کنند.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر به ایسنا خبر داد: به‌دلیل مشکلاتی که در سال‌های قبل به خصوص در دوره بیست و پنجم جشنواره برای اعلام هر روز نتایج شمارش آرای  تماشاگران وجود داشت و مسائلی که پیش می‌آمد، در جشنواره امسال 2 روز قبل از مراسم اختتامیه، 3 فیلم برتر این حوزه معرفی خواهند شد و در روز اختتامیه نام فیلمی که بیشترین آرای مردمی را کسب کند، معرفی می‌شود.

حبیب ایل‌بیگی خبر داد: در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر 2 سیمرغ بلورین به فیلم برگزیده تماشاگران در بخش مسابقه سینمای ایران و مسابقه سینمای بین‌الملل اهدا خواهد شد.

کد خبر 43293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز