پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فیلم‌های سینمایی آواز گنجشک‌ها و سه زن به ترتیب در بخش‌های نمایش کارگردانان و رزباد شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش اسکرین دیلی در این جشنواره که از 29 خرداد تا نهم تیر برگزار می‌شود، سه زن و «آواز گنجشک‌ها» به نمایش در‌می‌آید.
«سه زن» به کارگردانی منیژه حکمت با بازی نیکی کریمی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی، رضا کیانیان و بابک حمیدیان روزهای 21 و 22 ژوئن در بخش رزباد در سالن شماره 3 فیلمخانه روی پرده می‌رود. سه زن در بخش پانوراما جشنواره برلین هم اکران شد.

«آواز گنجشک‌ها» مجید مجیدی هم که در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور داشت و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای رضا ناجی به ارمغان آورد، در بخش نمایش کارگردانان جشنواره ادینبورگ روزهای 19 و 20 ژوئن به ترتیب در سالن‌های شماره یک و سه فیلمخانه به نمایش درمی‌آید.

در شصت و دومین دوره جشنواره فیلم ادینبورگ که با نمایش فیلم اثر عشق به کارگردانی جان می‌بری با بازی کایرا نایتلی و سیه‌نا میلر درباره زندگی دیلان تامس آغاز می‌شود، در مجموع 142 فیلم بلند از 29 کشور شامل 113 فیلم جدید به نمایش درمی‌آید. از میان این آثار 15 فیلم برای نخستین بار در ادینبورگ اکران می‌شود.

 این جشنواره روز 29 ژوئن با نخستین نمایش جهانی کمدی رمانتیک بزدل به کارگردانی ویتو روکو به پایان می‌رسد. در این فیلم ادی مارسان و جسیکا هاینز بازی کرده‌اند. انتظار می‌رود ستارگانی چون شان کانری و تیلدا سوئنتن ـ برنده اسکار بازیگری امسال ـ در جشنواره ادینبورگ حضور بیابند.

بخش مرور آثار جشنواره فیلم ادینبورگ 2008 به ژان مورو بازیگر 80 ساله فرانسوی فیلم‌های شب و ژول و ژیم و شرلی کلارک بازیگر و کارگردان فقید آمریکایی اختصاص دارد. بخش مرور آثار مورو با همکاری مؤسسه فیلم بریتانیا برگزار می‌شود و برنامه کلارک شامل فیلم‌های دنیای سرد، تصویر جیسن، ارتباط و چند فیلم کوتاه اوست.


فیلم مستند رویه عملیاتی استاندارد ساخته ارول موریس درباره رفتار شرم‌آور نیروهای آمریکایی در زندان ابوغریب، در بخش مستند جشنواره به نمایش در‌می‌آید. این فیلم که فوریه پیش جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره فیلم برلین را گرفت، در بخش فیلم‌های مستند ادینبورگ در کنار 21 فیلم دیگر برای دریافت جایزه این بخش رقابت می‌کند.

هانا مگیل مدیر هنری جشنواره ادینبورگ برای بخش فیلم‌های مستند 9 فیلم آمریکایی انتخاب کرده که شامل مرد روی سیم جیمز مارشال، مشمئزکننده دانیل اوکانر و نیل اورتنبرگ، مراسم ران دیویس و استوارت هالپرن، فرقه اساطیر مارگارت براون، برخوردها در انتهای دنیا ورنر هرتسوگ و ناجی عیسی مسیح پیتر گیر است.

جشنواره ادینبورگ که از قدیمی‌ترین رویدادهای سینمایی دنیاست، از زمان راه‌اندازی در 1947 در ماه اوت به‌عنوان بخشی از بزرگترین جشنواره هنری ادینبورگ برگزار می‌شد. اما مسئولان جشنواره اعلام کردند قصد دارند از سال 2008 آن را ماه ژوئن برگزار کنند تا ضمن جلب توجه بیشتر تماشاگران، زمینه حضور فیلم‌های مطرح و ستاره‌های سرشناس فراهم شود.

300 فیلم کوتاه در هامبورگ
 از سوی دیگردر بیست‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم‌های کوتاه هامبورگ 300 فیلم کوتاه از 40 کشور جهان به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. جشنواره فیلم کوتاه هامبورگ در سال 2008 از 9-4 ژوئن (20-15 خرداد‌ماه) در کشور آلمان برگزار می‌شود.

بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم هامبورگ نمایش فیلم‌هایی با موضوع فوتبال و نمایش آثار کوتاه مطرح سینمای اروپا در کنار بخش رقابت بین‌المللی از جمله بخش‌های این رویداد سینمایی در این دوره است.

سه هزار و نهصد و هشت فیلم از سراسر جهان متقاضی حضور در بیست‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم هامبورگ بوده‌اند. برپایی کارگاه‌های آموزشی فیلم‌سازی و بخش ویژه آثار کودکان از دیگر قسمت‌های فستیوال هامبورگ در سال 2008 به شمار می‌روند.

تعویق جشنواره بانکوک
برگزار‌کنندگان ششمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم «بانکوک» نیز از تغییر زمان برپایی این رویداد فرهنگی هنری از اواخر ماه ژوئیه (مرداد ماه ) به سپتامبر (اوایل شهریورماه) خبر دادند.

برگزاری جشنواره فیلم بانکوک (BKKIEF) در دوره‌های قبلی برعهده اداره توریسم کشور تایلند بود، اما امسال فدراسیون ملی فیلم تایلند برپایی این رخداد سینمایی را برعهده گرفته است. در این دوره از جشنواره‌ فیلم بانکوک حدود 100فیلم برای دریافت جوایز قناری طلایی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

کد خبر 51254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز