شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

مجید مجیدی به‌عنوان نخستین سینماگر، جایزه امسال ابن‌عربی را از اسپانیا دریافت می‌کند.

به گزارش فارس، شهرداری شهر مورسیای اسپانیا جایزه‌ای به نام ابن عربی (فیلسوف برجسته مسلمان) تعیین کرده است که هر سال به یکی از هنرمندانی که مجموعه آثارشان معطوف به جهات روحانی انسان و اخلاق شریفه باشد، اهدا می‌کند.

این جایزه در 14 فوریه مطابق 25 بهمن ماه توسط شهردار مورسیا (محل تولد ابن عربی) به مجید مجیدی به‌عنوان نخستین سینماگری که این جایزه را دریافت می‌کند، اهدا خواهد شد. اسپانیا در قرن ششم و هفتم هجری از مهم‌ترین مراکز تمدن اسلامی بوده است؛

به همین جهت طی چند روز مجموعه‌ای از آثار مجید مجیدی در شهر مورسیای اسپانیا به نمایش درآمده و در مراسمی ویژه با حضور شخصیت‌های مهم فرهنگی و هنری، این نشان به مجیدی اهدا خواهد شد.

فیلم‌های کوتاه در آمریکا

منصور فروزش 4 فیلم کوتاه خود را که پیش از این قرار بود ماه فوریه در انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه اورگان آمریکا نمایش داده شود، ماه می‌در این دانشگاه به نمایش می‌گذارد.

فروزش به فارس گفت: پیرو مذاکرات و نامه‌نگاری‌هایی که با دانشگاه مذبور داشتیم، زمان اکران را به ماه‌می انتقال دادیم. این امر پس از حل برخی مشکلات اداری برای خروج از کشور و تمهیدات بسیار سخت برای این امر صورت گرفت.

وی افزود: امیدوارم ضمن اکران فیلم‌ها، نقد و بررسی آنها هم با روند و روال خاص خود انجام شود تا بتوانیم یک قدم هر  قدر کوچک در راه اعتلای میهن اسلامی در سطح بین‌المللی برداشته باشیم.

فیلم‌های کوتاه «دور از من نزدیک تو»، «پایان عبور»، «سکوت سیاه» و «جیب‌برها هم به بهشت می‌روند» به دعوت انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه اورگان آمریکا در این دانشگاه نمایش داده می‌شود.

بستنی یخی

آرش معیریان فیلم «بستنی یخی» را به تهیه‌کنندگی سید محسن وزیری، جمعه در لوکیشن تالار عروسی در یک رستوران واقع در خیابان خرمشهر کلید زد. به گزارش فارس، در نخستین روز فیلمبرداری این فیلم، فتحعلی اویسی، ‌حدیث فولادوند و بهنوش بختیاری جلوی دوربین رفتند.برای این فیلم، 30 جلسه فیلمبرداری برنامه‌ریزی شده است.

رضا شفیعی جم، حدیث فولادوند، حمید گودرزی، احمد پورمخبر، فتحعلی اویسی، سیدمحمدرضا وزیری، آیدا قهرمان، نعیمه نظام دوست، داریوش سلیمی و سحر کرمانیان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

این فیلم در ژانر کمدی، داستان زوج جوانی را روایت می‌کند که شب عروسی دچار اختلاف می‌شوند و این اختلاف به مشکلی ریشه‌ای در زندگی مشترک‌شان تبدیل می‌شود.

در انتظار معجزه

رسول صدرعاملی فیلمبرداری فیلم سینمایی در انتظار معجزه را هفته آینده شروع می‌کند. به گزارش مهر، در نخستین روز فیلمبرداری این فیلم سینمایی حمید فرخ‌نژاد و پریوش نظریه مقابل دوربین می‌روند.

صدرعاملی نخستین سکانس‌های فیلم تازه‌اش را در قطار تهران به مشهد فیلمبرداری می‌کند. هما روستا یکی دیگر از بازیگران این فیلم سینمایی است. صدرعاملی فیلمنامه را براساس طرحی از اصغر فرهادی و داستان زن و شوهری نوشته که با هم اختلاف دارند اما همراه دخترشان به مشهد می‌روند.

مرتضی هدایی تصویربردار و محمد مختاری صدابردار  این فیلم هستند که صدرعاملی خود تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. در انتظار معجزه پس از پایان به نسخه 35 میلی‌متری تبدیل می‌شود.

در میان بهترین‌های دهه

عباس کیارستمی با فیلم «ده» در فهرست 30 فیلم برتر دهه‌ گذشته‌ سینمای جهان از نگاه نشریه سینمایی معتبر «سایت‌‌اند ساوند» قرار گرفت. به گزارش ایسنا، در این فهرست، فیلم ده ساخته‌ عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی برنده‌ نخل طلای کن، تنها نماینده‌ سینمای ایران است.

این فیلم نخستین‌بار در بخش رقابتی جشنواره‌ کن سال 2002 به نمایش درآمد و پس از آن درجشنواره‌های ادینبورگ، تورنتو، نیویورک، ونکوور، پالم اسپرینگز، روتردام، توکیو و تسالونیکی حضور یافت. در این فهرست فیلم «اقتباس» ساخته‌ اسپایک جونز در رتبه‌ اول قرار دارد.

از جمله معروف‌ترین آثار حاضر در فهرست سایت‌اند ساوند می‌توان به «اولتیماتوم بورن» ساخته‌ پائول گرین‌گراس، «پنهان» ساخته میشل هانکه، «در ستایش عشق» ساخته‌ ژان لوک گدار، «من و خوشه‌چینان» ساخته‌ آگنس واردا و«امپراتوری درون» ساخته‌ دیوید لینچ اشاره کرد.

کد خبر 99621

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز