یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران، عظیم‌ترین فیلم جهان اسلام را با موضوع کودکی پیامبر اکرم (ص)می‌سازد.

مجیدی، کارگردان فیلم سینمایی «محمدص» درحالی که بیش از 3 سال از آغاز تحقیق و نگارش فیلمنامه آن می‌گذرد برای نخستین بار درباره جدید‌ترین کار خود سخن گفت.

وی درخصوص تولید این فیلم گفت: در شرایط کنونی که بحران هویت و معنویت به‌صورت خیلی جدی مطرح شده و شاهد سقوط برخی ارزش‌های اخلاقی و انسانی هستیم و می‌توانیم آن را جاهلیت مدرن بنامیم، اسلام واقعی می‌تواند چراغ روشنگری برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان امروز و آینده باشد.

این کارگردان افزود: این فیلم تلاشی است از سینمای ایران که در حوزه محتوا و ساختار گام‌های بلندتری به پیش بردارد و به استانداردهای جهانی این حوزه نزدیک‌تر شود و امیدوارم خیر و برکات این حرکت متوجه کل سینمای کشور شود. درباره پیامبر اکرم(ص) تنها یک فیلم و آن هم بیش از 40 سال پیش ساخته شده و این در شرایطی است که پیرامون حضرت مسیح(ع) بیش از200 فیلم و درباره حضرت موسی(ع) بیش از 100 فیلم ساخته شده است و بسیاری از آنها هم آثار قابل‌توجهی هستند؛

طبیعی است که مخاطبین جهان از پیامبر و آیین اسلام شناخت درستی پیدا نکرده باشند و اکنون این جای خالی با آثار هنری مغرضانه نسبت به اسلام پر شده است و کم کاری جهان اسلام در این زمینه غیرقابل بخشش است.

مجیدی درخصوص نگارش فیلمنامه خاطر نشان کرد: از 3 سال پیش، مراحل تحقیق و نگارش این پروژه رسما آغاز شد و در حال حاضر در مرحله مطالعات اجرایی و در آستانه پیش تولید هستیم.

حدود یکسال با همکاری دانشمندان، مورخان، علما و سیره شناسان جهان اسلام  از ایران و کشورهای دیگری مثل مراکش، تونس، لبنان، عراق و الجزایر و با رجوع، جمع‌آوری و استناد به منابع شیعه و اهل سنت مرحله تحقیق انجام شد و از 2 سال پیش تا چند ماه قبل نخستین نسخه فیلمنامه توسط کامبوزیا پرتوی و من نوشته شد.

قبل از نگارش فیلمنامه نیز کارگاهی تشکیل شد و با دعوت از تعدادی از هنرمندان و کارشناسان مدتی وقت صرف ایده پردازی شد و دوست دارم در اینجا از مرحوم سیف‌الله داد نام ببرم که با مشارکت در مرحله ایده پردازی به ما کمک می‌کرد و خودش دلبسته ساخت فیلمی در مورد حضرت خدیجه(س) بود.

ما، هم قبل از نگارش فیلمنامه و هم پس از پایان نگارش نسخه اول آن، رایزنی و مشورت‌های گوناگونی را  با علمای طراز اول جهان اسلام آغاز کرده‌ایم که همچنان ادامه دارد تا بتوانیم از همه نظرات و راهنمایی‌های آنان در این پروژه استفاده کنیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این فیلم حداقل به 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی پخش می‌شود و در ایران و احتمالا 2 کشور دیگر فیلمبرداری خواهد شد. پیش‌بینی شده است که از اوایل سال آینده انتخاب و آماده‌سازی‌ صحنه‌ها و دکور‌ها آغاز شود.

مجیدی درخصوص بودجه فیلم نیز گفت: در حال حاضر مدیریت این پروژه در تلاش است تا از حداکثر امکانات و سرمایه‌های قابل جذب در جهان برای ساخت این فیلم استفاده کند چرا که اسلام در جهان طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد و آمادگی‌های بسیار خوبی تاکنون در این زمینه پیدا شده است.

امیدوارم به برکت این ایام که میلاد پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت است بتوانیم این پروژه را به سرانجام مطلوب برسانیم.

مجیدی جمعه گذشته در شهر مورسیا زادگاه ابن عربی جایزه‌ای را که به‌نام این متفکر اسلامی برای نخستین‌بار به یک سینماگر اهدا می‌شد دریافت کرد و آغاز مراحل اجرایی فیلم محمد(ص) را در آن مراسم اعلام نمود. مشروح گفت‌وگوی مجید مجیدی را می‌توانید روز چهارشنبه در صفحه سینمای همشهری بخوانید.

کد خبر 102528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز