گروه ورزشی: سال ۲۰۰۶ بود که شهرداری پکن از ۵ کارگردان برای ساخت فیلم‌های کوتاه درباره داستان‌های مرتبط با زندگی مردم چین و آمادگی آنها برای المپیک ۲۰۰۸ دعوت کرد.

مجید مجیدی از ایران، تورناتوره کارگردان بزرگ ایتالیایی، پاتریک لکونته از فرانسه، داری گودریچ از انگلیس و آندرولا وای‌کونگ از هنگ‌کنگ فیلمساز‌هایی بودند که فیلم‌های ۵ دقیقه‌ای را تولید کردند. داستان فیلم مجیدی اما روایت نام‌آشنای سینمای اوست.

بازیگران فیلم «رنگ‌ها به پرواز درمی‌آیند» بچه‌ها هستند. کودکانی که آرزوهای خود را روی بادکنک‌های رنگارنگ می‌نویسند و سوار بر دوچرخه در کوچه‌ها و خیابان‌ها در حالی که بادکنک‌ها را در دست دارند، رکاب می‌زنند.

در سکانس پایانی فیلم صدها کودک و نوجوان در حالی که بادکنک‌ها را در رنگ‌های شاد آبی، قرمز، سبز، زرد و ... در دست دارند در اجتماعی رنگارنگ، بادکنک‌ها را در آسمان شهر رها می‌کنند.

در صحنه پایانی و در آسمان آبی پکن، حلقه‌های المپیک از آرزوهای رنگی بچه‌ها تشکیل می‌شود. به خاطر همین حس سادگی و زیباشناسانه بود که در آیین تجلیل از کارگردانانی که فیلم المپیک را ساخته‌اند، لوح تقدیر و نشان زرین استادیوم آشیانه پرنده (محل برگزاری افتتاحیه المپیک) به مجید مجیدی تعلق گرفت.

سینمای ایران در المپیک پکن

در حالی که کمتر از ۲۰ روز به آغاز رقابت‌های المپیک پکن مانده است، مجید مجیدی فیلم خود در مورد المپیک پکن را در دیدار با خبرنگاران ورزشی به نمایش گذاشت.

در ابتدای این جلسه، مجید مجیدی توضیحاتی در خصوص تهیه این فیلم ارائه کرد و گفت: «دو سال پیش ۵ کارگردان از سه کشور اروپایی و ۲ کشور آسیایی برای تهیه ۵ فیلم کوتاه در ارتباط با بازی‌های المپیک پکن انتخاب شدند که مسئولیت تهیه این فیلم به من سپرده شد. ۳ سفر تحقیقاتی، تهیه فیلمنامه و دیگر امور فیلم در مدت ۳ ماه انجام شد.»

وی اظهار داشت: «مسئولین کشور چین، کلیه امکانات لازم و کادر فنی را در اختیارم قرار دادند و این فیلم طی مراسمی در پکن نمایش داده شد.  طی نظرخواهی به عمل آمده در بین فیلم‌های دیگر به عنوان فیلم برتر شناخته شد و در حال حاضر در شبکه‌های مختلف جهانی نمایش داده می‌شود.»

مجیدی افزود: «این فیلم پیام صلح و دوستی و امید به زندگی را به عموم می‌رساند و رنگ‌ها در این فیلم بیانگر و نماد ارزش‌های مختلف است.»

کارگردان ایرانی  امکانات حرفه‌ای این فیلم ۵ دقیقه‌ای را به اندازه همه امکانات سینمای ایران دانست و گفت: «در تمام سطوح امکانات حرفه‌ای در اختیار ما گذاشته شد. تولید این فیلم ۱۱ روز طول کشید و از میان ۱۱ روز تصویربرداری، تنها طبق قرار قبلی 5 دقیقه از آن نهایی شد.»

وی افزود: «گروه تولید حدود ۱۵۰ نفر بودند که در مقایسه با ساخت یک فیلم سینمایی بلند در ایران که عوامل آن حدود ۳۰ نفر هستند، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع نزد مسئولین برگزاری مسابقه المپیک است.»

مجید مجیدی با اشاره به اینکه در فیلم به شعار و اهداف منشور المپیک توجه داشته است، تصریح کرد: «اهداف المپیک را بررسی کردیم و در تحقیقات به آنها توجه داشتیم. ضمن اینکه در فیلم شعارهایی مثل امید، شادابی، تلاش و یگانگی وجود دارد. ما یک کار دیگر البته با امکاناتی کمتر در حوزه ورزش داشته‌ایم. فیلم المپیک در کمپ در واقع در مورد تلاش بچه‌ها در یک کمپ مرزی در افغانستان است. شما در فیلم می‌بینید که چطور در اردوگاهی که هر روز تعدادی کودک به دلیل گرسنگی و سرما جان خود را از دست می‌دهند، چگونه تلاش و شادابی و حس مسابقه دادن وجود دارد. بیشتر به دنبال نمایان کردن این مسئله بودم.»

مجیدی از پیشنهاد برگزارکنندگان المپیک لندن برای ساخت یک فیلم خبر داد و گفت: «در این مورد پیشنهادهایی شده است. این فیلم واقعاً وقت من را گرفت. ۶، ۷ ماه درگیر این کار بودم. ۳ تا سفر رفتم که ۲ سفر آن تحقیقی بود. برای یک کار ۵ دقیقه‌ای این همه زمان واقعاً وقت‌گیر است.با توجه به این شرایط فکر نمی‌کنم در پروژه‌ای در این سطح دوباره کار کنم.»

این کارگردان بزرگ ایرانی با اشاره به ساخت این فیلم و نمایش آن از شبکه‌های خارجی در پایان گفت: «مهم حضور سینمای ایران و فیلم ایران در المپیک است.»

کد خبر 58375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز