دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

نیلوفر قدیری: همان طور که پیش‌بینی شده‌بود، با ادامه فشارهای اسرائیل به نوار غزه، یکشنبه شب تنها نیروگاه برق این شهر در محاصره نیز به‌دلیل نبود سوخت از کار ایستاد و شهر 5/1 میلیون نفری غزه در تاریکی و سرمای زمستان فرو رفت.

مقامات فلسطینی می‌گویند که محاصره و مسدود کردن همه راه‌های ورود و خروج به غزه که از 4 روز پیش شروع شده و هنوز ادامه دارد، مانع از رسیدن سوخت مورد نیاز نیروگاه برق شده و اکنون این نیروگاه دیگر کار نمی‌کند.

نظامیان اسرائیلی انتقال مواد غذایی، سوخت و دیگر کالاها و مایحتاج ضروری به شهر غزه را از روز جمعه متوقف کردند. بهانه آنها برای این کار حملات موشکی است که به ادعای آنها از خاک غزه به سوی شهرهای اسرائیل شلیک می‌شود.

روز یکشنبه در حالی‌که اکثر رسانه‌های دنیا بعد از هفته‌ها، متوجه بحران و فاجعه انسانی در حال وقوع در غزه شده و به این موضوع پرداختند، نظامیان اسرائیل فلسطینیان را به بزرگ‌نمایی پیامدهای محاصره شهر غزه متهم کردند.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع خبری حماس در شهر غزه نوشت: بیمارستان‌های این شهر محاصره شده و اکنون با ژنراتور کار می‌کنند که این منبع نیز تا ساعات آینده تمام می‌شود. مریض‌هایی که اکنون در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های این شهر بستری هستند در آستانه مرگ قرار دارند. بیمارستان‌ها به‌دلیل کمبود یا نبود سوخت حتی از گرم‌کردن اتاق‌های بیماران هم عاجز هستند. این به معنای شکنجه و مرگ تدریجی و دسته جمعی مردم شهر غزه است.

واشنگتن پست در گزارش خود درباره غزه نوشت: برق شهر از ساعت 8 یکشنبه شب قطع شد. مقامات اتحادیه اروپا تأیید کرده‌اند که تنها نیروگاه برق شهر دیگر توان ادامه کار را ندارد و توربین دوم آن هم از کار افتاده است. از 2 روز پیش صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌های شهر ایجاد شده و مردم هراسان از کمبود مواد غذایی بر سر آخرین اندوخته‌های خوراکی‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

از ماه ژوئن گذشته که حماس کنترل شهر غزه را به دست گرفت، نظامیان اسرائیلی این شهر را به محاصره خود درآوردند و تنها اجازه تردد محموله‌های محدودی از سوخت و مواد غذایی به این شهر را می‌دادند. این محاصره در روز جمعه با مسدود شدن همه مبادی ورودی و خروجی شهر کامل شد.

با وجود ادعای نظامیان اسرائیلی مبنی بر شلیک بیش از 150 موشک در 4 روز گذشته از غزه به سرزمین‌های اشغالی، هیچ تلفاتی از سوی اسرائیلی‌ها در نتیجه این حملات اعلام نشده‌است.

اما در یک هفته گذشته حملات نظامیان اسرائیلی به رام‌الله و غزه بیش از 37 کشته به جا گذاشته است. سخنگوی وزیر خارجه اسرائیل دیروز اعلام کرد که حماس عمدا برق شهر را به روی مردم قطع کرده تا بحران را بزرگ‌نمایی کند.

اما واشنگتن پست نوشت که مقامات و منابع اروپایی نبود سوخت و تعطیلی اجباری تنها نیروگاه برق شهر را تأیید کرده‌اند.

غزه بیش از 25 درصد از برق خود را از این نیروگاه تأمین می‌کرد. مصر تنها 5 درصد برق غزه را تأمین می‌کند و 70 درصد بقیه این برق از طریق خطوط نیروگاهی در اسرائیل تأمین می‌شد.

حتی قبل از تعطیلی تنها نیروگاه برق، برق این شهر 30 درصد زیر میزان مورد نیاز مردم بود.
در آخرین ساعات یکشنبه شب محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان از اسرائیل خواست به محاصره شهر غزه پایان دهد.

رهبران حماس از عباس و رهبران کشورهای عربی خواسته‌اند بدون در نظر گرفتن اختلافات گذشته به مردم غزه کمک کرده و از مرگ تدریجی آنها جلوگیری کنند. سازمان ملل هم با محکوم کردن این اقدام اسرائیل،  آن را باعث مرگ تدریجی مردم غزه اعلام کرده‌است. اسرائیلی‌ها اما آشکارا اعلام کرده‌اند که به حرف‌های سازمان ملل گوش نمی‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز گزارش داد، سخنگوی کابینه اسرائیل گفته‌است که سازمان ملل باید حماس را محکوم کند و چون این کار را نمی‌کند ما هم گوشمان به روی درخواست‌های سازمان ملل بسته است.

شبکه الجزیره در گزارشی دستگاه انکوباتور شکسته‌ای را نشان داد که هیچ نوزادی داخل آن نبود. خبرنگار الجزیره گفت: علت تعمیر نشدن این انکوباتور اقدام اسرائیل در ممانعت از ورود قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیر آن است.

وی در ادامه گزارش خود تاکید کرد: آنچه ما درباره آن صحبت می‌کنیم مسئله گرمایش یا امکانات رفاهی نیست که قطع شده باشند بلکه مسئله زندگی و جان انسان هاست.

الجزیره در ادامه این گزارش در حالی‌که اوضاع غزه را بسیار ناامید‌کننده می‌خواند، تصویر پمپ بنزینی را نشان داد که به علت نداشتن بنزین از چند روز پیش تعطیل شده است.

اوضاع بحرانی غزه در حالی به سوی یک فاجعه انسانی می‌رود که دولت‌های عربی هنوز هیچ اقدامی در این باره انجام نداده‌اند.

مطبوعات عرب دولت‌هایشان را به انجام اقدامی فوری در این زمینه فراخواندند.

روزنامه دارالخلیج در تحلیلی درباره‌ جنایت‌های رژیم صهیونیستی نوشت: محکومیت‌ها و اظهار خشم‌ها نسبت به اقدامات اشغالگران به خاطر نابودی خانه‌ها، سرزمین‌های فلسطینی، نقض حقوق ملت فلسطین و کشتار دسته جمعی فلسطینی‌ها برای دست برداشتن اسرائیل از این جنایت‌ها کافی نیست.

این روزنامه‌ چاپ امارات در تحلیلی با عنوان « وای چه ننگی!» نوشت: انگار زیاده‌گویی‌ها درباره‌ صلح برای اسرائیل رضایت بخش نیست.

جالب است جهان نیز دوشادوش قاتل اشغالگر حرکت می‌کند در حالی‌که مقتول محکوم می‌شود. فلسطینی‌ها خود مسئول تحریم، فقر و بدبختی شناخته می‌شوند و در این راستا نیز تروریسم هر روز ادامه دارد. جهان امروز ریخته شدن خون برادران فلسطینی‌مان را مسئله‌ پیش پا افتاده‌ای می‌داند.

در ادامه این تحلیل آمده است: آنچه نیروهای اشغالگر از قتل و کشتار دسته جمعی و تحریم صورت می‌دهند همان تروریسم دولتی است. این امر همان واقعیتی است که آمریکا نمی‌تواند آن را بپوشاند. مذاکرات بیهوده نیز در راستای خفقان، بیچارگی فلسطینی‌ها، یهودی‌سازی‌ فلسطین و دفن مسئله‌ فلسطین ادامه دارد.

آیا اعراب امروز درک نکرده‌اند که  اجرا نکردن قوانین بین‌المللی که کشتار دسته جمعی را تحریم می‌کند و نقض حقوق ملت فلسطین تنها در جهت منافع اسرائیل و شناخته شدن آن به‌عنوان یک موجودیت معصوم، امن و به دور از هر گونه انتقاد و محاکمه است؟

این مسئله همان چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای تعدی علیه اعراب و کشورهای اسلامی در آینده است.

کد خبر 42271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز