سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

مجید مجیدی که در ماه‌های اخیر کمتر خبری از او به گوش رسیده، این روزها در تدارک تولید فیلم تازه‌اش است.

کارگردان فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون «بچه‌های آسمان» و «رنگ خدا» به‌عنوان یکی از معدود فیلمسازان ایرانی که مقبولیت داخلی و اعتبار بین‌المللی را به‌صورت توأمان برخوردار است، این‌بار قصد دارد دوران کودکی پیامبر اکرم(ص) را به تصویر بکشد؛ فیلمی عظیم که مخاطبش را در سراسر جهان جست‌وجو می‌کند و احتمالاً از اوایل سال آینده وارد مرحله پیش‌تولید خواهد شد.

مجیدی در حالی زندگی پیامبر اکرم(ص) را به تصویر خواهد کشید که با آخرین ساخته‌اش «آواز گنجشک‌ها» توانست موفقیت‌های آثار قبلی‌اش چون رنگ خدا‌ و بچه‌های آسمان را تداوم بخشد، تنها کارگردان ایرانی که فیلمش به فهرست نهایی نامزدهای اسکار راه یافته، سینماگری است جهانی که از جایگاه برجسته‌ای در محافل بین‌المللی برخوردار است؛ فیلمسازی که هر ساخته‌اش یک اتفاق مهم سینمایی است و این‌بار سراغ مضمونی ارزشمند رفته تا عظیم‌‌ترین فیلم جهان اسلام را کلید بزند.

دغدغه ساخت اثری سینمایی درباره زندگی پیامبر اسلام(ص) از سال‌ها پیش وجود داشته که جدی‌ترین آن تلاش زنده‌یاد علی حاتمی بود. علی حاتمی فیلمنامه «آخرین پیامبر» را هم به نیت ساخت فیلمی براساسش به نگارش درآورد ولی اجل مهلتش نداد که آن را جلوی دوربین ببرد.

حالا مجید مجیدی پس از انجام سال‌ها تحقیق، پژوهش و مشاوره قصد دارد فیلمی به‌یاد‌ماندنی و در اندازه‌های جهانی خلق کند؛ فیلمی درباره سال‌های آغازین زندگی آخرین پیامبر(ص)... .

مصطفی عقاد، فیلمساز سوری در اواخر دهه70، فیلم «الرساله» را در هالیوود جلوی دوربین برد؛ فیلمی که با نام «محمد رسول‌الله» بارها و بارها در ایران پخش شد و هنوز هم با تمام کاستی‌هایش تنها تصویری‌ است که سینما از زندگی پیامبر(ص) ارائه داده است.

در شرایطی که صدا و سیما در این سال‌ها، به‌جای پرداختن به زندگی پیامبر(ص) و امامان شیعه، بیشتر سراغ پیامبران بنی‌اسرائیل رفته است، مجید مجیدی قصد دارد کودکی پیامبر(ص) را به تصویر بکشد. بدیهی ا‌ست که با امکانات معمول سینمای ایران، نمی‌توان فیلمی عظیم و در اندازه‌های جهانی خلق کرد و تجربه «ملک سلیمان» ‌هم که در جشنواره امسال به نمایش درآمد‌، نشان داد‌ که فقط با امکانات نمی‌توان به ساخت اثری به‌یاد ماندنی امیدوار بود. مجیدی هم کارگردانی مسلط به ابزار است و هم فیلمسازی صاحب‌ جهان‌بینی و تفکر؛ موفق‌ترین فیلمساز مذهبی ایران در محافل جهانی، می‌تواند بهترین گزینه برای ساخت اثری با استانداردهای بین‌المللی باشد؛ فیلمی که در خارج از مرزهای ایران نیز بتواند آوازه و اعتبار کسب کند... .

درحالی که بیش از 3سال از آغاز تحقیق و نگارش سناریوی این فیلم می‌گذرد، مجید مجیدی، کارگردان فیلم برای نخستین‌بار درباره جدید‌ترین کار خود سخن گفت.
وی درخصوص تولید این فیلم گفت: در شرایط کنونی که بحران هویت و معنویت به‌صورت خیلی جدی مطرح شده و شاهد سقوط برخی ارزش‌های اخلاقی و انسانی هستیم و می‌توانیم آن را جاهلیت مدرن بنامیم، اسلام واقعی می‌تواند چراغ روشنگری برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبان امروز و آینده باشد.

این کارگردان در ادامه افزود: این فیلم تلاشی است از سینمای ایران که در حوزه محتوا و ساختار گام‌های بلند‌تری به پیش بردارد و به استانداردهای جهانی این حوزه نزدیک‌تر شود و امیدوارم خیر و برکات این حرکت، متوجه کل سینمای کشور شود. ما در تولید این اثر، همه علاقه‌مندان تشنه معرفت و اخلاق در جهان را مخاطب خود می‌شناسیم چرا که درخصوص پیامبر اکرم(ص) تنها یک فیلم و آن هم بیش از 40سال پیش ساخته شده و این در شرایطی است که پیرامون حضرت مسیح(ع) بیش از 200فیلم و درباره حضرت موسی(ع) بیش از
 100 فیلم ساخته شده است و بسیاری از آنها هم آثار قابل‌توجهی هستند، طبیعی است که مخاطبان جهان از پیامبر و آیین اسلام شناخت درستی پیدا نکرده باشند و اکنون این جای خالی با آثار هنری مغرضانه نسبت به اسلام پر شده و کم‌کاری جهان اسلام در این زمینه غیرقابل بخشش است. فقط با کار ایجابی است که می‌توان جلوه‌های اخلاقی، انسانی، معنوی و رحمانی اسلام را فارغ از جریانات سیاسی، قومی، قبیله‌ای و نژادی به‌عنوان یک الگوی حسنه به جهان معرفی کنیم.

مجیدی درخصوص نگارش فیلمنامه خاطرنشان کرد: از 3سال پیش، مراحل تحقیق و نگارش این پروژه رسما آغاز شد و در حال حاضر در مرحله مطالعات اجرایی و در آستانه پیش تولید هستیم. حدود یک‌سال با همکاری دانشمندان، مورخان، علما و سیره‌شناسان
جهان اسلام در ایران و از کشورهایی مثل مراکش، تونس، لبنان، عراق و الجزایر و با رجوع، جمع‌آوری و استناد به منابع شیعه و اهل سنت مرحله تحقیق انجام شد و از  2 سال پیش تا چند ماه قبل اولین نسخه فیلمنامه توسط کامبوزیا پرتویی و من نوشته شد.

قبل از نگارش فیلمنامه نیز کارگاهی تشکیل شد و با دعوت از تعدادی از هنرمندان و کارشناسان مدتی وقت صرف ایده‌پردازی شد و دوست دارم در اینجا از مرحوم سیف‌الله داد نام ببرم که با مشارکت در مرحله ایده‌پردازی به ما کمک می‌کرد و خودش دلبسته ساخت فیلمی در مورد حضرت خدیجه(س) بود.

در مرحله تحقیق متوجه شدیم که درباره دوران کودکی پیامبر(ص) که تکیه‌گاه اصلی فیلمنامه است، منابع جامع و کاملی وجود ندارد و منابعی هم که موجود بود به صورت پراکنده، تکراری و همراه با مطالبی غیرمستند بود و یکی از تلاش‌های گروه تحقیق، تفکیک این مطالب به مطالب قابل بهره‌برداری و غیرقابل بهره‌برداری بود.

ما هم قبل از نگارش فیلمنامه و هم پس از پایان نگارش نسخه اول آن، رایزنی و مشورت‌های گوناگونی با علمای طراز اول جهان اسلام  آغاز کرده‌ایم که همچنان ادامه دارد تا بتوانیم از همه نظرات و راهنمایی‌های آنان در این پروژه استفاده کنیم.

وی درخصوص علت محورقراردادن دوران کودکی پیامبر(ص) در این فیلم گفت: دنبال بهانه و بستری بودم برای آشنایی با آن مقطع زمانی و شرایط ظهور یک پیامبر و تبیین مسئله خاتمیت و این همان چیزی است که امروزه ما را نیازمند توجه جدی به اسلام می‌کند. ضمن آنکه درباره این مقطع از زندگی پیامبر(ص) اتفاق‌نظر بیشتری در جهان اسلام وجود دارد. به همین جهت تلاش شده که با بهره‌گیری از مستندات مورد وفاق، این فیلمنامه دوران و شرایطی را به تصویر بکشد که نیاز به وجود یک پیامبر و پیام جهانی آن مشهود باشد و فیلم از یک روایت تاریخی صرف فاصله گرفته و برای شرایط و مخاطبان امروز دنیا، حرفی برای گفتن داشته باشد.

مجیدی افزود: با توجه به ابعاد وسیع داخلی و جهانی فیلم، نحوه اجرای این پروژه نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است تا بتواند در حد استانداردهای جهانی تولید شود و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های هنری سینمای کشور و بخش مورد نیاز سینمای جهان به هدف‌مان به‌درستی برسیم، از همین رو آقای محمد مهدی حیدریان که تجربیات زیادی در این حوزه دارند از آغاز مرحله تحقیق، مدیریت این پروژه را عهده‌دار شدند چرا که ایشان هم در طول سال‌های فعالیت‌شان در این حوزه همواره دغدغه اصلی‌شان همین‌گونه مسائل و جهانی‌سازی آن بوده است.این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: این فیلم حداقل به 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی پخش می‌شود و در ایران و احتمالاً  2 کشور دیگر فیلمبرداری خواهد شد. پیش‌بینی شده است که از اوایل سال آینده انتخاب و آماده‌سازی صحنه‌ها و دکورها آغاز شود.

مجیدی درخصوص بودجه فیلم نیز گفت: برای جهانی‌شدن چنین کارهایی از همان ابتدا باید سعی در جذب همه سرمایه‌های داخلی و خارجی مناسب در تولید این پروژه کرد. نکته مهم در این زمینه این است که فیلم از نظر بازگشت سرمایه، اقتصادی باشد که در مورد این فیلم با توجه به استاندارد مورد نظر و گستردگی مخاطبان می‌تواند سطحی از سرمایه‌گذاری را منطقی کند و از بهترین مصادیق همسویی دغدغه‌های فرهنگی- اعتقادی با توجیه اقتصادی باشد.

در حال حاضر مدیریت این پروژه در تلاش است تا از حداکثر امکانات و سرمایه‌های قابل‌جذب در جهان برای ساخت این فیلم استفاده کند چرا که اسلام در جهان طرفداران و علاقه‌مندان زیادی دارد و آمادگی‌های بسیار خوبی نیز تاکنون در این زمینه پیدا شده است. امیدوارم به برکت این ایام که میلاد پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت است بتوانیم این پروژه را به سرانجام مطلوب برسانیم.

کد خبر 102626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز