چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مجید مجیدی حق دوستی را درباره سید مهدی شجاعی ادا کرد.

مجیدی

 نویسنده شاخص ادبیات پس از انقلاب که در نگارش فیلمنامه بچه‌های آسمان همکاری کرده به گفته مجیدی نقش مؤثری در ساخت و موفقیت این فیلم داشته است. مجیدی این حرف‌ها را در نشست بررسی کارنامه سیدمهدی شجاعی که در شهر کتاب برگزار شد، زد.

مجید مجیدی، کارگردان سینما، گفت: شخصیت شجاعی دارای وجوه بسیار مهمی است که یکی از آنها از‌خودگذشتگی برای به‌وجود آمدن امکان رشد دیگران است؛ چرا که امروز افراد سرآمد بسیاری در ادبیات ما هستند که روزی نیروهای گمنامی بودند و شجاعی آنها را شناسایی کرد و توانایی‌های آنها را باور داشت؛ هدایت بهبودی یکی از این افراد است که با شجاعی در روزنامه‌ جمهوری آشنا شد. از وجوه دیگر این فرد می‌توان ثبات شخصیت و اسیر نشدن در جریان‌های روشنفکری و مردمی بودن او را نام برد. مجیدی در ادامه درباره‌ مقاومت مسئولان در برابر ساخت مستندی درباره استان سیستان و بلوچستان صحبت کرد و گفت: در سفری که به این استان داشتم، بعد از مشاهده فجایع اجتماعی آن خواستم مستندی بسازم که با مخالفت مسئولان مواجه شدم، اما پس از پیگیری‌های بسیار شجاعی و شهید آوینی، سرانجام این کار انجام شد.

او همچنین ساخت فیلم بچه‌های آسمان را با وجود رد پیشنهاد این کار توسط کلیه سازمان‌های مرتبط، مدیون همکاری و حمایت شجاعی دانست. در ادامه‌ نشست، رضا امیرخانی-نویسنده- با تأکید بر احیا و تجدید ادبیات خداباور با قلم شجاعی، توجه حاضران را به نوع متمایز درام در آثار این نویسنده جلب کرد.

او گفت: شجاعی نوع دیگری از راوی را درون ادبیات فارسی در کنار راوی اول‌شخص و دانای کل قرار داده و آن هم راوی فروتن است که درباره شخصی اسطوره‌ای همچون معصوم سخن می‌گوید، اما جایگاه و نسبت خود را در برابر معصوم می‌شناسد. بخش پایانی نشست به صحبت‌های سیدمهدی شجاعی اختصاص یافت. او به گفته‌ خودش، در این نشست سکوت دوساله خود را شکست و از دردها و دغدغه‌های فکری خود پرده برداشت. شجاعی که مدتی است درگیر بیماری است، درباره بیماری فرهنگ و سنت در کشورمان صحبت کرد و راه پیش روی جامعه را راه تمدن‌های نابودشده دانست و اوضاع فعلی فرهنگ را در حالت اضمحلال خواند.

نویسنده کتاب «بشریت تنهاست»، عامل این نابودی فرهنگی را با مثل «از ماست که بر ماست» عنوان کرد و گفت: عامل اصلی این نابسامانی فرهنگی خودمان هستیم، اما من برای اینکه به کسی برنخورد، از کلمه دشمن استفاده می‌کنم.  

کد خبر 147669
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز